لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

پیام‌های عیدی چهره‌های سیاسی؛ از انتقاد به خاطر تأخیر در اعلام عید تا درخواست کمک به آسیب‌دیده‌گان


کابل، افغانستان، زیارت شاه دو شمشیره
کابل، افغانستان، زیارت شاه دو شمشیره

بیشتر کشورهای اسلامی در جهان روز یک‌شنبه، ۱۶ جون را به عنوان روز اول عید جشن گرفته‌اند، اما حکومت طالبان در افغانستان دوشنبه را روز اول عید اعلام کرده است.

برخی جریان‌ها، چهره‌های سیاسی و جبهه‌های ضد حکومت طالبان در داخل و بیرون از افغانستان و مقام‌های حکومت طالبان پیام‌های عیدی‌شان را منتشر کرده‌اند که برخی از آن‌ها به اعلام طالبان مبنی بر دوشنبه بودن روز نخست عید واکنش نشان داده‌اند.

از این میان، نمایندگی دائمی افغانستان در دفتر جینوای ملل متحد روز شنبه، ۱۵ جون در صفحهٔ ایکس خود با نشر پیام عیدی نوشته است که طالبان با به تأخیر انداختن عید یک بار دیگر نشان دادند که آن‌ها با سنت‌های فرهنگی و مذهبی (مردم افغانستان) بیگانه هستند.

محمد قاسم حلیمی، وزیر حج و اوقاف در نظام جمهوری مخلوع افغانستان هم اعلام ناوقت عید سعید اضحی را از سوی حکومت طالبان را نکوهش کرده است.

حامد کرزی و عبدالله عبدالله: به نیازمندان کمک کنید

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان روز یک‌شنبه در پیامش به مناسبت عید سعید اضحی در صفحهٔ ایکس خود از وضعیت قربانیان حوادث طبیعی اخیر ابراز نگرانی کرد و از افراد ثروتمند و سازمان‌های امدادی خواست که به کمک به آن‌ها در روزهای عید ادامه دهند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی در نظام جمهوری مخلوع در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که کشورها و نهاد‌های بین‌المللی خیریه با در نظرداشت وضعیت بشری و مشکلات اقتصادی در افغانستان به حمایت‌ها و کمک‌هایشان با افغان‌ها ادامه بدهند.

از سوی هم گلب‌الدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و احمد مسعود رهبر جبههٔ ملی مقاومت ضد طالبان نیز با نشر پیام‌هایشان عید را به مردم تبریکی گفته‌اند.

ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان در پیام عیدی خود از مقام‌های طالبان خواسته‌ که در فراهم‌آوری سهولت و خدمت به مردم عام غفلت نکنند.

این درحالیست که حکومت طالبان به نقض گستردۀ حقوق بشری مردم از سوی برخی کشورها و سازمان‌ها متهم است، اما رئیس‌الوزرای حکومت طالبان در پیام عیدی خود از مردم خواسته است که از حکومت آن‌ها حمایت کنند.

روز یک‌شنبه درحالی در افغانستان روز عرفه اعلام شده که شماری از مقام‌های طالبان از جمله مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان و عبدالحق واثق، سرپرست ادارهٔ استخبارات حکومت طالبان برای ادای مراسم حج به عربستان سعودی رفته‌اند و روز شنبه ۱۵ جون در مراسم عرفات اشتراک کرده‌ بودند.

XS
SM
MD
LG