لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

فقر، سیلاب و مشکلات متعدد، عید قربان امسال را در افغانستان کم‌رنگ ساخته است


نماز عید در زیات شاه دو شمشیره در کابل پایتخت افغانستان
نماز عید در زیات شاه دو شمشیره در کابل پایتخت افغانستان

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، امسال در جمع انگشت‌شمار کشورهایی است که عید قربان را با یک روز تأخیر نسبت به عربستان سعودی تجلیل می‌کند.

حکومت طالبان بدون درنظر داشت ابراز نارضایتی شماری زیادی از شهروندان افغانستان، دوشنبه را روز اول عید قربان در این کشور اعلام کرد.

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق به مناسبت این روز از تدابیر امنیتی اطمینان داد و گفت:

"رهبری وزارت امور داخله و مسولین پولیس تأکید ورزیده‌اند که طبق پلان امنیتی منظور شده، تمام مساجد، عیدگاه‌ها و سایر اماکنی که مردم در روزهای عید در آن تجمع می‌کنند را زیر پوشش شدید امنیتی خود قرار دهند."

آقای قانع از مردم خواست که در ایام عید قربان برای جلوگیری از رویدادهای ناگوار رانندگی، تدابیر و احتیاط لازم را در نظر بگیرند.

بسیاری از شهروندان افغانستان می‌گویند که عید قربان امسال مانند عیدهای قبل نیست چرا که مانند روزهای دیگر در فقر می‌گذرد و توان خرید قربانی یا میوه خشک و تازه را برای تجلیل از این عید ندارند.

در گزارش‌هایی که خبرنگاران رادیو آزادی در روزهای اخیر تهیه کرده‌اند، بسیاری از شهروندان گفته‌اند که توانایی خرید گوسفند قربانی، میوه خشک و لباس پائین آمده است.
در گزارش‌هایی که خبرنگاران رادیو آزادی در روزهای اخیر تهیه کرده‌اند، بسیاری از شهروندان گفته‌اند که توانایی خرید گوسفند قربانی، میوه خشک و لباس پائین آمده است.

محمد سلیم باشنده هرات به اسوشیتدپرس در این مورد می‌گوید:

"وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، کار و بار نیست، وضعیت مردم خراب است و توان خرید قربانی را ندارند."

در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از عید قربان در حالی تجلیل می‌شود که نقاط مختلف این کشور اخیراً شاهد سیلاب‌های ویران‌گر و مرگ‌بار بودند.

این سیلاب‌ها، وضعیت اقتصادی مردم را که پیش از این هم خوب نبود، بدتر ساخت.

براساس گزارش سازمان ملل متحد این سیلاب‌ها حداقل ۳۵۰ کشته و صدها زخمی بجای ماند.

همچنان ده‌هزار خانه به‌طور کامل یا جزئی ویران شدند و هزاران جریب زمین زراعتی هم ازبین رفته است که این وضعیت، سطح نیاز به کمک‌های اضطراری را دوچندان کرده است.

از سوی دیگر در آستانۀ عید قربان و ایجاد بازارهای فروش مواشی، وزارت صحت عامۀ طالبان گفت که از آغاز ۲۰۲۴ در پنج ماه گذشته ۲۰۳ مورد تب کانگو و شش واقعۀ مرگ میر ناشی از این بیماری در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG