لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

خبر ها

دفتر حقوق بشر ملل متحد: اسرائیل ممکن است قوانین جنگ در نوار غزه را نقض کرده باشد

اسرائیل – هلیکوپتر نیروی هوایی اسرائیل در حال حمل دو گروگان آزاد شده
اسرائیل – هلیکوپتر نیروی هوایی اسرائیل در حال حمل دو گروگان آزاد شده

دفتر حقوق بشر ملل متحد می‌گوید که اسرائیل ممکن است به‌گونۀ مکرر قوانین جنگ در نوار غزه را نقض کرده باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش دفتر حقوق بشر ملل متحد که امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، نشر شد، می‌گوید که اردوی اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه نتوانسته است بین غیرنظامیان و جنگجویان تفاوت قائل شود.

در این گزارش، شش عملیات اسرائیل مورد ارزیابی قرار گرفته که براساس گزارش دفتر حقوق بشر ملل متحد، در آن تلفات زیاد به غیرنظامیان و خسارات هنگفت به تأسیسات غیرنظامی وارد شده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترل گروه تندرو حماس است، می‌گوید که در جریان جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه که از آن ۸ ماه سپری شده، بیش از ۳۷ هزار نفر کشته شده‌اند.

حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است.

حملات اسرائیل به غزه زمانی شدت یافت که جنگجویان حماس در هفتم آکتوبر پارسال مناطق مختلف این کشور را هدف قرار داده و ۱۲۰۰ تن را کشته و حدود ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

حملات تلافی‌جویانۀ اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

ابراز نگرانی رئیس‌جمهور ازبیکستان از وضعیت کنونی افغانستان

رئیس‌جمهور ازبکستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی شده است.
رئیس‌جمهور ازبکستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی شده است.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبیکستان، از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل درگیری‌ها در سایر نقاط جهان، توجه جامعه جهانی از افغانستان دور شده است.

آقای میرضیایف روز شنبه (۱۶ سرطان) در سخنرانی خود در نشست شورای همکاری کشورهای ترک‌تبار در شوشا خواستار هماهنگی بیشتر کمک‌ها به افغانستان شد. به گفتۀ وی، وضعیت افغانستان از سوی جامعه جهانی نادیده گرفته شده است.

رئیس‌جمهور ازبکستان بر ادامۀ کمک‌ها به مردم افغانستان تأکید کرد و گفت که پایان دادن به انجماد منابع مالی افغانستان باعث بهبود وضعیت در این کشور می‌شود.

تظاهرات گسترده در اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها

معترضان در تل‌آویب شعارهای "اکنون توافق کنید!" سر دادند و خواستار آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها شدند.
معترضان در تل‌آویب شعارهای "اکنون توافق کنید!" سر دادند و خواستار آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها شدند.

ده‌ها هزار نفر امروز یکشنبه در اسرائیل تظاهراتی را برگزار کردند. آن‌ها از حکومت می‌خواهند که برای فراهم‌آوری تسهیلات به هدف رهایی گروگان‌ها با گروه تندرو حماس - که توسط ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است - آتش‌بس برقرار کند.

براساس گزارش خبرگزاری دی پی ای آلمان، مظاهره‌کنندگان در تل‌آویب شعارهای «اکنون توافق کنید!» را سر می‌دادند. دی پی ای همچنین گزارش داد که معترضان و پولیس در حاشیۀ این گردهمایی درگیر شده و شماری از معترضان نیز بازداشت شدند.

سازمان‌دهنده‌گان این تظاهرات گفتند که این اعتراض به هدف فشار بر حکومت برای پایان دادن به مذاکرات صورت گرفته است.

جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ زمانی آغاز شد که جنگجویان گروه تندرو حماس بر برخی نقاط اسرائیل حمله کردند، ۱۲۰۰ تن را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند. به دنبال آن، ارتش اسرائیل عملیات نظامی را در نوار غزه آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد. در نتیجۀ عملیات ارتش اسرائیل بر نوار غزه هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند.

ایجاد تغییرات در چند وزارتخانه‌ و ادارۀ حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد این تغییرات در شبکۀ ایکس «توئیتر سابق» خبر داده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد این تغییرات در شبکۀ ایکس «توئیتر سابق» خبر داده است.

حکومت موقت طالبان از یک سلسله تغییرات در وزارت معادن و پترولیم، سایر وزارت‌ها و ادارات خبر داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، شام دیروز (۶ جون) در شبکه اکس (توئیتر سابق) فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، را منتشر کرد که بر اساس آن، ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست سابق دافغانستان بانک، به جای شهاب‌الدین دلاور به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم منصوب شده و آقای دلاور به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان تعیین شده‌است. همچنین معاون سابق د افغانستان بانک به حیث سرپرست این بانک، تعیین شده است.

در عین حال، ملا نورالدین ترابی، سرپرست سابق معاونیت جمعیت هلال احمر، به حیث سرپرست اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی و مطیع‌الله خالص، سرپرست سابق جمعیت هلال احمر، به عنوان سرپرست ریاست اداره ملی حفظ محیط زیست افغانستان تعیین شده‌اند.

همچنین از تعیینات در وزارت‌های صنعت و تجارت، اطلاعات و فرهنگ و شماری دیگر از ادارات، در سطح معینیت‌ها خبر داده شده، اما اکثر آنها از مقامات سابق طالبان هستند که از مقام به مقام دیگر منصوب شده‌اند.

کشته شدن سه غیرنظامی در جنوب اوکراین بر اثر شلیک توپخانه روسیه

صبح دیروز دو جسد از یک خانه فروریخته در خرسون بیرون آورده شد.
صبح دیروز دو جسد از یک خانه فروریخته در خرسون بیرون آورده شد.

مقامات اوکراینی می‌گویند سه غیرنظامی در یکی از مناطق جنوبی این کشور بر اثر شلیک توپخانه روسیه کشته شدند.

این مقامات گفتند که صبح دیروز دو جسد از یک خانه فروریخته بیرون آورده شد.

الکساندر پروکودین، والی خرسون در منطقه جنوبی گفته است که نزدیک‌های شام یک نفر دیگر در قریه‌ای در جنوب خرسون در اثر شلیک گلوله توپ کشته شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که این ادعاها را نمی‌توان به طور مستقیم تأیید کرد.

حماس پیشنهاد آمریکا برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی را پذیرفته است

پذیرش پیشنهاد توسط اسرائیل می‌تواند به پایان درگیری‌های ۹ ماهه بین اسرائیل و حماس در غزه منجر شود.
پذیرش پیشنهاد توسط اسرائیل می‌تواند به پایان درگیری‌های ۹ ماهه بین اسرائیل و حماس در غزه منجر شود.

گروه حماس پیشنهاد آمریکا برای آغاز آزادی گروگان‌های اسرائیلی، از جمله سربازان و مردان، را پذیرفته است.

گفته می‌شود این گروگان‌ها ۱۶ روز پس از مرحلۀ اول توافقنامه پایان جنگ در غزه آزاد می‌شوند. یکی از مقامات ارشد حماس که از گفتن نامش خودداری کرده، این موضوع را روز شنبه در مصاحبه با رویترز تأیید کرده است.

حماس از درخواست خود مبنی بر اینکه اسرائیل قبل از امضای توافقنامه، وعده آتش‌بس دائمی بدهد، عقب‌نشینی کرده است. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

یک مقام فلسطینی که از مسائل صلح بین‌المللی آشنایی کامل دارد، گفته است که اگر اسرائیل این پیشنهاد را بپذیرد، می‌تواند راهی را ایجاد کند که درگیری‌های ۹ ماهه بین اسرائیل و حماس در غزه پایان یابد.

هالند با پیروزی ۲-۱ مقابل ترکیه به نیمه‌نهائی یورو ۲۰۲۴ صعود کرد

تلاش‌های ترکیه برای جبران نتیجه در دقایق پایانی بازی موفقیت‌آمیز نبود.
تلاش‌های ترکیه برای جبران نتیجه در دقایق پایانی بازی موفقیت‌آمیز نبود.

در یکی از حساس‌ترین دیدارهای مرحله یک‌چهارم نهائی یورو ۲۰۲۴، تیم‌های ملی فوتبال هالند و ترکیه در استدیوم المپیک برلین به مصاف هم رفتند. این مسابقه، که با تلاش هر دو تیم برای رسیدن به نیمه‌نهائی همراه بود، در نهایت با برتری هالند به پایان رسید. برای تماشای این مسابقه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و امینه اردوغان همسر او که به آلمان سفر کرده بودند، نیز در استدیوم حضور داشتند.

در نیمۀ اول بازی، تیم ترکیه با نمایش برتر توانست در دقیقه ۳۵ با ضربه سر «سامت آکایدین» به گل برسد. به این ترتیب، ترکیه نیمه اول را با نتیجه ۱-۰ به نفع خود به پایان رساند.

با شروع نیمه دوم، هالند به تدریج بازی را در دست گرفت و با حملات پی‌در‌پی به دنبال جبران نتیجه بود. در دقیقه ۷۰، هالندی‌ها توانستند گل تساوی را به ثمر برسانند و بازی را به تعادل بکشانند. تنها شش دقیقه بعد، هالند گل دوم خود را زد و نتیجه را ۲-۱ کرد.

ترکیه در دقایق پایانی تلاش زیادی برای جبران نتیجه کرد و با وجود چند فرصت گلزنی، اما موفق به زدن گل نشد. با این پیروزی، هالند به نیمه‌نهائی یورو ۲۰۲۴ صعود کرد و در این مرحله به مصاف انگلستان خواهد رفت.

این بازی نمایشی از تلاش بی‌وقفه دو تیم برای رسیدن به مراحل بالاتر رقابت‌ها بود و هالند توانست با پیروزی در این دیدار حساس، مسیر خود را به سوی نیمه‌نهائی هموار کند.

پهلوانان روسی در بازی‌های المپیک پاریس شرکت نمی‌کنند

فدراسیون پهلوانی روسیه اعلام کرد که ۱۰ پهلوان روسی از شرکت در المپیک پاریس خودداری می‌کنند.
فدراسیون پهلوانی روسیه اعلام کرد که ۱۰ پهلوان روسی از شرکت در المپیک پاریس خودداری می‌کنند.

فدراسیون پهلوانی روسیه (RWF) می‌گوید که همۀ ۱۰ پهلوان روسی که از کمیتۀ بین‌المللی المپیک (IOC) اجازۀ شرکت در بازی‌های المپیک پاریس را دریافت کرده‌اند، از حضور در این المپیک خودداری می‌کنند.

دلیل این اقدام، حذف پهلوانان پیشتاز از جمله عبدالرشید سعدولایف، دارنده دو مدال طلا و زائوربک سیداکوف، قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی، از فهرست دعوت به این بازی‌ها است.

فدراسیون پهلوانی روسیه روز شنبه (۷ جون) گفت، «اصل انتخابی غیرورزشی کمیتۀ بین‌المللی المپیک را در تهیۀ فهرست ورزشکاران نمی‌پذیرد.»

در دسامبر سال ۲۰۲۳، کمیتۀ بین‌المللی المپیک به ورزشکاران روسی و بلاروسی اجازه داد که به حیث بی‌طرف، بدون بیرق و سرود ملی در المپیک پاریس شرکت کنند. آن‌ها همچنین اجازۀ راهپیمایی در مراسم افتتاحیه المپیک را نخواهند داشت.

در یک دهۀ گذشته، روسیه در عرصۀ ورزش بین‌المللی، نخست به دلیل اتهامات دوپینگ، سپس به خاطر تهاجم غیر موجه بر اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی، در انزوا قرار گرفته است.

محکومیت عملیات نظامی جدید پاکستان توسط باشنده‌گان سوات و اورکزی

باشنده‌گان درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی عملیات نظامی جدید حکومت پاکستان را محکوم کرده و خواستار اعتراضات سرتاسری شدند.
باشنده‌گان درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی عملیات نظامی جدید حکومت پاکستان را محکوم کرده و خواستار اعتراضات سرتاسری شدند.

صدها باشندۀ درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی، عملیات نظامی تازه اعلام شده توسط حکومت پاکستان را در یک گردهمایی دیروز (۶ جون) محکوم کردند و یک جنبش اعتراضی برای امروز (۷ جون) خواستار اعتراضات سرتاسری شده است.

باشنده‌گان مناطق قبایلی از مدت‌ها با عملیات نظامی حکومت مرکزی در آن منطقه مخالفت کرده، ادعا می‌کنند که اردوی پاکستان میلیون‌ها تن را از خانه‌های‌شان آواره نموده، تجارت‌ها و سایر فعالیت‌های پشتون‌ها را در ایالت خیبر پشتونخوا در پاکستان مختل کرده است.

باشنده‌گان درۀ سوات و منطقۀ قبایلی اورکزی، خواستار صلح شده، از اردوی پاکستان خواسته‌اند تا به جای عملیات در مناطق ملکی، مخفیگاه‌های تروریستان را هدف قرار دهد.

رهبری پاکستان در ۲۲ جون پلان عملیات نظامی را برای مبارزه با تشدید خشونت‌ها و حملات تروریستی تأیید کرد. ولی این عملیات تا هنوز آغاز نشده است.

دفتر شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، گفته که عملیات جدید، کمپاین نظامی تمام عیار نخواهد بود که مانند عملیات قبلی، تعداد زیادی از مردم را آواره کند.

امامعلی رحمان: اعمار سرک و خط ریل در دهلیز «چین، تاجکستان، افغانستان» ضروری است

امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.
امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، می‌گوید که برای اعمار سرک و خط ریل در امتداد دهلیز «چین، تاجیکستان، افغانستان» اقدامات عملی اتخاذ شود.

خبرگزاری «ترند» آذربایجان دیروز (۶ جون) گزارش داد که امامعلی رحمان، پس از ملاقات با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در تاجیکستان، در یک کنفرانس خبری گفته است که «اعمار و بازسازی سرک در مسیر ولسوالی‌های سرحدی کلایی، خمب، ونچ و روشان این کشور، در بهبود دهلیز ترانزیتی بین چین، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه کمک خواهد کرد.»

آقای رحمان همچنین اعمار سرک و خط ریل را در امتداد مسیر «چین، تاجیکستان و افغانستان» برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی، مهم خوانده است.

روسای جمهور چین و تاجیکستان از تداوم همکاری در چارچوب ابتکار «یک کمربند، یک راه» نیز ابراز خرسندی کرده‌اند.

هشدار خشکسالی و قحطی در بخش‌هایی از افغانستان درپی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر

گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.
گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.

یک نهاد بین‌المللی «پیش‌بینی قحطی» می‌گوید که به دلیل جاری شدن سیلاب‌های اخیر در افغانستان، خطر قحطی تا ماه سپتمبر آینده در افغانستان وجود دارد.

در گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا که دیروز (۶ جون) منتشر شده، گفته شده که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشک‌سالی است و عدم فعالیت‌های عمدۀ اقتصادی، باعث شده تا افغان‌ها نتوانند به غذا و عایدات دسترسی داشته باشند.

براساس این گزارش، ممکن است باشنده‌گان بخش‌های شمال‌شرق، شمال و جنوب افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز داشته باشند.

این اداره تخمین کرده که اثرات خشکسالی ممکن است در برخی مناطق از اکتوبر سال جاری تا جنوری ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

سطح عایدات مردم افغانستان به دلیل ضعف اقتصادی و جنگ‌های گذشته، هنوز هم پایین است و تعداد افرادی که به کمک‌های بشری بین‌المللی نیاز دارند، بیش از نصف نفوس افغانستان است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG