لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۷

افزایش اعدام ها در ایران؛ «حداقل ۱۳ افغان در پنج ماه نخست امسال اعدام شده اند»


ایران- حلقهٔ دار و جلاد
ایران- حلقهٔ دار و جلاد

سازمان غیر دولتی حقوق بشر ایران مستقر در ناروی از افزایش اعدام افغان‌ها در ایران خبر می دهد.

محمود امیری مقدم، رئیس این سازمان به رادیو آزادی گفت که اعدام افغان ها در ایران پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال اخیر بیشتر شده است:

«از زمانی که طالبان قدرت را گرفتند ، اعدام شهروندان افغانستان در ایران افزایش یافته است و در ۵ ماه نخست امسال بیش از دو برابر تعداد افغان های بوده که در مدت مشابه سال گذشته اعدام شده بودند.»

مقدم افزود که دستکم ۱۳ افغان در ۵ ماه اول سال جاری میلادی در ایران اعدام شده اند که به گفتۀ او ، ۶ تن آنان به اتهام قتل عمدی و ۷ تن دیگر به اتهام کار و بار مواد مخدر مجرم شناخته شده بودند.

یکی از افرادی که در ایران اعدام شده است
یکی از افرادی که در ایران اعدام شده است

بر اساس گزارش ها، افغان‌های متهم به جرایم مختلف در ایران اکثراً از داشتن وکیل مدافع محروم اند.

سیستم قضایی ایران به عدم شفافیت در کارهایش متهم است.

رئیس سازمان حقوق بشر ایران می گوید که شهروندان افغانستان در ایران خیلی آسیب پذیر اند و قوۀ قضاییه اکثراً در بارۀ آنها یکجانبه فیصله می کند.

مقامات ایرانی: هشت هزار خارجی در ایران زندانی اند که اکثریت آنان افغان‌ها اند

محمود امیری مقدم گفت که در برخی موارد افغان های بی گناه نیزاعدام شده اند و به این موضوع هیچ کسی توجه نکرده است:

« یکی از افغان های که در ماه دلو اعدام شده بود اشرف کرم الله نام دارد و باشندۀ جلال آباد بود. او به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده و اعدام شد. در حالی که اشرف در یک نزاع دسته جمعی می خواست که میانجیگری کند و در این حال یک نفر با چاقو حمله کرد که منجر به قتل شد، ولی اشرف را که بی گناه بود به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم کردند.»

مقدم افزود که پدر اشرف در سال ۱۳۸۸ به جرم کار و بار مواد مخدر در زندان اصفهان اعدام شده بود، کسی که به گفتۀ او بی گناه بود.

رئیس سازمان حقوق بشر ایران گفت که این شهروند افغانستان در یک ترکاری فروشی کار می کرد و مالک آن مواد مخدر داشت.

به گفتۀ او، زمانی که پولیس وارد ترکاری فروشی شد، پدر اشرف را به اتهام داشتن ۹۰۰ کیلوگرام مواد مخدر بازداشت کرد و او بعد از مدتی اعدام شد.

مقدم می گوید که اطلاعات در بارۀ زندانیان افغان و کسانی که اعدام می شوند عمدتاً با رسانه ها و نهاد های حقوق بشری شریک ساخته نمی شود.

افغان های مهاجر در ایران همواره از برخورد نادرست در آن کشور شکایت دارند
افغان های مهاجر در ایران همواره از برخورد نادرست در آن کشور شکایت دارند

عسکر جلالیان ، معاون وزارت عدلیۀ ایران و رئیس کمیتۀ انتقال زندانیان در ۲۳ جوزا گفته بود که در حال حاضر ۸ هزار شهروند خارجی در ایران زندانی اند که بسیاری از آنان اتباع افغانستان استند.

حکومت طالبان سال گذشته گفته بود که شمار زندانیان افغان در ایران به ۷ هزارتن می رسد.

بر اساس گزارش ها سال گذشته برمبنای توافق سال ۱۳۸۵ بین کابل و تهران ۸۵۰ زندانی افغان به حکومت طالبان سپرده شدند.

محمد یوسف مستری سرپرست ادارۀ تنظیم امور زندان های طالبان به رسانه های ایران سال گذشته گفته بود که در دیدار میان مقام های ایران و طالبان حکم اعدام ۲۵۰ زندانی افغان به حبس تبدیل شده است.

هرچند ایران مانند کشور های دیگر، حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته؛ اما ایران از معدود کشور هایی است که دیپلوماتان طالبان را پذیرفته اند.

XS
SM
MD
LG