لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

جهان

در حملات تازهٔ اسرائیل بر نوار غزه ۱۴ تن کشته شدند

حمله هوایی نیروهای اسرائیلی بر بخشی از شهر غزه
حمله هوایی نیروهای اسرائیلی بر بخشی از شهر غزه

مسوولین صحی در نوار غزه می گویند در حملات هوائی اسرائیل شام چهارشنبه و پنجشنبه در منطقه مرکزی نوار غزه که تحت محاصره قرار دارد، دست کم ۱۴ نفر کشته شده اند.

این درحالیست که در گزارش های رسیده از قول باشنده گان رفح گفته میشود که تانکهای بیشتر نیروهای اسرائیل در این شهر جنوبی غزه، داخل شده اند.

به گفته مقامات وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه تندرو حماس است، طیاره های اسرائیلی بر کمپ پناهجویان بنام نصرت یک خانه را هدف قرار دادند که در آن دو نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شده اند .

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا، گروه تندرو حماس را به عنوان سازمان تروریستی می شناسند.

همزمان با این تانکهای اسرائیلی بر کمپ های المغازی و البریج گلوله باری کرده اند که در نتیجه چندین نفر زخمی شده اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

نظرسنجی جدید: احتمال شکست جناح راست افراطی در انتخابات فرانسه

جوردان باردلا یک سیاستمدار شناخته شدۀ فرانسوی است. او عضو حزب راست افراطی «تجمع ملی» به رهبری مارین لوپن است. باردلا در چندین انتخابات مهم فرانسه شرکت کرده است. وی به‌ویژه به خاطر مواضع سخت‌گیرانه‌اش در مورد مهاجرت و امنیت معروف است.
جوردان باردلا یک سیاستمدار شناخته شدۀ فرانسوی است. او عضو حزب راست افراطی «تجمع ملی» به رهبری مارین لوپن است. باردلا در چندین انتخابات مهم فرانسه شرکت کرده است. وی به‌ویژه به خاطر مواضع سخت‌گیرانه‌اش در مورد مهاجرت و امنیت معروف است.

یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که احتمال دارد تلاش‌های «احزاب جریان اصلی» فرانسه برای جلوگیری از موفقیت جناح راست افراطی در انتخابات این کشور نتیجه‌بخش باشد و حزب تجمع ملی به رهبری مارین لوپن در دور دوم انتخابات پارلمانی در ۷ جولای، اکثریت کرسی‌ها را به دست نیاورد.

این نظرسنجی توسط موسسۀ هاریس انترکتیف (Harris Interactive) برای مجله چلنجس (Challenges) انجام شده و اولین بررسی است که پس از تشکیل جبهۀ ضد مارین لوپن توسط سیاستمداران سایر احزاب فرانسه منتشر شده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که جناح راست افراطی لوپن ۲۸۹ کرسی لازم برای کنترل پارلمان فرانسه را به دست نخواهد آورد.

این نظرسنجی پس از آن منتشر شد که بیش از ۲۰۰ نامزد در انتخابات پارلمانی فرانسه، در پروسه‌ای موسوم به «جبهه جمهوری‌خواه» از نامزدی‌شان منصرف شدند تا راه را برای هر کسی که بهترین موقعیت را برای شکست دادن نامزدان جناح راست افراطی در حوزه رأی‌دهی خود دارند، فراهم کنند.

تلاش‌های جدید برای تأمین آتش‌بس در نوار غزه؛ «حماس با طرح آتش‌بس موافقت کرد»

نشانه‌های جدید از توافق احتمالی برای آتش‌بس در نوار غزه پس از هفته‌ها دیپلماسی میان مصر و قطر دیده می‌شود.
نشانه‌های جدید از توافق احتمالی برای آتش‌بس در نوار غزه پس از هفته‌ها دیپلماسی میان مصر و قطر دیده می‌شود.

نشانه‌های تازه‌ای از تلاش‌های مجدد برای تأمین آتش‌بس در نوار غزه از روز چهارشنبه مشاهده شده است. بر اساس گزارش‌ها، پس از هفته‌ها دیپلوماسی نسبتاً محرمانه از سوی کشورهای مصر و قطر که برای تأمین آتش‌بس در نوار غزه میانجی‌گری می‌کنند، گروه حماس با طرح آتش‌بس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی موافقت کرده است.

این گروه از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

این در حالی است که حملات نیروهای اسرائیلی به مناطق مختلف در نوار غزه ادامه دارد. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یک اعلامیۀ مطبوعاتی از قول موساد، ادارۀ استخبارات آن کشور گفته است که اسرائیل در حال بررسی این طرح آتش‌بس است.

دیدار پوتین و شی جین پینگ در نشست سازمان همکاری شانگهای

دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در حاشیۀ نشست سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان
دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در حاشیۀ نشست سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته با شی جین پینگ، همتای چینی خود، در حاشیۀ نشست سران سازمان همکاری شانگهای دیدار و در مورد تقویت روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

براساس گزارش خبرگزاری‌های غربی، این دومین‌بار است که در دو ماه گذشته، پوتین و شی جین پینگ با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

این دو رهبر روز گذشته نشست سازمان همکاری شانگهای را در پایتخت قزاقستان افتتاح کردند. این نشست دو روزه است و امروز پنج‌شنبه به پایان خواهد رسید.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ از سوی چین و روسیه به هدف تأمین امنیت در آسیای مرکزی تأسیس شد، اما حالا اعضای اصلی و ناظران آن افزایش یافته و به گفتۀ بسیاری از کارشناسان، موضع ضد غربی اتخاذ کرده است.

مرکز خبر رادیو آزادی گزارش داده که روسیه می‌خواهد در نشست امسال این سازمان بار دیگر قدرت خود را نشان دهد و آشکار کند که با وجود تحریم‌های غرب، منزوی نیست.

کشته شدن چهار تن به شمول نمایندۀ پیشین سنای پاکستان در انفجار باجور

هدایت‌الله خان، نمایندۀ پیشین سنای پاکستان، در انفجاری در منطقه باجور کشته شد.
هدایت‌الله خان، نمایندۀ پیشین سنای پاکستان، در انفجاری در منطقه باجور کشته شد.

در نتیجۀ انفجاری در منطقه باجور مربوط ایالت خیبر پختونخوا، چهار تن از جمله هدایت‌الله خان نمایندۀ پیشین سنای پاکستان کشته شدند.

به گفته پولیس پاکستان، این انفجار دیروز (۳ جولای) هنگامی رخ داد که هدایت‌الله خان با یک موتر روانۀ منطقۀ دمه‌دولی در باجور بود.

تا هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را نپذیرفته و تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)، دست داشتن در رویداد را رد کرده است.

هدایت‌الله خان از سال ۲۰۱۲ تا امسال عضو سنای پاکستان بود و برادرش شوکت‌الله خان به عنوان والی پیشین خیبرپختونخوا کار کرده است.

زلنسکی بار دیگر از کشورهای غربی درخواست تسلیحات پیشرفته کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بار دیگر درخواست خود را از کشورهای غربی برای ارائه سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و تسلیحات راکتی دوربرد به اوکراین تکرار کرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بار دیگر درخواست خود را از کشورهای غربی برای ارائه سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و تسلیحات راکتی دوربرد به اوکراین تکرار کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بار دیگر درخواست خود را از کشورهای غربی برای ارائه سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و تسلیحات راکتی دوربرد به اوکراین تکرار کرد. زلنسکی این درخواست را پس از کشته شدن پنج تن در حملۀ امروز طیارات بی‌پیلوت و راکت‌های روسیه در منطقۀ دنیپرو مطرح کرد.

زلنسکی در شبکۀ اکس (توئیتر سابق) نوشته که فقط دو چیز می‌تواند به گفتۀ او جلوی وحشی‌گری مداوم روسیه را بگیرد؛ سیستم‌های دفاع هوایی و راکت‌های دوربرد. به گفتۀ زلنسکی، رهبران جهان می‌توانند از این طریق جان مردم را نجات دهند.

زلنسکی این درخواست را قبلاً زمانی که در حملۀ راکتی روسیه در منطقۀ ویلنیانسک در ۳۰ جون هفت تن کشته شدند و ۳۵ تن دیگر زخمی شدند، نیز مطرح کرده بود.

آغاز تمرینات مشترک نظامی پاکستان و ایالات متحده در ایالت خیبرپختونخوا

تمرینات مشترک نظامی پاکستان و ایالات متحده
تمرینات مشترک نظامی پاکستان و ایالات متحده

اردوی پاکستان از رزمایش نظامی مشترک با ایالات متحده در ایالت خیبر پختونخوا این کشور خبر داده است.

دفتر روابط عامه اردوی پاکستان امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، با نشر بیانیه‌ای گفت که این رزمایش به هدف ارتقای سطح همکاری و هماهنگی بین نیروهای دو کشور در مبارزه با تروریسم جریان دارد.

در بیانیه گفته شده که این رزمایش در شهرک پبی خیبر پختونخوا در ۲۹ ماه جون آغاز شد و ۲ هفته ادامه می‌یابد.

خیبر پختونخوا پاکستان یکی از ایالت‌های ناآرام این کشور به شمار می‌رود که اردوی پاکستان بارها برای از بین بردن شورشیان مسلح از جمله تحریک طالبان پاکستان در منطقهٔ قبایلی آن عملیات‌های نظامی را راه‌اندازی کرده است.

بایدن و نتانیاهو در ماه روان میلادی در واشنگتن دیدار می‌کنند

 نتانیاهو و بایدن
نتانیاهو و بایدن

انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل در پایان ماه جاری میلادی دیدار کنند.

خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، خبر داد که نتانیاهو برای سخنرانی در کانگرس امریکا در مورد مناقشۀ غزه به واشنگتن سفر خواهد کرد.

سخنرانی نتانیاهو در کانگرس در ۲۴ ماه جولای برنامه‌ریزی شده است.

ایالات متحده، در جنگ غزه از اسرائیل حمایت سیاسی و نظامی می‌کند، اما رئیس‌جمهور بایدن در برخی موارد از عملکرد اسرائیل در این جنگ ابراز نگرانی کرده است.

گزارش شده است که از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه تندرو حماس در غزه، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی کشته شده‌اند.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است.

اسرائیل حملاتش را در غزه پس از آن آغاز کرد که جنگجویان حماس در هفتم اکتبر پارسال به مناطق مختلف اسرائیل حمله کردند، حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

مقام‌های اروپا: شرکت‌های چینی و روسی روی ساختن طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی کار می‌کنند

طیاره بی سرنشین بر فراز آسمان کیف، پایتخت اوکراین
طیاره بی سرنشین بر فراز آسمان کیف، پایتخت اوکراین

مقام‌های اروپا گفته اند که شرکت‌های چینی و روسی به‌گونهٔ مشترک روی ساختن طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی مشابه طیاره‌های بی‌سرنشین نوع «شاهد» ایران کار می‌کنند.

این را مجلۀ بلومبرگ امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، نشر کرده است.

این مقام‌ها به شرط افشأ نشدن نام‌های‌شان به بلومبرگ گفته‌اند که این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ مذاکرات در مورد ساخت طیاره‌های بی‌سرنشین را آغاز کردند و امسال یکی از این طیاره‌ها را برای آزمایش به روسیه فرستادند.

وب‌سایت دفاعی چین و شماری از رسانه‌ها گفته‌اند که این کشور روی ساخت چنین طیاره‌ای کار می‌کند.

شاهد یک نوع طیارهٔ بی‌سرنشین است که مثل راکت پرتاب می‌شود و با اصابت به هدف منفجر می‌شود.

کشورهای غربی، ایران را به کمک با روسیه به‌خاطر فراهم کردن چنین طیاره‌ها در جنگ اوکراین متهم می‌کنند.

مرکز خبر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، به نقل از مقام‌های اروپا خبر داد که از طیارهٔ بی‌سرنشین چینی در جنگ اوکراین هنوز استفاده نشده است.

بیش از ۱۲۰ تن، عمدتاً زنان در ازدحام جمعیت در یک مراسم مذهبی در هند جان باختند

ازدحام جمعیت در یک مراسم مذهبی در هند
ازدحام جمعیت در یک مراسم مذهبی در هند

شمار قربانیان ازدحام جمعیت در یک مراسم مذهبی در هند به ۱۲۱ نفر رسید.

خبرگزاری دی‌پی‌ای جرمنی امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، خبر داد که بیش از ۱ میلیون نفر به روز سه‌شنبه، ۱۲ ماه سرطان، برای برگزاری مراسم مذهبی در ایالت شمالی اوتار پرادش جمع شده بودند که در پایان مراسم هرج و مرج رخ داد و باعث شد تا مردم زیر پا شوند.

اکثر قربانیان این رویداد زن‌ها هستند و حداقل ۷ کودک هم در میان قربانیان شامل‌اند.

ساندیپ سینگ وزیر معارف ایالت اوتار پرادش می‌گوید که تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است و به‌گفتۀ او هر کسی که مقصر شناخته شود، مجازات خواهد شد.

حملۀ مسلحانه بر مرکز‌های اردوی ترکیه در مناطق شمال غربی سوریه

سوریه – کاروان اردوی ترکیه در نزدیکی شاهراهی که ادلیب را به گذرگاه مرزی باب الهوی با ترکیه وصل می‌کند
سوریه – کاروان اردوی ترکیه در نزدیکی شاهراهی که ادلیب را به گذرگاه مرزی باب الهوی با ترکیه وصل می‌کند

یک منبع مخالفین رژیم سوریه و باشندگان مناطق شمال‌غربی این کشور می‌گویند، که تعدادی از افراد خشمگین با اسلحه گرم و سرد بر مراکز اردوی ترکیه در این مناطق حمله کردند.

این افراد به خاطر حملات اخیر بر شهروندان سوریه در ترکیه خشمگین بودند.

حکومت ترکیه در واکنش به این رویداد‌ها، روز سه‌شنبه عبورگاه‌های سرحدی عمده خود به مناطق شمال‌غرب سوریه را بست.

در عین حال وزارت داخله ترکیه گفته است که در عملیات شب گذشته ۴۷۴ نفر به گمان دست داشتن در حملات بر شهروندان سوریه، از مناطق مختلف ترکیه دستگیر شدند.

اعمال خشونت علیه اتباع سوریه در مناطق مختلف ترکیه روز یک‌شنبه پس از آن صورت گرفت، که یک فرد سوری به تجاوز جنسی بر یک کودک متهم شد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG