لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

ستره محکمه‌ٔ ایالت خیبرپختونخوا در پاکستان تصمیم گرفت هنرمندان افغان اخراج نشوند


AFGHANISTAN-MUSIC
AFGHANISTAN-MUSIC

هرچند روند بازداشت و اخراج افغان‌های بدون اسناد از پاکستان جریان دارد، اما ستره محکمه ایالت خیبر پختونخوای پاکستان به تازه‌گی حکم کرده که پس از این آوازخوانان افغان اخراج نشوند.

ستره محکمه در پشاور روز پنجشنبه (۲۰ جون) با صدور حکمی در این مورد، پولیس و نیروهای امنیتی پاکستان را از بازداشت و آزار و اذیت آنعده از هنرمندان افغان منع کرده که بعد از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان به پاکستان پناهنده شده‌اند.

ستره محکمه ایالت خیبرپختونخوا، این تصمیم را روز پنجشنبه (۲۰ ماه جون) به مناسبت روز جهانی پناهنده‌گان اتخاذ کرد.

داکتر راشد احمد خان مسئول اتحادیه هنرمندان و آوازخوانان در پشاور به رادیو آزادی گفت او و ۱۴۷ هنرمند افغان در ۲۴ اکتوبر سال گذشته میلادی این درخواست را مطرح کرده بودند:

"۶ یا ۷ ماه پیش که پاکستان می‌خواست تمام افغان‌ها را به زور ویا رضا اخراج کند ما قضیه را به ستره محکمه پشاور مطرح کردیم که مسئله آنان جدا است و زنده‌گی شان در خطر است، پس دیروز ستره محکمه به گونه رسمی تصمیم گرفت که آوازخوانان دیگر آزار و اذیت نشوند."

از نیرو های پولیس پاکستان خواسته شده است که هنرمندان مهاجر افغان را آزار و اذیت نکنند
از نیرو های پولیس پاکستان خواسته شده است که هنرمندان مهاجر افغان را آزار و اذیت نکنند

شماری از هنرمندان افغان در پاکستان که بعد از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان به دلیل چالش‌های امنیتی، اقتصادی و هنری به پاکستان مهاجر شده اند از این تصمیم استقبال می‌کنند.

احمد گل آوازخوان افغان در پشاور به رادیو آزادی گفت: "ستره محکمه فیصله کرده کدام آوازخوانی‌که این‌جا در پاکستان زنده‌گی می‌کند، نه‌تنها آوازخوانان، بلکه تمام کارکنان بخش‌های موسیقی، تبله‌نوازان و همه تا زمانی‌که قضیه پناهنده‌گی شان تمام می‌شود این‌جا می‌توانند بمانند."

یک هنرمند افغان: از این تصمیم استقبال میکنیم اما درعین حال از کشور های جهان میخواهیم به وضعیت مهاجرت ما نیز توجه کنند

شمار دیگر از آوازخوانان افغان هرچند از این صمیم ستره محکمه ایالت خیبر پختونخواه خوشحال اند، اما با آن هم می‌گویند با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

سعدالله وفا آوازخوان افغان در پاکستان به رادیو آزادی گفت: "بغیر از این هم مشکلاتی وجود دارد، مشکلات تنها به این ختم نمی‌شود، دیگر مشکلات کاروبار است، مسئله روزگار است، با این می‌شود مشکلات رفت‌وآمد کم شود و آسان شود، دیگر مشکلات اقتصادی است، طفلم از آموزش و تعلیم مانده است."

سعدالله می‌گوید تا زمانی‌که حکومت پاکستان به آنان اسناد می‌دهد آنان می‌توانند با کارت شناسایی اتحادیه هنرمندان افغانستان در پاکستان زنده‌گی کنند.

طالبان در ماه سرطان سال گذشته برخی از آلات موسیقی را که از مناطق مختلف در ولایت هرات جمعآوری کرده بودند، آتش زدند و به هنرمندان هشدار دادند که فعالیت های هنری نداشته باشند.
طالبان در ماه سرطان سال گذشته برخی از آلات موسیقی را که از مناطق مختلف در ولایت هرات جمعآوری کرده بودند، آتش زدند و به هنرمندان هشدار دادند که فعالیت های هنری نداشته باشند.

شمار زیادی از هنرمندان و آوازخوانان افغان پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان به شمول ایران و پاکستان به کشورهای متعددی پناهنده شدند.

آنعده آوازخوانانی‌که در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و به‌گفته آنان راه بازگشت به افغانستان ندارند، از جامعه جهانی و کشورهای‌که مهاجر می‌پذیرند و اتحادیه‌های موسیقی می‌خواهند به وضعیت آنان توجه کنند و در کنار این چالش‌ها برای انتقال آنان همکاری کنند.

این درحالی‌ست که در ماه نوامبر سال گذشته با آغاز روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بیش از نیم میلون افغان دوباره به کشور بازگشتانده شدند.

XS
SM
MD
LG