لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

افغانستان

روزا اوتنبایوا: هیچ کس نمی‌تواند برای سازمان ملل در خصوص چگونه‌گی برگزاری جلسات، شرط تعیین کند

Security Council Meets on Situation in Afghanistan
Security Council Meets on Situation in Afghanistan

روزا اوتنبایوا، رییس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما ) در افغانستان دیروز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که هیچ کس نمیتواند برای این سازمان و شیوۀ برگزاری نشست های آن، شرایط تعیین کند.

نشست شورای امنیت دیروز جمعه در نیویارک در بارۀ افغانستان برگزار شد.

قرار است سازمان ملل متحد در آخر ماه جاری میلادی سومین نشست را در بارۀ افغانستان در دوحه پایتخت قطر برگزار کند.

روزا اوتنبایوا گفت که نشست دو روزۀ دوحه را روزمری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح، رهبری خواهد کرد.

نشست دوحه، پیشاپیش با انتقادهای فعالان و سازمانهای حقوق بشر مواجه شده است، زیرا هیچ نمایندۀ زنان افغان در آن حضور نخواهد داشت.

تیرینا حسن، رییس اجرائی سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است که به دلیل فشار طالبان، ملل متحد میخواهد نشستی را برگزار کند که در آجندای آن بحث بالای حقوق زنان شامل نباشد و زنان افغان در اتاق جلسه حضور نداشته باشند، که این اقدام، به گفتۀ او، "تکان دهنده است".

از سوی هم اگنیس کالمار، رییس سازمان عفو بین الملل گفته است که اگر در نشست دوحه، زنان و نماینده های جامعۀ مدنی افغانستان حضور نداشته باشند، "اعتبار این نشست از بین میرود".

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

در ۱۶ ولایت افغانستان بارنده‌گی های شدید و سیلاب پیش‌بینی شده است

سیلاب‌های اخیر خسارات فراوان به زمین های زراعتی وارد کرده و تلفات جانی سنگین نیز بجا گذاشته است.
سیلاب‌های اخیر خسارات فراوان به زمین های زراعتی وارد کرده و تلفات جانی سنگین نیز بجا گذاشته است.

ریاست هواشناسی حکومت طالبان می گوید که به روز جمعه(۲۸ جون) در ۱۶ ولایت افغانستان، باران، باد شدید و سیلاب ها پیش‌بینی شده است.

ریاست هواشناسی به روز پنجشنبه با نشر خبرنامه ای گفته است که در ولایت های پروان، بغلان، کابل، بدخشان، تخار، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، کاپیسا، ننگرهار، سمنگان، میدان وردگ، پکتیا، بامیان و لوگر، احتمال وزش تند باد، باران و رعد و برق وجود دارد.

بر اساس این خبرنامه میزان بارندگی در مناطق مختلف بین ۱۵ تا ۳۵ میلی متر و سرعت باد در مناطق مختلف میان ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت پیشبینی شده است.

در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ها در ولسوالی های ورس، پنجاب، یکاولنگ و کهمرد ولایت بامیان، ۱۹ تن روز چهارشنبه جان باختند.

همچنان سرازیر شدن سیلاب ها در ولایت بدخشان زیان های مالی به مردم وارد کرده است.

آسترالیا بیشتر از دو نیم میلیون دالر به صندوق بشر دوستانهٔ افغانستان، کمک کرد

تصویر آرشیف: بیرق آسترالیا
تصویر آرشیف: بیرق آسترالیا

دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد ( اوچا) از کمک ۲.۶ میلیون دالری آسترالیا به افغانستان خبر داد.

اوچا به روز پنجشنبه (۲۷ جون) در شبکه ایکس، تویتر سابق، گفت که این پول به صندوق کمک های بشردوستانه افغانستان داده شده است.

این اداره همچنان از کمک آسترالیا به افغانستان سپاسگزاری کرده و گفته است که اینکشور بیش از ۷۴ میلیون دالر آسترالیایی به صندوق بشردوستانه افغانستان کمک کرده است.

این صندوق در سال ۲۰۱۴ در افغانستان تأسیس شد و به گفته سازمان ملل متحد، از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیارد دالر کمک دریافت کرده است.

سازمان ملل متحد می گوید که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

آصف درانی به نماینده‌گی از پاکستان در نشست دوحه اشتراک می‌کند

 آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان
آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان

رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، در نشست دوحه به نماینده‌گی از اسلام آباد حضور خواهد یافت.

منابع دیپلوماتیک به روز پنجشنبه (۲۷ جون) به شبکه تلویزیونی جیو نیوز گفتند که پاکستان تصمیم گرفته تا در سومین نشست دوحه که به میزبانی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار می‌شود، شرکت کند.

در اوایل همین ماه، مقام های طالبان نیز اشتراک شانرا در دور سوم مذاکرات دوحه که قرار است در ۳۰ جون آغاز شود، تایید کردند.

منابع پاکستانی افزوده اند که علاوه بر آصف درانی، احمد نسیم قریچ، معاون وزیر خارجه پاکستان نیز در نشست دوحه اشتراک خواهد کرد.

دو نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در امور افغانستان در نشست سوم دوحه شرکت می‌کنند

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر
رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر

وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد که نماینده‌گان ویژۀ آن کشور در نشست سوم دوحه در مورد افغانستان اشتراک خواهند کرد.

ماتیو میلر، سخنگوی این وزارت، روز چهارشنبه (۲۶ جون) گفت که تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در نشست دوحه شرکت خواهند کرد.

نشست سوم دوحه در مورد افغانستان در ۳۰ جون و اول جولای به میزبانی ملل متحد دایر خواهد شد. یک هیئت طالبان که در رأس آن ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت آن‌ها قرار دارد، در این نشست شرکت می‌کند. اما براساس گزارش‌ها نماینده‌گان زنان و فعالان جامعۀ مدنی افغانستان در نشست‌های اصلی در دوحه اشتراک نخواهند داشت.

معافیت سفر سراج‌الدین حقانی توسط شورای امنیت ملل متحد تصویب شد

قطعنامۀ ۱۹۸۸ شورای امنیت، در سال ۲۰۱۱ به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی وضع کرده است.
قطعنامۀ ۱۹۸۸ شورای امنیت، در سال ۲۰۱۱ به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی وضع کرده است.

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، معافیت ممنوعیت سفر سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان را تصویب کرد. این کمیتۀ در اعلامیه‌ای گفته که معافیت ممنوعیت سفر سراج‌الدین حقانی را برای مسافرت به ابوظبی، در امارات متحدۀ عربی، از ۲۱ تا ۲۵ جون ۲۰۲۴ تصویب کرد. در اعلامیه گفته شده که هدف از سفر حقانی شرکت در نشست‌های مربوط به امنیت، ثبات و آشتی منطقه‌ای است.

این کمیته در اعلامیه‌ای گفته که معافیت ممنوعیت سفر سراج‌الدین حقانی را برای مسافرت به ابوظبی، در امارات متحدۀ عربی، از ۲۱ تا ۲۵ جون ۲۰۲۴ تصویب کرده و هدف این سفر حقانی شرکت در نشست‌های مربوط به امنیت، ثبات و آشتی منطقه‌ای بود.

این در حالیست که حقانی به تازگی از سفر حج به کابل برگشته و تا هنوز معلوم نیست که آیا در نشست یاد شده در ابوظبی اشتراک کرده، یا خیر. حقانی به دلیل دست داشتن در حمله‌ای که منجر به کشته شدن یک شهروند امریکایی شد و سایر حملات، تحت تعقیب ایالات متحدۀ امریکا با جایزۀ ۱۰ میلیون دالری، قرار دارد.

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت در ۲۰ جون سال ۲۰۲۴ میلادی بر اساس قطعنامۀ ۱۹۸۸ این شورا ایجاد شده است. این قطعنامه در سال ۲۰۱۱ به هدف حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تحریم‌های مختلفی را بر افراد و نهادهای مرتبط با طالبان وضع کرده است.

رینا امیری به موضوع حقوق بشر در آجندای گفتگو های مرتبط به افغانستان، تاکید کرد

  رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان
 رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان می گوید، تا زمانی که موضوع حقوق بشر در اجندای گفتگوهای آینده افغانستان گنجانیده نشود، درگیری ها در این کشور ادامه خواهد داشت.

خانم امیری این سخن را ناوقت روز چهارشنبه (۶ سرطان) در شبکه ایکس، تویتر سابق ، به مناسبت روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه نوشته است.

همه ساله از ۲۶ جون به عنوان روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، بزرگداشت به عمل می اید.

او افزده که افغان های بی شماری در پنجاه سال گذشته از جمله در رژیم فعلی از خشونت رنج می برند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در نزدیک به سه سال گذشته، صدها تن به شمول زنان را در محضر عام مجازات کرده اند.

رئیس دفتر «یوناما» با امیرخان متقی در مورد برگزاری نشست دوحه صحبت کرد

تصویر آرشیف: روزا اونتبایوا نماینده ویژه سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما در افغانستان در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان.
تصویر آرشیف: روزا اونتبایوا نماینده ویژه سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما در افغانستان در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان می گوید که هیئت این حکومت در نشست سوم دوحه برای بحث روی هر دو مورد اجندا، مبارزه با مواد مخدر و رفع تحریم های مالی و بانکی آمادگی کامل دارد.

متقی این موضوع را در ملاقات به روز چهارشنبه در ملاقات با روزا اونتبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت ملل متحد برای افغانستان ( یوناما ) ابراز کرده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان ناوقت روز چهارشنبه در شبکه ایکس( تویتر سابق) از این ملاقات خبر داد و گفت که در آن در مورد نکات اجندای نشست سوم دوحه و ترکیب هیئت طالبان گفتگو شده است.

بلخی به نقل از خانم روزا اونتبایوا هم نوشته که گفته است، نشست سوم دوحه فرصت مناسب است تا به گفته او جامعه جهانی و طالبان نظریات شانرا به اشتراک گذاشته و در مورد افغانستان گفتگو کنند.

وزارت خارجه طالبان شام سه شنبه اعلام کرد که ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هیئت آنها را در نشست سوم دوحه، رهبری خواهد کرد.

نشست سوم دوحه در ۳۰ جون و اول جولای به میزبانی ملل متحد برگزار خواهد شد.

رئیس دفتر یوناما هفتهٔ قبل، بعد از نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان، گفت که نماینده های زنان افغان و جامعه مدنی در گفتگو های اصلی نشست سوم دوحه حضور نخواهند داشت.

این اعلام واکنش های تند فعالان حقوق زنان را بر انگیخته است.

سازمان ملل برنامهٔ جدید کمک به نیازمندان افغانستان را تصویب کرد

تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در ولایت زابل
تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در ولایت زابل

صندوق وجهی ملل متحد برای کمک به نیازمندان در افغانستان در مورد تصویب یک برنامه جدید کمکی به افغانهای بی بضاعت خبر داد.

این صندوق به روز چهارشنبه در صفحه ایکس (تویتر سابق) نوشت کمیته رهبری، برای تهیه کمک ابتدائی به هزاران بیجا شده داخلی و پناهجویان برگشته به افغانستان و همچنان افرادی که از اعتیاد به مواد مخدر رنج می برند، برنامه حمایتی را تصویب کرد.

در مورد چگونه گی تطبیق این برنامه جدید، جزئیات بیشتر داده نشده است.

اندریکا راتویت، معاون نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و هماهنگ کننده کمکهای بشری به این کشور در یک پیام ویدیوئی گفته که این صندوق در سال ۲۰۲۱ یعنی از آغاز تاسیس خود تا حال به پنج میلیون افغان کمک کرده است.

به گفته او تا حال ۱۳ کشور در حدود ۲۳۰ میلیون دالر به این صندوق کمک کرده اند ، اما به گفته وی، برای رساندن کمک به میلیونها افغان تا به صلح و آسایش برسند، به کمک های بیشتر نیاز است.

سازمان ملل: به دلیل کمبود بودجه، نمی‌توانیم به میلیون ها نیازمند در افغانستان کمک کنیم

تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

برنامه غذائی جهان WFP می گوید در نتیجه کمبود بودجه، نمی تواند برای میلیون ها محتاج در افغانستان کمک غذائی برساند.

شعبه افغانستان این ادارهٔ به روز چهارشنبه در صفحه ایکس (تویتر سابق) نوشت که تا ماه اکتوبر آنها می توانند صرف برای یک میلیون نفر کمک غذائی مهیا کنند.

اما به گفته برنامه غذائی جهان، بیش از ۱۲ میلیون نفر در افغانستان برای زنده ماندن به کمک های حیاتی نیاز دارند.

برنامه غذائی جهان یک بار دیگر از کمک کننده گان خواست که در رسیده گی به نیازمندان سهم بگیرند، زیرا این برنامه هم اکنون به کمکهای عاجل مالی نیاز دارد.

رویداد ترافیکی در ولایت پروان، یک کشته و هشت مجروح بجا گذاشت

تصویر آرشیف: حادثه ترافیکی
تصویر آرشیف: حادثه ترافیکی

در یک رویداد ترافیکی در ولایت پروان یک تن کشته و هشت تن دیگر جراحت برداشتند.

مسولین محلی طالبان در ولایت پروان می گویند، این حادثه ترافیکی شام سه شنبه در ساحه جنگل باغ، از مربوطات مرکز شهر چاریکار، رخ داده است.

فضل رحیم مسکین یار سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت پروان با نشر یک اعلامیه خبری گفته است، این حادثه زمانی اتفاق افتاد که یک موتر نوع سراچه نخست با یک موتر سایکل و بعد از آن با یک موتر نوع کرولا، تصادم کرده است.

به گفته منبع،در این حادثه یک تن کشته و هشت تن دیگر محروح شدند.

در خبرنامه آمده است که زخمیان این رویداد به کمک مردم و مسولین محلی به شفاخانه ملکی ولایت پروان انتقال داده شده اند و قضیه زیر تحقیق مدیریت ترافیک این ولایت قرار دارد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG