لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

افزایش انواع بیماری‌ها در مناطق سیلاب‌زدۀ افغانستان


مناطق سیلاب‌زده در افغانستان
مناطق سیلاب‌زده در افغانستان

با گرم شدن هوا، شیوع بیماری‌ها از جمله مشکلات تنفسی و اسهالات حاد، شماری از باشنده‌های ولایت‌های مختلف افغانستان را که از سیلاب‌های اخیر متضرر شده‌اند، نگران ساخته است.

آنان در گفت‌وگو با رادیو آزادی، نبود آب پاک و امکانات صحی لازم را از عوامل عمدۀ شیوع این بیماری‌ها در مناطق‌شان عنوان کردند.

یک باشندۀ قریۀ فلول ولسوالی برکۀ ولایت بغلان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، خواهرزاده‌اش به مشکل تنفسی و اسهال شدید مبتلا شده و به دلیل نبود مرکز صحی در محل‌شان، مجبور شده‌اند او را به یک شفاخانه در ولایت کندز انتقال بدهند.

او به رادیو آزادی گفت:

"مرض‌هایی که شیوع یافته از جمله بیماری‌های تنفسی است، خواهرزادۀ من که طفل چهارماهه است با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، فعلاً در شفاخانۀ انتانی کندز بستر است، وضعیت‌اش نگران کننده است، سینه بغل و سر سینه‌اش گرفته گی است، اسهالات بسیار خطرناک و تب شدید هم دارد."

سیلاب‌های ماه گذشته در افغانستان، آسیب‌های جدی را به شهروندان رساند.
سیلاب‌های ماه گذشته در افغانستان، آسیب‌های جدی را به شهروندان رساند.
مردم دسترسی کافی به آب آشامیدنی ندارند

خدایقل، یک باشندۀ دیگر بغلان هم از نبود خدمات صحی کافی در محل‌شان شکایت دارد.

او به رادیو آزادی گفت:

"طفل‌ها این‌جا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، باغ و سرسبزی که بود همه‌اش به خاک‌روبه مبدل شده و همۀشان در بین خاک و گرمی زنده‌گی می‌کنند، کلینیک‌های سیار از این‌جا رفتند و یک کلینیک این‌جا داریم که دوا ندارد."

شریف‌الله، باشندۀ ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل به رادیو آزادی می‌گوید، عدم دسترسی مردم محل به آب آشامیدنی صحی مشکلات صحی زیادی را به‌بار آورده است.

"مردم آب صحی ندارند، از دریایی که در آن سیل آمده بود کاملا لای است، مردم از همان آب استفاده می‌کنند، امکانات ندارند که آن را پاک کنند، بنا بر این مردم و اطفال به اسهالات و کمبود آب بدن‌شان دچا اند و درختان میوه هم پس از سیل حاصل نداده است."

در عین حال حیات‌الله، باشندۀ ولسوالی غوربند ولایت پروان به رادیو آزادی گفت، به دلیل از بین رفتن ذخیره‌های آب، مردم منطقۀشان دچار مشکلات صحی شده‌اند.

به گفتۀ او، آنان مجبوراند که برای رسیدن به مراکز صحی فاصلۀ حدود شش کیلومتر را طی کنند.

نهادهای مختلف امدادرسان در افغانستان گزارش داده‌اند که به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌ها در افغانستان کمک جدی نشده است.
نهادهای مختلف امدادرسان در افغانستان گزارش داده‌اند که به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌ها در افغانستان کمک جدی نشده است.

"وقایه در منطقه در طول همین دو و سه ماه بارندگی‌های موسمی و جاری شدن سیلاب صورت نگرفته و ذخایر آب آشامیدنی از بین رفته، اما هنوز توجه از طریق دولت یا کدام موسسه طوری که لازم است، صورت نگرفته و در حال حاضر مردم به مشکلات صحی مواجه هستند."

این سیلاب‌زده‌گان درحالی از افزایش بیماری‌ها در مناطق‌شان شکایت دارند که پیش از این سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) از شیوع امراض ساری در مناطق سیلاب‌زده در افغانستان هشدار داده و گفته بود که موارد اسهالات و سایر امراض ناشی از آب‌های آلوده در حال افزایش است.

این سازمان در گزارش دو هفته قبل خود گفت که وضعیت سیلاب‌زدگان در شمال، شمال شرق و غرب افغانستان بحرانی است و نیاز به بسیج فوری منابع اضافی برای رسیدگی به نیازمندی‌های بشردوستانه و صحی سیلاب‌زدگان وجود دارد.

بر اساس آمار اداره‌های مختلف ملل متحد در افغانستان، در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف از جمله غور، بغلان، فاریاب، تخار و بدخشان صدها تن جان باختند و هزاران خانه ویران شده است.

درحالی که هنوز مشکلات در مناطق مختلف آسیب‌دیده از سیلاب‌ها پابرجاست، ریاست هواشناسی حکومت طالبان روز شنبه اعلام کرد که به روز یک‌شنبه ۲۳ ولایت افغانستان گواه بارندگی‌ها، جاری شدن سیلاب‌ها و بادهای شدید خواهند بود.

XS
SM
MD
LG