لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

سخنگوی ملل متحد: حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، نکتهٔ مهم در همه بحث‌های مهم نشست دوحه خواهد بود


سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که هدف از نشست دوحه تشویق طالبان به تعامل هماهنگ و منظم با جهان، مطابق با منافع افغان‌ها است.
سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که هدف از نشست دوحه تشویق طالبان به تعامل هماهنگ و منظم با جهان، مطابق با منافع افغان‌ها است.

پس از تصمیم ملل متحد مبنی بر عدم شرکت نماینده‌گان زنان در نشست سوم دوحه و واکنش‌های گسترده در این مورد، اکنون «استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد» می‌گوید، حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، نکتهٔ مهم در همه بحث‌های مهم این نشست خواهد بود.

دوجاریک روز یک‌شنبه ۲۳ جون به خبرگزاری رویترز گفته است که هدف از نشست دوحه تشویق طالبان به تعامل هماهنگ و منظم با جهان، مطابق با منافع افغان‌ها است. او افزود که نشست دوحه بخشی از یک روند است و تنها یک رویداد نیست و زنان و جامعهٔ مدنی افغانستان نیز در این روند مشارکت خواهند داشت.

سخنگوی ملل متحد پس از آن این موضوع را مطرح کرد که رزا اوتنبایوا، نمایندهٔ ویژهٔ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما، روز جمعه به خبرنگاران در نیویارک گفت که نمایند‌ه‌گان زنان افغانستان در نشست آیندۀ ۳۰ جون و اول جولای دوحه حضور نخواهند داشت.

اما او افزود که در جلسات قبل و بعد از این نشست شرکت خواهند کرد. او همچنین گفت، موضوعات مهم آجندای این نشست که سیاست مبارزه با مواد مخدر و تجارت خصوصی و بانک‌داری است نیز مربوط به زنان است.

این تصمیم ملل متحد واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان به همراه داشته است. تیرانا حسن، رئیس اجرایی دیدبان حقوق بشر گفت که این اقدام خطر مشروعیت بخشیدن به تخلفات طالبان و زیان جبران‌ناپذیر به اعتبار ملل متحد را به همراه دارد.

هیدر بار: در نبود زنان، اعتبار نشست دوحه زیر سوال می‌رود

هیدر بار، معاون بخش زنان حقوق بشر، اظهارات او را روز یک‌شنبه در صفحهٔ ایکس خود منتشر کرده بود. از سوی دیگر، اگنس کالامار، سرمنشی سازمان بین‌المللی توسعه، هشدار داد که اگر زنان، مدافعان حقوق بشر و جامعهٔ مدنی در این نشست شرکت نکنند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

در همین حال، برخی از زنان افغان و فعالان حقوق زن می‌گویند، اگر زنان اجازه نداشته باشند که با طالبان دیدار رودررو داشته و بر محدودیت‌های وضع شده بالای‌شان و حل مشکلات صحبت کنند، به گفتهٔ آن‌ها این نشست هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

زنان در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند.
زنان در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند.

یک باشندهٔ کابل و مادر چهار دانش‌آموز و یک دانشجوی دختر که اکنون به خاطر محدودیت‌های طالبان از آموزش محروم شده‌اند، به شرط عدم نشر نامش به رادیو آزادی گفت:

"دختران ما را بی‌سرنوشت خانه‌نشین کردند. اگر آن‌ها در مورد زنان و دختران صحبت نکنند و نگذارند که زنان در این بحث‌ها شرکت کنند، این نشست چه معنی دارد و چه نتیجه خواهد داشت؟ آیندهٔ دختران ما چگونه خواهد شد؟ مردم با چقدر مشکلات و بیچاره‌گی اولادهای خود را یک‌جا می‌رسانند، بالای‌شان تحصیل می‌کنند تا آیندۀشان ساخته شود، اما طالبان آن‌ها را بی‌سرنوشت می‌کنند. این نشست دوحه بی‌نتیجه خواهد بود."

نسرین حمیدی، فعال حقوق زنان افغان، به رادیو آزادی گفت، عدم حضور زنان در این نشست به معنی خاموش کردن صدای آن‌ها است.

"این که ملل متحد تصمیم گرفته زنان در این نشست حضور نداشته باشند، این یک اشتباه بزرگ آن‌ها است. این یک تجاوز دیگر بر حقوق زنان و خاموش کردن صدای آن‌ها است. در حالی که زنان برای حقوق‌شان مبارزه می‌کنند، آن هم در شرایط بسیار دشوار، خاموش کردن صدای آن‌ها در نشست‌های بین‌المللی، تلاش‌های‌شان را در این مورد بی‌ارزش می‌کند."

خبرگزاری رویترز گفته است که قرار است طالبان هیئت خود را به هدف اشتراک در نشست دوحه که ۳۰ جون آغاز و اول جولای پایان می‌یابد به قطر بفرستند. این نشست، سومین نشست دوحه به میزبانی ملل متحد در قطر است، اما نخستین بار است که طالبان در آن شرکت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG