لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

نتانیاهو: نیروهای نظامی اسرائیل به زودی در مرزهای شمالی لبنان مستقر خواهند شد


بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور به زودی در مرزهای شمالی لبنان مستقر خواهند شد. او تأکید کرد که این نیروها برای دفاع از مرزهای اسرائیل با لبنان اعزام خواهند شد. پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بود که اسرائیل قصد دارد عملیات گسترده‌ای علیه حزب‌الله در جنوب لبنان انجام دهد.

نتانیاهو همچنان اعلام کرد که نبردهای شدید ارتش اسرائیل علیه گروه تندرو حماس در شهر رفح در جنوب غزه تقریباً به پایان رسیده است. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

صدراعظم اسرائیل در اولین مصاحبه خود پس از آغاز جنگ با گروه حماس در اکتبر سال گذشته، با یک شبکۀ تلویزیونی اسرائیل روز یکشنبه سوم سرطان گفت که نیروهای نظامی به زودی برای اهداف دفاعی در مرزهای شمالی جابه‌جا خواهند شد. وی افزود که این به معنای پایان یافتن جنگ نیست، بلکه به معنی پایان مرحله شدید جنگ در رفح است.

جنگ میان اسرائیل و حماس حدود ۹ ماه قبل شروع شد
جنگ میان اسرائیل و حماس حدود ۹ ماه قبل شروع شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو اعلام کرد که پس از پایان درگیری‌های سنگین، آنها می‌توانند تعدادی سرباز به شمال بفرستند و این کار را انجام خواهند داد. وی تصریح کرده است که این کار را برای اهداف عمدتاً دفاعی و همچنین برای بازگشت بی‌جاشده‌گان به سرزمین‌های‌شان انجام می‌دهند. از زمان آغاز جنگ در نوار غزه، ده‌ها هزار اسرائیلی به دلیل تیراندازی نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان از شمال این کشور آواره شده‌اند.

نتانیاهو در گفت‌وگو با تلویزیون ۱۴ اسرائیل گفت که با توافقی که به جنگ در غزه پایان می‌دهد، موافقت نخواهد کرد، بلکه آماده است تا با یک توافق جزئی موافقت کند که بتواند راه را برای آزادی گروگان‌ها هموار کند.

صدراعظم اسرائیل هدف از جنگ در نوار غزه را «بازگشت گروگان‌ها و سرنگونی رژیم حماس در غزه» عنوان کرده است.

وی این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که مقامات آمریکایی دربارۀ هدف اسرائیل برای نابودی کامل حماس ابراز تردید کردند و دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در ۳۰ جوزا گفت که حماس نابود شدنی نیست. وی همچنین گفت که وقتی می‌گوییم حماس را نابود می‌کنیم، مانند این است که خاک در چشم مردم می‌اندازیم. سخنگوی ارتش اسرائیل توضیح داد که حماس یک ایدئولوژی است و ما نمی‌توانیم یک ایدئولوژی را حذف کنیم.

نتانیاهو: برای مدتی کنترل خود بر غزه را حفظ می‌کنیم
نتانیاهو: اسرائیل برای مدتی بر غزه کنترل خواهد داشت.
نتانیاهو: اسرائیل برای مدتی بر غزه کنترل خواهد داشت.

صدراعظم اسرائیل در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پس از جنگ در نوار غزه گفت که اسرائیل در کوتاه مدت نقش خود را ایفا خواهد کرد و در آینده برای مدت کوتاهی در غزه کنترل نظامی خواهد داشت. دو تن از اعضای کابینه جنگ اسرائیل، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، ماه گذشته پس از اینکه نتانیاهو نتوانست برنامه پس از جنگ را تدوین کند، حکومت را ترک کردند.

جنگ در نوار غزه از هفتم اکتبر سال گذشته پس از حمله گسترده حماس به مناطق جنوبی اسرائیل آغاز شد. حماس در این حمله حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت. ارتش اسرائیل می‌گوید که ۱۱۶ اسرائیلی به شمول ۴۱ جسد هنوز هم در گرو گروه حماس هستند.

بر اساس آمار وزارت صحت غزه که در کنترل حماس است، در حملات گسترده اسرائیل به غزه، بیش از ۳۷ هزار نفر که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG