لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر بنگله‌دیش و صعود به نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۴


کریکت‌بازان ملی پوش افغانستان برای نخستین بار به مرحلۀ نیمه‌نهایی رقابت‌های جام جهانی کریکن راه پیدا کردند.
کریکت‌بازان ملی پوش افغانستان برای نخستین بار به مرحلۀ نیمه‌نهایی رقابت‌های جام جهانی کریکن راه پیدا کردند.

تیم ملی کریکت افغانستان با بُرد در مقابل بنگله‌دیش، به دور نیمه‌نهایی جام جهانی کریکت ۲۰۲۴ صعود کرد. صبح روز سه‌شنبه، این بازی در نقاط مختلف افغانستان با شادی و هیجان دنبال شد و افغان‌ها این پیروزی را در داخل و بیرون از افغانستان جشن گرفتند.

نوین‌الحق در دو توپ پایانی آور هژدهم، دو بازیکن پایانی تیم بنگله‌دیش را از میدان خارج کرد و بدین ترتیب تیم ملی افغانستان برای اولین بار به مرحلۀ نیمه‌نهایی جام جهانی بیست آورۀ کریکت راه یافت.

راشد خان: رسیدن به نیمه‌نهایی آرزوی ما بود
افغانستان در اکثر مسابقه‌های که در این جام تا اکنون برگزار کرده به خوبی درخشیده است.
افغانستان در اکثر مسابقه‌های که در این جام تا اکنون برگزار کرده به خوبی درخشیده است.

پس از پایان بازی، راشد خان، کاپیتان تیم ملی کریکت افغانستان در یک نشست خبری گفت که رسیدن به نیمه‌نهایی آرزوی آن‌ها بود و اکنون تحقق یافته است.

او افزود که این پیروزی برای‌شان باور نکردنی است و او بسیار از این پیروزی خرسند است.

"این یک بازی بزرگ برای ما و برای بنگله‌دیش بود. در طول بازی هیچ‌گاه به این فکر نمی‌کردیم که شکست بخوریم، بلکه باور داشتیم که ترکیب توپ‌اندازی ما قدرتمند است و می‌توانیم این تیم را شکست دهیم. ما خوشحالیم که بازی را بردیم و به نیمه‌نهایی راه یافتیم."

در این بازی پرهیجان به روز سه‌شنبه، ۵ سرطان، تیم ملی کریکت افغانستان با انجام ۱۱۶ دوش و از دست دادن ۵ بازیکنش، هشت دوش بیشتر از بنگله‌دیش کسب کرد و پیروز این دیدار شد.

پیروزی تاریخی تیم ملی کریکت افغانستان اشک شادی را در چشمان برخی افغان‌ها جاری ساخت. صبح امروز مردم در ولایت‌های مختلف به تماشای این بازی نشستند و پیروزی تیم‌شان را جشن گرفتند. این پیروزی در وضعیت کنونی برای افغان‌ها شادی‌آفرین بوده است.

ویدیوهایی از ولایات مختلف در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است که نشان می‌دهد، جمعی از مردم به شادی و اتن پرداختند. در شهر پیشاور خیبر پختونخواه هم افغان‌ها این پیروزی را با برپایی اتن ملی و توزیع شیرینی‌ جشن گرفته‌اند.

شماری از طرفداران کریکت: امروز برای ما شبیه «عید» است

برخی از طرفداران تیم کریکت می‌گویند، امروز خوشحالی روزهای عید را دارند، زیرا تیم ملی‌شان به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافته است. غوث‌الله توحید، باشندهٔ ولسوالی نوزاد ولایت هلمند به رادیو آزادی می‌گوید، این بازی هیجان‌انگیز را تماشا کرده و هنگام پیروزی اشک خوشی از چشمانش جاری شده است.

"من نمی‌توانم احساسات خود را کنترل کنم. باور کنید وقتی بازی را تماشا می‌کردم از خوشحالی اشک‌هایم جاری شد. وقتی که نوین‌الحق توپ را پرتاب کرد و بازیکن بنگله‌دیش را از میدان خارج ساخت، بسیار خوشحال شدم."

لیمه، باشندهٔ ولایت ننگرهار که این بازی را تماشا کرده است، می‌گوید، از پیروزی تیم ملی خوشحال است. "نه تنها من بلکه تمام مردم افغانستان خوشحال هستند و این پیروزی برای مردم افغانستان یک پیروزی مهم و بزرگ است."

عصمت‌الله زدران و توریالی، دو تن از باشنده‌گان ولایت خوست در این باره به رادیو آزادی گفتند: "بسیار خوشحالم که تیم افغانستان در وقت کم و با امکانات اندک به این پیروزی بزرگ در جهان رسیده است، این پیروزی به همه مبارک باشد."

"احساساتم قابل بیان نیست و بسیار خوشحالم که از خوشحالی اشک از چشمانم جاری شده است. این خوشحالی را نمی‌توانم به الفاظ بیان کنم."

بازی‌های درخشان ملی‌پوشان کریکت افغانستان منجر به ایجاد شور و شادی در بسیاری از نقاط افغانستان شده است.
بازی‌های درخشان ملی‌پوشان کریکت افغانستان منجر به ایجاد شور و شادی در بسیاری از نقاط افغانستان شده است.

بعضی از کارشناسان کریکت این را یک موفقیت تاریخی برای ورزش افغانستان می‌خوانند. مشتاق رحیم، یکی از آن‌ها به رادیو آزادی می‌گوید، در این بازی تیم افغانستان با انداخت توپ یک بار دیگر نشان داد که توانایی‌های منحصر به فردی دارد.

"این واقعاً یک پیروزی بزرگ در تاریخ ورزش افغانستان است. این جای خوشحالی برای ما است. این برکت از تلاش‌ها و کوشش‌های بازیکنان ماست که اکنون ما به جایگاه برجسته‌ای در تاریخ کریکت جهانی دست یافته‌ایم و امروز در جام جهانی بیست‌آوره در میان چهار تیم برتر قرار داریم."

او می‌افزاید که اکنون انتظار می‌رود بازیکنان تیم ملی در مقابل افریقای جنوبی بازی قوی انجام دهند تا به دور نهایی راه یابند.

قاسم هلال، یکی از کارشناسان کریکت افغانستان می‌گوید، ممکن است برای بازی بعدی تغییری در تیم ایجاد نشود، اما او پیشنهاد می‌کند که حداقل یک توپ‌انداز دیگر به تیم اضافه شود.

"اگرچه تغییری در ترکیب تیم برندۀ امروزی ایجاد نخواهد شد، زیرا این یازده نفر بر اساس برنامۀ مربی ترتیب و استفاده می‌شود، اما به نظر من در بازی بعدی باید در بخش توپ‌انداز توجه بیشتری صورت گیرد و تغییرات ایجاد شود."

پس از این بازی تیم افغانستان به مصاف تیم قوی افریقای جنوبی خواهد رفت، این تیم در تمام بازی‌های این دور پیروز شده است. با این وجود کارشناسان می‌گویند که پیروزی افغانستان در بازی پیشرو ناممکن نیست.

بازی افغانستان و آفریقای جنوبی در تاریخ ۲۷ جون از ساعت ۵ صبح به وقت افغانستان آغاز می‌شود. فاینل این مسابقات در تاریخ ۲۹ جون برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG