لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

پایان نشست سوم دوحه؛ نتایج ملموس یا تکرار وعده‌ها؟


مقامات حکومت طالبان در محوطۀ برگزاری نشست سوم دوحه
مقامات حکومت طالبان در محوطۀ برگزاری نشست سوم دوحه

روزماری دی‌کارلو، معاون سرمنشی ملل متحد در امور سیاسی و صلح‌سازی که ریاست نشست سوم دوحه در مورد افغانستان را به عهده داشت، پس از پایان نشست سوم دوحه ناوقت دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات "صریح" و "مفید" بوده است.

ملل متحد: طالبان حاضر نشدند در نشست مستقیم با جامعۀ مدنی شرکت کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

خانم دی‌کارلو تأکید کرد که در این نشست بر موضوع حقوق زنان و دختران افغان نیز تأکید ویژه‌ای شده است.

او افزود که شرکت‌کننده‌گان در آخرین دور مذاکرات توافق کردند که به تعامل خود ادامه دهند، اما تا زمانی که طالبان محدودیت‌ها بر آموزش و مشارکت زنان در زنده‌گی عمومی را پایان ندهند، به رسمیت شناختن رژیم حاکم در افغانستان ممکن نخواهد بود.

در نشست سوم دوحه، به روز‌های یکشنبه و دوشنبه، نماینده‌گان بیش از ۲۵ کشور و سازمان‌ها و نیز هیئت طالبان شرکت کرده بودند.

هدف این نشست ادغام افغانستان در جامعۀ جهانی و عملی شدن تعهدات طالبان در زمینۀ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران افغان خوانده شده است.

به گفتۀ ملل متحد، در روز نخست این نشست دربارۀ انتظارات جامعۀ جهانی از حکومت طالبان و در روز دوم نیز در‌بارۀ موضوعات مبارزه با مواد مخدر، مشکلات بانکی و اقتصادی افغانستان گفت‌وگو شد.

نماینده‌گان طالبان این نشست را قناعت‌بخش خواندند و گفتند که آنها خواست‌های‌شان را در این نشست بیان کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و رئیس هیئت اعزامی طالبان به دوحه، در جمع خبرنگاران گفت که آموزش دختران موضوع داخلی است و در صورتی‌که افغانستان با مشکلات دیگری مواجه نشود، اجازۀ آموزش به دختران داده خواهد شد.

آیا نشست سوم دوحه دستاوردی داشت؟

با توجه به موج گستردۀ توقعات، این سوال پیش می‌آید که نشست سوم دوحه چه نتایجی برای افغانستان به همراه داشت؟

برخی دیپلوماتان پیشین و آگاهان روابط بین‌الملل بر این باورند که این نشست تنها به کشاندن طالبان به گفت‌وگوهای رودررو با جامعۀ جهانی انجامید و نتایج ملموسی در بر نداشت.

عزیزالدین معارج، دیپلومات پیشین افغان، بر این باور است که برخلاف انتظارات از این نشست که قرار بود در بارۀ موضوعات مهمی چون حقوق زنان، حقوق بشر و حل چالش‌های اساسی افغانستان بحث شود و نتایج ملموسی به دست آید، این نشست دو روزه بیشتر به خواست طالبان برگزار شد.

"چون وعده شده بود یک نشست برگزار می‌کنند، این نشست را برگزار کردند و آجندای آن به خواست طالبان در مورد موضوعات مواد مخدر و مسایل بانکی و دیگر مسایل جا داده بودند تا طالبان در این نشست شرکت کنند، اما این نشست هیچ نتیجۀ موثری برای حل مشکلات افغانستان نداشت و تنها به این که وعده‌هایی داده شد که ما این کار را می‌کنیم و شما آن کار را انجام دهید، پایان یافت."

سید نورالله راغی، دیپلومات پیشین و آگاه امور بین‌الملل است.

او به رادیو آزادی گفت، که طالبان در این نشست اهداف خاص خود را از جمله جذب کمک‌های اقتصادی، حضور به نماینده‌گی انحصاری از افغانستان و نورمال‌سازی چهرۀ خودشان و نمایش قدرت را داشتند.

او بیشتر گفت:

"این اهداف تا حدودی در کوتاه‌مدت به دست آمدند، اما در درازمدت این نشست‌ها به نفع طالبان نخواهد بود، زیرا آنها از لجاجت خود دست نکشیده‌اند."

پیش از این اقشار مختلف مردم افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند و انتظارشان از این نشست تغییر اوضاع کنونی و فراهم شدن فرصت آموزش و کار و دیگر حقوق دختران و زنان است.

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد، یک سال پیش "نشست‌های دوحه" دربارۀ افغانستان را آغاز کرد و پیش از این دو نشست در ماه می ۲۰۲۳ و فبروری سال جاری برگزار شد که به گفتۀ فعالان حقوق زنان و آگاهان، این دو نشست نیز هیچ تاثیر مثبتی بر تغییر وضعیت زنان و دختران در افغانستان نداشته است.

XS
SM
MD
LG