لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

خبر ها

کریکت بورد استرالیا: تا زمانی که حقوق زنان در افغانستان تامین نشود، با این کشور مسابقۀ دوجانبه برگزار نمی کنیم

اعضای تیم های ملی کریکت افغانستان و استرالیا
اعضای تیم های ملی کریکت افغانستان و استرالیا

کریکت بورد استرالیا بار دیگر می گوید، تا زمانی که حقوق زنان در افغانستان تامین نشود، مسابقات دوجانبه را با این کشور انجام نخواهد داد.

وب‌سایت کریک انفو که خبرهای مربوط به کریکت را نشر می کند، به روز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، به نقل از نیک هاکلی، رئیس اجرائیوی کریکت بورد استرالیا گزارش داد، که آن ها هر از گاهی در این مورد با کریکت بورد افغانستان گفت‌وگو می کنند و امیدوار اند که بازی های دوجانبه میان دو کشور در آینده از سر گرفته شود.

استرالیا از سال ۲۰۲۲ به این سو، سه بار مسابقات کریکت دوجانبه با افغانستان را به دلیل عدم رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لغو کرد.

پس از برگشت طالبان به قدرت در آگست ۲۰۲۱، زنان از ورزش منع شدند.

همزمان ۱۷ عضو تیم کریکت بانوان افغانستان که در استرالیا به سر می برند، در نامه ای از شورای بین المللی کریکت خواسته اند که به آن ها اجازه تشکیل تیم در تبعید را بدهد.

شورای بین المللی کریکت هنوز به نامه آن ها پاسخ نداده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

هشدار رئیس مایکروسافت دربارۀ تهدیدات خارجی در انتخابات ۲۰۲۴ در امریکا

اسمیت: روسیه، ایران و چین با منافع مشترک در بی اعتبار ساختن دموکراسی در چشم رای دهندگان، در ایالات متحدۀ امریکا هستند.
اسمیت: روسیه، ایران و چین با منافع مشترک در بی اعتبار ساختن دموکراسی در چشم رای دهندگان، در ایالات متحدۀ امریکا هستند.

برد سمیت، رئیس شرکت مایکروسافت، از تلاش‌های خارجی برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر هشدار داد.

سمیت روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) اعلام کرد که خطرناک‌ترین لحظه، ۴۸ ساعت قبل از انتخابات خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که رقابت برای قصر سفید ممکن است بین دونالد ترمپ، نامزد جمهوری‌خواه، و کامالا هریس از حزب دموکرات باشد. اما این انتخاباتی است که در آن روسیه در مقابل هاریس و ایران در برابر ترمپ قرار دارند.

رئیس مایکروسافت تأکید کرد که در این انتخابات، کشورهای روسیه، ایران و چین با منافع مشترک در بی‌اعتبار ساختن دموکراسی در چشم رأی‌دهندگان آمریکایی حضور دارند.

شعیب کرار اکرمی، ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان حریف گرجستانی‌ خود را شکست داد

این مسابقه در شهر اوپسالا و به عنوان رقابت نیمه مرکزی برگزار شد.
این مسابقه در شهر اوپسالا و به عنوان رقابت نیمه مرکزی برگزار شد.

شعیب کرار اکرمی، ورزشکار مبارزات آزاد افغانستان که در سویدن زندگی می‌کند، حریف گرجستانی‌اش را شکست داد.

شعیب در سازمان "سوپریور اکادمی" به روز شنبه، چهاردهم سنبله، مقابل حریفش از گرجستان به میدان رفت و موفق شد که در روند اول با حرکت سبمیشن به پیروزی برسد.

این مسابقه در شهر اوپسالا در سویدن برگزار شده بود و مسابقه شعیب با حریفش به عنوان رقابت نیمه مرکزی برگزار شد. این ورزشکار افغان تعداد پیروزی‌هایش را در مبارزات آزاد به عدد سه رسانید و تنها یک شکست دارد.

شعیب اکرمی در مبارزات آزاد آماتور چهار پیروزی بدون شکست به دست آورده و از سال ۲۰۱۹ به‌گونه حرفه‌ای به مبارزات آزاد ترکیبی روی آورده است.

تیم انتخاباتی کامالا هریس شبکه‌های محلی را به انتشار پیام‌های کمپاین خود تشویق کرد

تماس ملی هاریس با حامیان امریکایی-پولندی برای حمایت از کمپاین
تماس ملی هاریس با حامیان امریکایی-پولندی برای حمایت از کمپاین

در حالی که کامالا هریس و دونالد ترمپ نامزدان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای حمایت از جامعه‌ای که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در رقابت‌های ایالتی ایفا کند، تلاش می‌کنند، کامالا هریس امیدوار است که از خصومت تاریخی امریکایی‌های پولندی‌الاصل با روسیه و تردید دونالد ترمپ در حمایت از اوکراین استفاده کند.

تیم انتخاباتی کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات، روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) یک تماس ملی با حامیان امریکایی-پولندی خود را ترتیب داد، تا شبکه‌های محلی را به انتشار پیام‌های کمپاین خود تشویق کند.

قرار است دونالد ترمپ به نوبه خود، در ۲۲ سپتمبر از زیارتگاه امریکایی‌های پولندی‌الاصل در پنسیلوانیا برای رونمایی از بنای یادبود جنبش همبستگی ضد کمونیستی، بازدید کند. این نامزد جمهوری‌خواه همزمان با آندری دودا، رئیس جمهور پولند در آنجا حضور خواهد داشت.

گوترش: نقض حقوق بشر در افغانستان «هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان» است

گوترش ابراز نگرانی کرد که تبعیض و تروریسم از افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود.
گوترش ابراز نگرانی کرد که تبعیض و تروریسم از افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل از تدویر یک نشست فوق‌العاده در مورد افغانستان خبر داد، اما در مورد تاریخ دقیق آن چیزی نگفته است.

گوترش روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) در یک کنفرانس خبری در حاشیۀ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که این نشست روی "نقض فاحش حقوق بشری، به ویژه حقوق زنان و دختران افغان" متمرکز خواهد بود. سرمنشی سازمان ملل آن را "هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان" توصیف کرد.

گوترش همچنین در مورد تبعیض علیه گروه‌های قومی و صدور تروریسم از افغانستان به سایر کشورها ابراز نگرانی کرده است.

اما امیر خان متقی سرپرست وزیر خارجهٔ حکومت طالبان امروز (پنجشنبه ۱۹ سپتمبر) در یک نشست خبری زیر نام "حساب‌دهی حکومت به ملت" اظهارات آقای گوتیرش را رد کرده، او را به کمبود اطلاعات متهم کرد.

در نشست روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه کشورها به غیر از چین و روسیه که از متحدان طالبان هستند، وضعیت افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرده و تصویب قانون "امر به معروف و نهی از منکر" این گروه را محکوم کردند.

ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و آموزش زنان و دختران افغان در پوهنتون‌ها، منع کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همه موسسات و نهادهای غیر دولتی، ممنوعیت ورزش زنان و دختران، ممنوعیت رفتن زنان به حمام‌های زنانه، پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها، سفر بدون محرم شرعی در مسیرهای طولانی، محدودیت استفاده از حمل و نقل عمومی، رعایت حجاب اجباری تعریف شده از سوی حکومت طالبان و منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه از موارد عمدۀ نقض حقوق بشری زنان و دختران از سوی طالبان به شمار می‌رود.

دعوت روسیه از وزیر خارجۀ طالبان برای شرکت در نشست فارمت مسکو

امیرخان متقی به دعوت روسیه برای اشتراک در نشست فارمت مسکو پاسخ مثبت داده است.
امیرخان متقی به دعوت روسیه برای اشتراک در نشست فارمت مسکو پاسخ مثبت داده است.

روسیه از امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان دعوت کرده است تا در نشست بعدی فارمت مسکو اشتراک کند.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی این وزارت شام گذشته در شبکه ایکس (تویتر سابق) خبر داد که دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، در دیدار دیروزش با آقای متقی، دعوتنامه فارمت مسکو را پیشکش کرد.

به گفته آقای احمد، امیرخان متقی نشست بعدی فارمت مسکو را فرصتی دیگر خوانده که طی آن با مقام‌های عالی‌رتبه روسیه و نمایندگان کشورهای منطقه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

هنوز تاریخ دقیق برگزاری نشست بعدی فارمت مسکو روشن نیست، اما سلسله این نشست‌ها در ۲۰۱۷ آغاز شد که در آن نمایندگان روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران و هند دیدار و روی موضوعات مشترک گفتگو می‌کنند.

روسیه پیش از این هم مقام‌های طالبان را برای اشتراک در نشست فارمت مسکو و چندین نشست دیگر دعوت کرده است.

در موج دوم انفجار دستگاه های ارتباطی، حداقل ۲۰  تن دیگر در لبنان کشته شدند

یک امبولانس در بیرون پایتخت لبنان مجروحین رویداد های انفجار دستگاه های ارتباطی را به شفاخانه منتقل می کند.
یک امبولانس در بیرون پایتخت لبنان مجروحین رویداد های انفجار دستگاه های ارتباطی را به شفاخانه منتقل می کند.

حدود ۲۴ ساعت پس از انفجار هزاران دستگاه پیجر مورد استفاده اعضای حزب الله لبنان، برخی از دستگاه های ارتباطی دیگر مورد استفاده این گروه، نیز منفجر شدند.

وزارت صحت لبنان شام روزگذشته خبر داد که در نتیجه موج جدید این انفجار ها، حداقل بیست تن دیگر کشته و بیش از ۴۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

پیش از این در انفجار هزار ها دستگاه ارتباطی پیجر در لبنان به روز سه شنبه از کشته شدن حدود ۱۲ تن و زخمی شدن ۲۸۰۰ تن دیگر خبر داده شده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل یک منبع که نخواسته نامش گرفته شود، گزارش داده که اینبار دستگاه های منفجر شده جدید، " بی سیم های دستی " بودند که با دستگاه پیجر متفاوت اند.

گروه حزب الله لبنان و سخنگوی حکومت ایران، اسرائیل را مسئول انفجار هزارن پیجر در لبنان خوانند و آنرا محکوم کردند.

اسرائیل رسماً در این مورد هنوز چیزی نگفته است.

دونالد ترمپ تایید کرد که احتمالا هفته آینده با رئیس جمهور اوکراین ملاقات خواهد کرد

 دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخوا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا.
دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخوا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا.

دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخوا در انتخابات ریاست جمهوری امسال ایالات متحده به روز چهارشنبه گفت که احتمالا هفته آینده با ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین ملاقات خواهد کرد.

قرار است زلینسکی هفته آینده برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ایالات متحده سفر کند.

ترمپ روزگذشته در پاسخ به یک خبرنگار از احتمال ملاقاتش با زلینسکی خبر داد.

ترمپ در گذشته کمک های کشورش به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده و از گفتن این که می خواهد اوکراین در جنگ در برابر روسیه پیروز شود هم خودداری کرده است.

ترمپ از این که در ملاقاتش با زلینسکی روی کدام مسایل گفتگو خواهد کرد جزئیات نداد.

زلینسکی روزگذشته گفت که یک طرح صلح را آماده کرده و آنرا در جریان سفرش با جویایدن رئیس جمهور و دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا کمالا هریس و دونالد ترمپ در میان خواهد گذاشت.

تیم ملی کریکت افغانستان برای یک بازی دیگر به مصاف تیم افریقای جنوبی می‌رود

برخی از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان.
برخی از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان.

قرار است که تیم ملی کریکت افغانستان به روز جمعه در یک بازی ۵۰ اور مقابل تیم افریقای جنوبی به میدان برود.

این دومین بازی از این سلسله مسابقات میان این دو تیم است که در میدان ورزشی شهر شارجه امارات متحده عربی برگزار می شود.

افغانستان در بازی روز چهارشنبه با تفاوت شش ویکت پیروز شد.

در بازی دیروز بالران افغان توانستند تمامی بازیکنان تیم افریقای جنوبی را در ۱۰۶ رنز از میدان بیرون کنند.

کریکت بازان افغان در بیست و شش اوور با از دست دادن چهار بازیکن به این هدف رسیدند.

سومین و آخرین بازی این دو تیم روز یکشنبه( اول میزان) برگزار می شود.

رئیس جمهور زلینسکی از آماده شدن طرح برای پایان دادن پایان به جنگ روسیه در اوکراین، خبر داد

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین می گوید که کیف طرح خود برای پایان دادن به جنگ با روسیه را کاملا آماده کرده و مهم ترین چیز این است که اکنون مصمم به اجرای آن است.

او در سخنرانی شام چهارشنبه (۲۸ سنبله) این طرح را "طرحی موفق" خواند و توضیح داد که امنیت بلندمدت تمامی اروپا مورد نیاز است.

رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته گفته بود که این طرح را با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، کمالا هریس و دونالد ترمپ، در میان خواهد گذاشت.

آقای زلینسکی قرار است هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایالات متحده امریکا سفر کند.

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد به تعیین نماینده ویژه برای افغانستان تاکید کرد

 لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد.
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد.

در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده امریکا تاکید کرد که باید یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین شود.

باربارا وود وارد نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد سخنان خانم گرینفیلد را تایید کرد و گفت که تعیین نماینده ویژه برای افغانستان ضروری است.

در آغاز سال جاری، واشنگتن تعیین نماینده ویژه برای افغانستان را مطرح کرد و به دنبال آن متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفت که چنین نماینده ای تعیین شود تا تعامل بین المللی را با افغانستان تنظیم کند.

تعامل که سازمان ملل متحد به خاطر دستیابی به آن ، در قطعنامه های خود ارایه کرده است.

طالبان در آن زمان گفته بودند که نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کشورهایی که در بحران هستند تعیین می شود و افغانستان از بحران خارج شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG