لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

نگرانی سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان از وضعیت خبرنگاران پناه‌جوی افغان در ایران و پاکستان


سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان از وضعیت نامناسب خبرنگاران افغان در ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده و از سازمان‌های بین‌المللی درخواست اقدام عاجل برای بهبود شرایط آنها کرده است.
سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان از وضعیت نامناسب خبرنگاران افغان در ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده و از سازمان‌های بین‌المللی درخواست اقدام عاجل برای بهبود شرایط آنها کرده است.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان (AJSO) با نگرانی از وضعیت خبرنگاران افغان در ایران و پاکستان از همۀ سازمان‌های بین‌المللی خواسته تا برای نجات جان این خبرنگاران تدابیر عملی اتخاذ کنند. این سازمان با نشر اعلامیه‌ای می‌افزاید که خبرنگاران افغان مقیم ایران و پاکستان از طریق تماس‌های مستند فاش کرده‌اند که در حال حاضر روند تخلیۀ آن‌ها به کشورهای غربی متوقف شده و در وضعیتی تاریک و مبهم به سر می‌برند.

به‌گفتۀ سازمان خبرنگاران افغانستان، این نگرانی زمانی افزایش یافت که بسیاری از روزنامه‌نگارانی که امیدوار بودند به فرانسه منتقل شوند، با پاسخ رد گستردۀ این کشور مواجه شده‌اند که به گفته سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این سازمان می‌گوید، متأسفانه این خبرنگاران در هر دو کشور همسایه افغانستان در شرایط بسیار بد و نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند.

رامین حداد یکی از این خبرنگاران که دو سال است به پاکستان پناهنده شده می‌گوید، منتظر معلوم شدن نتیجه پرونده‌اش به فرانسه است و شب و روز را با دشواری زیاد سپری می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت که خود و خانم‌اش هر دو خبرنگار هستند و در مشکلات زیادی بسر می‌برند:

"من و خانمم حدود ده ماه قبل در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد انترویو (مصاحبه) دادیم و تا کنون منتظر جواب سفارت فرانسه هستیم. ما فعلاً در پاکستان با مشکلات امنیتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، حتی تا جایی‌که پولیس پاکستان مرا زندانی کرد."

فریبا فیضی، خبرنگار پناه‌جوی افغان، در سال ۲۰۲۳ در اسلام‌آباد پاکستان دیده می‌شود. او پس از فرار از افغانستان ماه‌ها در پاکستان منتظر ویزای یکی از کشورهای غربی ماند.
فریبا فیضی، خبرنگار پناه‌جوی افغان، در سال ۲۰۲۳ در اسلام‌آباد پاکستان دیده می‌شود. او پس از فرار از افغانستان ماه‌ها در پاکستان منتظر ویزای یکی از کشورهای غربی ماند.

در این حال، شماری از خبرنگاران افغان در ایران نیز از وضعیت مشابه در این کشور ابراز نگرانی دارند. دیان سیفی یکی از این خبرنگاران که دو سال می‌شود در ایران بسر می‌برد، به رادیو آزادی از مشکلات‌اش چنین حکایت می‌کند:

"ما خبرنگاران دو سال می‌شود که در تبعید زندگی می‌کنیم، روزانه مشکلات ما بیشتر می‌شود. کشورهای که وعده همکاری کرده بودند به شمول فرانسه، آلمان و کانادا متأسفانه تا هنوز خبری از پیشرفت در پرونده‌های ما نداده‌اند."

در همین حال، امید پویا مسئول فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید مقیم ایران نیز مشکل خبرنگاران را تأیید می‌کند. او به رادیو آزادی گفت:

"خبرنگارانی که بعد از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ وارد ایران شدند، با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو هستند. همچنان یک تعداد که به کشور فرانسه کیس داشتند، پروندۀشان رد شده و به شمول خودم بیش از ۲۵ خبرنگار دیگر که به کشور اسپانیا کیس دارند، نزدیک به دو سال است که پرونده‌های‌شان تعقیب نشده است."

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان (AJSO) در اعلامیۀ خود همچنان گفته که در ایران و پاکستان ویزای اقامت این خبرنگاران تمدید نمی‌شود و از هیچ‌گونه حمایت اقتصادی برای بقا برخوردار نیستند. آن‌ها و خانواده‌هایشان از فقر، بدبختی، تهدید و ناامیدی رنج می‌برند. سازمان یاد شده اظهار داشته که این خبرنگاران توضیح داده‌اند که با توجه به تجارب اخیر، بازگشت آن‌ها به افغانستان به معنای دستگیری و مرگ‌شان است.

خبرنگاران افغانی که از ترس تهدیدات امنیتی در افغانستان به ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند، از جامعه جهانی و کشورهای مهاجر پذیر تقاضا دارند که هرچه زودتر به پرونده‌های‌شان رسیدگی کرده و آنان را از این وضعیت نجات دهند، زیرا به‌گفتۀ آن‌ها دیگر راه برگشت به افغانستان را ندارند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، ده‌ها هزار افغان به شمول نیروهای نظامی پیشین، فعالان مدنی، خبرنگاران و دیگر فعالان به علت‌های مختلف از جمله تهدیدات امنیتی، فقر و بی‌کاری به کشورهای مختلف از جمله ایران و پاکستان مهاجر و پناهنده شدند.

XS
SM
MD
LG