لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

خبر ها

اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانۀ ملل متحد: سیلاب در غرب افغانستان به ۴۰ هزار تن زیان رسانده است

زیان دیدن مردم در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب در ولایت غور
زیان دیدن مردم در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب در ولایت غور

اداره هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های بشردوستانۀ ملل متحد، اوچا، می‌گوید که از اوایل ماه می تاکنون در نتیجۀ بارندگی شدید و سیلاب‌ها در غرب افغانستان به تقریباً ۴۰ هزار تن زیان رسیده است.

بخش افغانستان اوچا به روز پنج‌شنبه، ۱۴ ماه سرطان، در شبکۀ ایکس (توییتر سابق) نوشته است که سیلاب‌ها به خانه‌های زیاد، زمین‌های زراعتی، محصولات و مواشی زیان رسانده است.

به گفتۀ اوچا، هرچند به آسیب‌دیدگان یک مقدار کمک رسانده شده، آن‌ها به کمک‌های بیشتر از جمله کمک‌های درازمدت نیاز دارند.

گزارش شده است که شماری از ولایت‌های افغانستان امروز جمعه، ۱۵ ماه سرطان، شنبه، ۱۶ ماه سرطان و یک‌شنبه، ۱۷ ماه سرطان، هم با خطر سرازیر شدن سیلاب رو‌به‌رو استند.

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان به روز پنج‌شنبه در شبکۀ ایکس (توییتر سابق) نوشت که روزهای جمعه، شنبه و یک‌شنبه بخاطر بارندگی‌های شدید در بعضی مناطق افغانستان به شمول دریای هلمند و دریای کابل، سرازیر شدن سیلاب‌ها پیش‌بینی شده است.

در ادامه آمده است که سطح آب در امتداد دریاهای پنجشیر، غوربند، لوگر، غزنی، کنر، لغمان، پکتیا، پکتیکا، خوست و زابل بلند خواهد رفت.

از باشندگان اطراف این دریاها خواسته شده است که از گشت و گذار در کنار دریاها بپرهیزند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

مجمع عمومی ملل متحد امروز به قطعنامه‌ای در مورد فلسطینی‌ها رأی‌گیری می‌کند

جنگ اسرائیل علیه حماس در آستانۀ یک سالگی‌اش قرار دارد.
جنگ اسرائیل علیه حماس در آستانۀ یک سالگی‌اش قرار دارد.

انتظار می‌رود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز ۲۸ سنبله در مورد قطعنامه‌ای رأی‌گیری کند که براساس آن فلسطینی‌ها خواهان پایان حضور اسرائیل در غزه و کرانه باختری شده‌اند.

در این قطعنامه همچنین خواسته شده که نیروهای اسرائیلی باید مناطق اشغالی فلسطینی‌ها و شهرک‌های یهودی‌نشین را تخلیه کنند.

این قطعنامه در حالی به مجمع عمومی ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد، ارائه شده که جنگ اسرائیل علیه گروه تندرو حماس در غزه در آستانۀ یک سالگی‌اش قرار دارد. حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

حملات شدید اسرائیل به غزه پس از آن آغاز شد که جنگجویان حماس در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بر برخی مناطق اسرائیل حمله کرده و حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از کشورهای عضو خواست که این قطعنامه را رد کنند. اما ریاض منصور، سفیر ادارۀ خودگردان فلسطینی‌ها در ملل متحد، روز گذشته در سخنرانی افتتاحیه‌اش در مجمع عمومی این سازمان گفت که فلسطینی‌ها با تهدید برای بقای‌شان روبه‌رو هستند و او ادعا کرد که اسرائیل فلسطینی‌ها در نوار غزه را مانند زندانی نگه داشته است.

یک انبار سلاح در مسکو هدف حملۀ طیاره بدون سرنشین قرار گرفت

آتش‌سوزی در منطقه تویر باعث فرار ساکنان شده است.
آتش‌سوزی در منطقه تویر باعث فرار ساکنان شده است.

در حملۀ طیاره بدون سرنشین که گمان می‌رود از سوی اوکراین انجام شده است، یک انبار سلاح و مهمات در غرب مسکو، پایتخت روسیه، هدف قرار گرفته است.

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، پس از حمله شب گذشته، آتش‌سوزی بزرگی در منطقه تویر رخ داد که باعث شد تا باشنده‌های محل، خانه‌هایشان را ترک کنند.

ویدیوهایی که در کانال تلگرام استرا و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که یک حمله طیاره بدون سرنشین انبار سلاح و مهمات را هدف قرار می‌دهد و پس از آن آتش‌سوزی و دود غلیظ از محل بلند می‌شود.

والی منطقه تویر آتش‌سوزی بزرگ در این منطقه را تأیید کرده و گفته که به متضررین رسیدگی شده است.

اخیراً از افزایش حملات طیاره‌های بدون سرنشین اوکراین در مناطق مختلف روسیه، به‌ویژه حومه مسکو، گزارش شده است.

بنیت: هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند محرومیت آموزش دختران افغان را توجیه کند

ریچارد بینت
ریچارد بینت

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند محرومیت آموزش دختران و زنان افغان را توجیه کند.

آقای بنیت امروز ۲۸ سنبله در شبکه ایکس (تویتر سابق) نوشت که به مناسبت سه سالگی بسته شدن مکاتب بالاتر از صنف ششم در افغانستان، به کمپاین جهانی "صدای دختران افغان، آموزش نمی‌تواند منتظر بماند" پیوسته است.

او همچنین افزود که همه زنان و دختران افغان حق آموزش دارند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در تابستان ۱۴۰۰ خورشیدی، دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران دانش‌آموز بسته و چند ماه بعد دروازه‌های پوهنتون‌ها نیز به روی دانشجویان دختر در افغانستان بسته شد.

مسابقۀ حساس تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل ارجنتاین امشب برگزار می‌شود

افغانستان امشب برای صعود به دور حذفی مقابل ارجنتاین قرار می‌گیرد
افغانستان امشب برای صعود به دور حذفی مقابل ارجنتاین قرار می‌گیرد

ملی‌پوشان فوتسال افغانستان امروز چهارشنبه ۲۸ سنبله ساعت ۰۷:۳۰ شام به وقت کابل در سالون ورزشی هومو در ازبکستان مقابل ارجنتاین قرار می‌گیرند.

ارجنتاین قهرمان سال ۲۰۱۶ فوتسال جهان و نائب قهرمان دورۀ قبلی جام جهانی است و در رده‌بندی فیفا مکان پنجم را در اختیار دارد، این تیم در دیدار نخست‌اش موفق شد که تیم اوکراین را ۷ بر ۱ شکست سنگین بدهد و با سه امتیاز و تفاضل گول بهتر نسبت به افغانستان در صدر جدول گروپ «C» قرار دارد.

اما تیم افغانستان در جام فوتسال آسیا در سال روان میلادی که در تایلند برگزار شده بود، با به‌دست آوردن مقام پنجم جواز حضور به جام جهانی را به‌دست آورد. تیم‌هایی مانند استرالیا با هفت بار حضور در جام جهانی و جاپان با پنج بار حضور از صعود به این دور جام جهانی باز ماندند و در عوض تیم‌های افغانستان و تاجیکستان تاریخ‌سازی کردند و حضورشان در این دورۀ جام جهانی قطعی شده است.

تیم افغانستان در دیدار نخست‌اش به روز یکشنبه ۲۵ سنبله توانست که در برابر آنگولا نائب قهرمان آفریقا یک پیروزی ارزشمند و تاریخی را کسب کند و ثابت ساخت که توانایی رویارویی مقابل تیم بزرگ مثل آرجنتین را نیز دارا است.

مسابقه فردا برای هردو تیم افغانستان و ارجنتاین از اهمیت زیاد برخوردار است، هرگاه افغانستان مقابل ارجنتاین به پیروزی برسد و یا یک مساوی به‌دست بیاورد، صعودش به دور بعدی قطعی خواهد شد و در صورت شکست از این تیم، باید مقابل تیم اوکراین یک پیروزی و یا یک مساوی به‌دست بیاورد تا صعودش به دور حذفی قطعی شود.

مسابقه با اوکراین نیز آسان نخواهد بود، زیرا این تیم شش بار به جام جهانی راه یافته و یک‌بار به مقام چهارم دنیا دست یافته است، اما این را باید علاوه کرد که نسبت به تیم آرجنتین، رقابت با اوکراین برای افغانستان آسان‌تر به نظر می‌رسد.

رینا امیری: امیری: زنان افغان در داخل و خارج از کشور برای حقوق خود تلاش می‌کنند

 امیری تأکید کرد که طالبان به آزار جنسیتی زنان ادامه می‌دهند و زنان افغان در مقابل ایستادگی می‌کنند.
امیری تأکید کرد که طالبان به آزار جنسیتی زنان ادامه می‌دهند و زنان افغان در مقابل ایستادگی می‌کنند.

نمایندۀ خاص امریکا برای حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در افغانستان، رینا امیری، از آن زنان افغان ستایش کرد که در افغانستان و کشورهای دیگر جهان صدای خود را برای حقوق خود بلند می‌کنند.

خانم امیری امروز در اعلامیه‌ای در صفحۀ ایکس (تویتر سابق) خود نوشته است که در زمانی که طالبان، به گفتۀ او، راه آزار و اذیت جنسیتی زنان را ادامه می‌دهند، زنان افغان در داخل کشور و جاهای مختلف دیگر جمع می‌شوند تا از حقوق خود دفاع کنند و از جامعۀ جهانی حساب و کتاب بخواهند.

خانم امیری از کدام اجلاس مشخصی یاد نکرده و نام کسی را هم نگرفته است، اما او بعد از آن در این مورد سخن می‌گوید که یک گروه از زنان افغان دیروز در یک اجلاس پارلمان اروپا در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان صحبت کردند.

سیاستمدار و دیپلمات سابق افغان، شکریه بارکزی، که در این اجلاس اشتراک داشت، از جامعۀ جهانی خواست که به وضعیت کنونی افغانستان، به‌ویژه حقوق بشر، توجه خاص نماید.

احمد سهیل حسن‌زاده قرارداد UFC را به‌دست آورد

 حسن‌زاده پس از پیروزی مقابل حریف امریکایی، قرارداد UFC را به‌دست آورد
حسن‌زاده پس از پیروزی مقابل حریف امریکایی، قرارداد UFC را به‌دست آورد

احمد سهیل حسن‌زاده، ورزشکار مبارزات آزاد افغان مقیم امریکا، صبح امروز چهارشنبه ۲۸ سنبله حریف امریکایی‌اش را در مسابقۀ راه‌یابی به UFC شکست داد و تبدیل به پنجمین افغان شد که به این سازمان راه یافته است.

اولین افغان، سیر بهادرزاده بود که به تاریخ ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۱ با سازمان UFC قرارداد امضا کرد و چهار پیروزی در این سازمان کسب کرد. او با رکورد مجموعی ۲۴ پیروزی و هشت شکست از دنیای مبارزات آزاد به‌صورت غیررسمی خداحافظی کرد.

نصرت حق‌پرست دومین افغان بود که در سال ۲۰۱۷ توانست به این سازمان راه یابد و اولین رقابتش را در UFC انجام بدهد. حق‌پرست ۹ پیروزی و چهار شکست در UFC دارد که پنج پیروزی‌اش تحت پرچم افغانستان و چهار پیروزی دیگرش برای پرچم مراکش ثبت شده است. مجموع رکورد حق‌پرست در مبارزات آزاد ۱۷ پیروزی و ۵ شکست است.

جاوید بشارت در نومبر ۲۰۲۱ پس از تسلیم کردن حریفش از اسراییل، جواز حضور در UFC را کسب کرد. وی تا حال سه پیروزی و یک شکست در این سازمان دارد و مجموع رکوردهایش در سازمان‌های قبلی به ۱۴ پیروزی و یک شکست می‌رسد.

فرید بشارت، برادر جاوید بشارت، به تاریخ ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ در رقابت برای راه‌یابی به UFC حریف برازیلی‌اش را شکست داد و موفق به کسب قرارداد با UFC شد. فرید سه پیروزی در این سازمان کسب کرده و با رکوردهای قبلی‌اش در سازمان‌های دیگر، ۱۲ پیروزی بدون هیچ شکستی در کارنامۀ خود دارد.

با راه‌یابی سهیل حسن‌زاده به UFC، هم‌اکنون چهار چهرۀ فعال از افغانستان در این سازمان رقابت می‌کنند. اگرچه نصرت حق‌پرست مدتی است که به‌طور رسمی برای مراکش مسابقه می‌دهد، اما او بارها با نشان دادن پرچم افغانستان علاقه شدیدش را به افغانستان نشان داده است. با این حال، سازمان UFC اجازه حمل پرچم افغانستان را برای او نمی‌دهد.

سهیل حسن‌زاده در اپریل ۲۰۱۶ نخستین مسابقه حرفه‌ای خود را در مبارزات آزاد در افغانستان آغاز کرد و هشت پیروزی‌اش را از داخل افغانستان به‌دست آورد. پس از سقوط نظام جمهوریت، به امریکا رفت.

سهیل در فبروری ۲۰۲۲ جیمز ولسن امریکایی را در سازمان LFA شکست داد و توجه دانا وایت، رئیس سازمان UFC، را به خود جلب کرد.

سهیل در ۱۶ اگست ۲۰۲۲ چانس ورود به UFC را داشت، اما از ناظم صادکوف آذربایجانی شکست خورد.

حسن‌زاده برای آنکه بتواند بازهم چانس ورود به UFC را داشته باشد، پس از یک شکست دیگر و کسب دو پیروزی دیگر در سازمان‌های "کیج واریورز" و "توف اند اوف" امریکا، دوباره خود را ثابت کرد. سرانجام، امروز ۱۸ سپتمبر موفق شد دیلان مانتیلو از امریکا را توسط سبمیشن شکست دهد و به آرزوی دیرینه‌اش دست یابد.

اولاف شولتس: گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه هدف استراتژیک جرمنی است

اولاف شولتس در دیدار با رهبران آسیای میانه بر اهمیت گسترش روابط استراتژیک تأکید کرد.
اولاف شولتس در دیدار با رهبران آسیای میانه بر اهمیت گسترش روابط استراتژیک تأکید کرد.

اولاف شولتس، صدر اعظم جرمنی، به پنج رهبر کشورهای آسیای میانه گفت که گسترش روابط با آنها برای جرمنی یک هدف استراتژیک است.

آقای شولتس دیروز با رهبران قزاقستان، ازبکستان، قرغیزستان، ترکمنستان و تاجکستان در آستانه، پایتخت قزاقستان، ملاقات نمود. او در این اجلاس گفت که روابط جرمنی با این کشورها هیچ‌گاه به اندازه امروز نزدیک نبوده است.

آقای شولتس در سخنرانی خود به دومین اجلاس سران کشورهای آسیای میانه و جرمنی افزود که هر دو طرف در شرایط مبهم کنونی جهان به دوستی نزدیک نیاز دارند.

شولتس در جریان تلاش‌ها برای کاهش نفوذ روسیه در آسیای میانه، در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۳ نیز با رهبران آسیای میانه در اجلاس اول سران این کشورها در برلین صحبت کرده بود.

آنتونی بیلینکن برای گفت‌وگو دربارۀ آتش‌بس در غزه با مقامات مصر به قاهره سفر کرد

نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ غزه به شرق میانه در حال افزایش است.
نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ غزه به شرق میانه در حال افزایش است.

انتونی بیلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، قرار است امروز در مورد آتش‌بس در غزه با مقامات مصر در قاهره صحبت کند.

آقای بیلینکن در زمانی به قاهره رسید که نگرانی‌ها در مورد احتمال گسترش جنگ غزه به تمام شرق میانه بیشتر شده است.

حالات در شرق میانه به مرحله‌ای بسیار حساس رسیده است. گروه حزب‌الله لبنان مسئولیت انفجار پیجرهای اعضای خود را به دوش اسرائیل می‌اندازد و گفته است که به اقدام جوابی علیه اسرائیل دست خواهد زد.

در انفجار پیجرها دست‌کم ۹ نفر کشته و حدود سه هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اردوی اسرائیل به سوال‌های ژورنالیستان در این مورد پاسخ نداده است. ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، گفته که سخن گفتن در مورد اینکه حملۀ لبنان بر مسیر مذاکرات برای آتش‌بس در غزه تأثیر خواهد داشت یا خیر، پیش از وقت است.

طالبان از بازگشایی سفارت افغانستان در عمان خبر دادند

سفارت افغانستان در مسقط با نمایندۀ طالبان فعالیت خود را از سر گرفت
سفارت افغانستان در مسقط با نمایندۀ طالبان فعالیت خود را از سر گرفت

وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان از بازگشایی سفارت افغانستان در عمان خبر می‌دهد.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی این وزارت، امروز (۱۷ سپتمبر) در شبکۀ اکس (تویتر سابق) اعلام کرد که سفارت افغانستان در شهر مسقط، پایتخت عمان، روز یک‌شنبه (۱۵ سپتمبر) فعالیت خود را از سر گرفت.

ضیاء احمد گفته که امور سفارت افغانستان در مسقط توسط نمایندۀ حکومت طالبان اجرا می‌شود.

حکومت عمان و رسانه‌های این نظام سلطنتی تاکنون به‌طور رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند.

پس از اینکه ماه گذشته امارات متحده عربی سفیر طالبان را پذیرفت، عمان دومین کشور عربی است که این اقدام را انجام می‌دهد.

روسای جمهور پنج کشور آسیای میانه و صدراعظم جرمنی به تامین حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند

نشست رهبران پنج کشور آسیایی با حضور صدراعظم جرمنی در آستانه پایتخت قزاقستان.
نشست رهبران پنج کشور آسیایی با حضور صدراعظم جرمنی در آستانه پایتخت قزاقستان.

رؤسای جمهور پنج کشور آسیای مرکزی و صدراعظم جرمنی بر تداوم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کردند، اما یک بار دیگر خواستار رعایت حقوق اولیه مردم این کشور به ویژه حقوق دختران و زنان شدند.

در اعلامیه مشترکی که به روز سه شنبه در پایان این نشست در ویب سایت حکومت جرمنی نشر شده، رهبران کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و اولاف شولز صدراعظم جرمنی در آستانه، پایتخت قزاقستان، تعهد قاطع خود را به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، باثبات و مرفه، افغانستان که به حقوق بشر و آزادی های اساسی همه شهروندان، به ویژه زنان و دختران و گروه های قومی احترام می گذارد، تکرار کردند.

در اعلامیه مشترک این کشورها همچنین بر اهمیت حکومت همه شمول در افغانستان که شامل همه اقوام، گروه های مذهبی و سیاسی باشد، تاکید شده است.

بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی با حکومت طالبان در افغانستان روابط دیپلوماتیک برقرار کرده اند، اما از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده اند.

جرمنی که تعامل مستقیمی با طالبان ندارد، اخیراً ۲۸ افغان را که توسط محاکم این کشور مجرم شناخته شده بودند، در اقدامی به افغانستان اخراج کرد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG