لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

خبر ها

آغاز اعتصاب گسترده در پاکستان به دلیل افزایش مالیه بر فروش نفت

پاکستان- افزایش مالیه بر فروش نفت
پاکستان- افزایش مالیه بر فروش نفت

پس از آنکه حکومت پاکستان مالیه بر فروش نفت را بلند برد، فروشندگان نفت خواهان اعتصاب کاری شده و امروز جمعه، ۱۵ ماه سرطان، بسیاری تانک‌های تیل در پاکستان بسته اند.

حکومت پاکستان برای کاهش کسر مالی و بلند بردن عواید، این گام را برداشته است.

هدف این گام جنجالی همچنان بدست آوردن کمک تازۀ صندوق بین‌المللی پول، آی‌ام‌اف است که حکومت پاکستان به آن نیاز مبرم دارد.

اما این اقدام به ایجاد نگرانی گسترده در میان مردم این کشور انجامیده است.

عبدالسمیع خان رئیس اتحادیه نفت‌فروشان پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته است که به جز در شهرهای اسلام‌آباد و راولپندی، مالکان تانک‌های تیل در دیگر بخش‌های پاکستان علیه این تصمیم حکومت دست به اعتصاب زده‌اند.

حکومت پاکستان بر درآمد فروشندگان نفت صفر اعشاریه پنج درصد مالیه وضع کرده است.

پاکستان برای سال مالی جاری که اول ماه جولای آغاز شد، جمع‌آوری ۴۷ میلیارد دالر عواید را هدف تعیین کرده که در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حکومت پاکستان می‌خواهد کسر درآمد ناخالص ملی را به ۵ اعشاریه ۹ درصد پایین آورد.

سال گذشته این رقم ۷ اعشاریه ۴ درصد بود.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

عباس عراقچی وزیر خارجهٔ ایران به حمایت تهران از حزب الله لبنان تاکید کرد

 عباس عراقچی وزیر خارجۀ ایران
عباس عراقچی وزیر خارجۀ ایران

عباس عراقچی، وزیر خارجۀ ایران به روز جمعه در بیروت گفت که حضور او در لبنان نشان می‌دهد که کشورش در کنار حزب‌الله ایستاده است.

ایالات متحده حزب الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در لیست سیاه قرار داده نه حزب سیاسی اش را.

عراقچي به خبرنگاران گفت که ایران اراده‌ای برای ادامۀ حملاتش بر اسرائیل ندارد، اما در صورت اقدامی از سوی اسرائیل، پاسخ "سختی" خواهد داد.

از سوی دیگر، سخنگوی اردوی اسرائیل روز گذشته (جمعه) گفت، بر اساس برآوردهای آنان، از آغاز عملیات زمینی اسرائیل در هفتۀ گذشته تاکنون در لبنان حدود ۲۵۰ نفر از اعضای گروه مسلح حزب الله کشته شده اند که شامل جنگجویان و فرماندهان این گروه می‌شود.

اردوی اسرائیل همچنین اعلام کرد که دو سرباز اسرائیلی در نبردی در شمال اسرائیل کشته شدند، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

وزیر خارجه روسیه با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در مسکو دیدار کرد

 سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه به روز جمعه با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در مسکو در بارۀ مصالحه در افغانستان و تقویت همکاری‌ها در بخش اقتصادی به شمول انرژی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری انترفاکس بر اساس خبرنامۀ وزارت خارجۀ روسیه گزارش داده که لاوروف و متقی در حاشیۀ دور ششم نشست فارمت مسکو با هم دیدار کردند.

حل مشکلات افغانستان و همکاری‌های دوجانبه میان مسکو و کابل بخش دیگری از گفت‌وگوهای دو طرف خوانده شده است.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ روسیه همچنان گفته شده که هر دو طرف مداخله در امور داخلی افغانستان را غیرقابل پذیرش خواندند.

این درحالیست که حکومت طالبان به اتهام نقض گستردۀ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران با انتقادات شدید کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی روبه‌رو است.

سازمان عفو بین الملل خواهان احترام گذاشتن به حقوق اعتراض کنندگان در پاکستان شد

 گوشه یی ازیک اعتراض مردمی در پاکستان که گاهی چنین اعتراضات با واکنش نیروهای امنیتی نیزمواجه میشود.
گوشه یی ازیک اعتراض مردمی در پاکستان که گاهی چنین اعتراضات با واکنش نیروهای امنیتی نیزمواجه میشود.

سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های پاکستانی خواسته که شبکه‌های مخابراتی را هر چه زودتر دوباره فعال سازند و به حق اعتراضات احترام بگذارند.

این سازمان تأکید کرده که حکومت پاکستان نباید در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز از نیروهای غیرقانونی استفاده کند.

عفو بین‌الملل روز جمعه در واکنش به جلوگیری از اعتراض هواداران تحریک انصاف پاکستان (پی تی آی) در اسلام‌آباد در صفحۀ ایکس خود (تویتر سابق) نوشته که وضع محدودیت‌ها، استفادۀ غیرقانونی از زور و سرکوب و بازداشت معترضان قابل نگرانی است.

از سوی دیگر محکمۀ عالی پشاور پرسش‌گونه به حکومت ایالتی خیبرپختونخوا گفته که چرا پولیس علیه هواداران جنبش تحفظ پشتون در جمرودِ خیبر از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

رهبران جنبش تحفظ پشتون شکایت کردند که حکومت خیمه‌هایی را که آنان برای جرگۀ ۱۱ اکتوبر برپا کرده بودند به آتش کشیده و بر مردم با گاز اشک‌آور حمله کرده و در کنار آن خدمات شبکه‌های مخابراتی را قطع کرده است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که سرکوب اعتراض‌ها با متوقف کردن خدمات شبکه‌های مخابراتی و بستن جاده‌ها، نقض حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است.

در پانزده ولایت افغانستان باران های شدید و سیلاب پیش بینی شده است

 تخریبات ناشی از بارنده گی ها و سیلاب های اخیر در ولایت ننگرهار
تخریبات ناشی از بارنده گی ها و سیلاب های اخیر در ولایت ننگرهار

بر اساس پیش‌بینی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان، امروز ۱۵ ولایت افغانستان گواه ریزش باران‌ها و حوزه‌های دریایی گواه بلند رفتن سطح آب خواهند بود.

این وزارت به روز جمعه در خبرنامه‌ای گفته که احتمال ریزش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب در حوزه‌های دریایی هلمند و کابل زیاد است.

خبرنامه افزوده که ولایت‌های کاپیسا، کنر، لغمان، ننگرهار، لوگر، پکتیا و خوست از جمله ولایت‌هایی اند که احتمال باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ها در آنها بیشتر است.

در نتیجۀ سیلاب‌های چند روز اخیر در ولایت‌های ننگرهار و لغمان در کنار جان باختن و زخمی شدن چند نفر، زمین‌های زراعتی زیادی تخریب شده است.

ضمیر کابلوف: روسیه پذیرفته که طالبان را از فهرست گروه های تروریستی بیرون کند

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان .
ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان .

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید، کشورش در اصول پذیرفته که طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی بیرون کند.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه روز جمعه به نقل از کابلوف گزارش داده که ادارۀ خدمات امنیتی وزارت خارجۀ این کشور در حال تکمیل کردن روند اقدامات قانونی بیرون کردن نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی است و فیصلۀ نهایی در این باره به زودی اعلام خواهد شد.

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را به دلیل حمایت از جدایی‌طلبان قفقاز شمالی در لیست سیاه قرار داد.

اخیراً قرغزستان و قزاقستان طالبان را از لیست سیاه بیرون کردند، اما تا به حال به شمول این دو کشور، هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشاخته است.

حزب اپوزیسیون هالند خواهان ادامه انتقال افغان‌هایی به هالند شد که با قوای هالندی همکاری کرده بودند

بیرق هالند
بیرق هالند

حزب اپوزسیون حکومت هالند این تصمیم حزب حاکم راست گرای اینکشور را محکوم کرد که به اساس آن افغانهای را که با قوای هالند در افغانستان کمک کرده بودند، به این کشور انتقال نمی دهد.

به اساس گزارش رسانه های هالند، هفته گذشته وزرای حکومت هالند تصمیمی را لغو کرده بودند که گفته میشد ۱۴۵ محافظ امنیتی افغان که در افغانستان بطور غیر مستقیم با قوای این کشور کار کرده بودند به هالند انتقال میدهند.

اپوزسیون روز پنجشنبه در جریان یک سلسله بحث گفته بود که تصمیم نو حکومت برای محافظین افغان به معنی حکم مرگ است و شکستن تعهد در برابر آنها بشمار میرود.

اپوزسیون از راستگرا های هالند خواسته است که بر این تصمیم خود تجدید نظر کنند.

حکومت هالند گفته که هرچند یک تعداد این افغانها مستحق پناهجوئی به هالند می باشند ، اما انتقال آنها و جابجا کردنشان در هالند مشکلات دارد.

بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان در حدود ۴ هزار افغان به هالند انتقال داده شده اند.

برای تامین امنیت اجلاس شانگهای، قوای امنیتی اضافی در پایتخت پاکستان مستقر می‌شود

نیروهای اردوی پاکستان که قراراست برای تامین امنیت اجلاس شانگهای به طور گسترده در اسلام آباد مستقر شوند.
نیروهای اردوی پاکستان که قراراست برای تامین امنیت اجلاس شانگهای به طور گسترده در اسلام آباد مستقر شوند.

وزارت داخله پاکستان می گوید بخاطر تامین امنیت، قوای نظامی را در اسلام آباد پایتخت این کشور جابجا می کند.

این وزارت امروز ۴ اکتوبر در یک اعلامیه گفته که قوای نظامی بخاطر تامین امنیت اجلاس شانگهای، سر از روز شنبه تا ۱۷ اکتوبر در اسلام آباد مستقر خواهند بود.

نظر به گزارش رسانه های پاکستان این قوا که اردو و رینجرز هم با آنها همراه خواهد بود بعد از منظوری شهباز شریف صدر اعظم این کشور برای حفظ امنیت به اسلام آباد خواسته شده اند. قرار است ۲۳ مین اجلاس سران کشورهای شانگهای در ۱۵ و ۱۶ اکتوبر در اسلام آباد برگزار شود.

از سوی دیگر محسن نقوی وزیر داخله پاکستان گفته که به کسی اجازه داده نمی شود که برای مظاهرات به اسلام آباد داخل شود. او از طرفداران حزب تحریک انصاف پاکستان خواسته که نماینده گان کشورهای دیگر به پاکستان می آیند لذا به مظاهرات دست نزنند.

تحریک انصاف پاکستان (پی تی آی) امروز بخاطر رهائی رهبرش عمران خان صدر اعظم سابق پاکستان از زندان، در چهار راهی جمهوریت اسلام آباد مظاهرات را اعلان کرد.

در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در بوسنیا حداقل ۱۴ تن جان باخته اند

برخی از مناطق سیلاب زده در بوسنیا
برخی از مناطق سیلاب زده در بوسنیا

دست‌کم ۱۴ تن در سیلاب‌های اخیر در بوسنیا- هرزگوینا جان باخته‌اند.

مقامات روز جمعه گفتند که این سیلاب ها شب گذشته در مناطق مرکزی و جنوبی کشور در نتیجه بارندگی های شدید رخ داده است.

دارکو جوکن Darko Jukan ، سخنگوی اداره منطقوی نیریتوا کانتن گفت که مرگ ۱۴ نفر تایید شده است و تعدادی هم زخمی شده اند.

به گفته مقامات، لغزش زمین به دلیل بارندگی های شدید در مناطق جلانیکه و کونیچ رخ داده است که مقامات در آنجا حالت فاجعه بار طبیعی اعلام کرده اند.

این مناطق بین سارایوو، پایتخت بوسنیا- هرزگوینا و شهر جنوبی موستر موقعیت دارند.

در بعضی جا ها آب به داخل خانه ها سرازیر شده است. خط آهن بوسنیا خدمات قطار را در مناطق آسیب دیده به حالت تعلیق درآورده است.

گزارشهای از ریزش باران و وزش باد های شدید در چندین منطقه دیگر بوسنیا نیز نشر شده است.

محکمه عالی اتحادیهٔ اروپا زمینه اعطای پناهنده‌گی برای زنان افغان در کشور های اروپایی را سهل تر ساخت

بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

محکمۀ عدالت اروپا امروز جمعه فیصله کرد که ملیت و جنسیت، کافی است تا یک کشور اتحادیۀ اروپا برای زنان افغان پناهندگی دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، عالی ترین محکمۀ اتحادیۀ اروپا امروز فیصله کرد که مقامات کشورهای عضو این اتحادیه حق دارند، در نظر بگیرند که اثبات خطر این که متقاضی پناهندگی در صورت بازگشت به کشور اصلی خود واقعاً و به طور خاص مورد آزار و اذیت قرار گیرد، غیرضروری است.

این پس از آن است که شماری از پناهجویان افغان بشمول زنان در برخی از کشور های اروپایی مشخصاً جرمنی در مورد سرنوشت شان ابراز نگرانی کرده اند.

جرمنی چند هفته پیش ۲۸ شهروند افغانستان را که به گفتۀ مقامات جرمنی مجرم شناخته شده بودند، به افغانستان فرستاد، اقدامی که نگرانی شماری از پناهجویان افغان را برانگیخت.

باران های شدید، سیلاب و وزیدن باد های تند در ۱۴ ولایت افغانستان پیش بینی شده است

اثرات باران های شدید و سیلاب های اخیر در افغانستان.
اثرات باران های شدید و سیلاب های اخیر در افغانستان.

در ۱۴ ولایت افغانستان باران های شدید، سیلاب و باد های نسبتاً شدید پیش بینی شده است.

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان امروز جمعه در خبرنامۀ هشدار داده که به روز جمعه و شنبه ولایات بدخشان، نورستان، کنر، ننگرهار، لغمان، کاپیسا، پنجشیر، بغلان، پروان، کابل، لوگر، پکتیا، خوست و غور به شمول سالنگها شاهد بارندگی های نسبتاً شدید خواهند بود.

مقدار بارندگی در مناطق مختلف از ۱۵ الی ۴۰ میلی متر خواهد بود.

در این خبر نامه همچنان گفته شده که در ولایات غربی، جنوب شرقی و مرکزی به شمول سالنگ ها، احتمال بادهای نسبتاً شدید توام با گرد و خاک نیز وجود دارد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG