لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

توقف کار مستقیم موسسه GIZ در افغانستان و نگرانی شهروندان


موسسۀ آلمانی «GIZ» از توقف کار خود در افغانستان خبر داده است.
موسسۀ آلمانی «GIZ» از توقف کار خود در افغانستان خبر داده است.

موسسۀ جرمنی«GIZ» با نشر اعلامیه‌ای به روز پنج شنبه، ۱۴ ماه سرطان، از توقف مستقیم کارش در افغانستان و خارج ساختن کارمندان جرمنی خود از این کشور خبرداده است.

موسسۀ «شرکت برای همکاری بین‌المللی» یا «GIZ» با اشاره به نیازمندی مردم افغانستان به کمک‌های بشری افزوده که پس از سال ۲۰۲۵ همکاری‌هایش در افغانستان را از طریق سازمان‌های غیر دولتی انجام خواهد داد.

در اعلامیه آمده است که این سازمان از سال ۲۰۲۵ کارمندی را در افغانستان استخدام نخواهد کرد.

شهروندان: نگران استیم که کمک‌های غیر مستقیم GIZ به ما نرسد

شماری از افراد بی‌بضاعت می‌گویند که توزیع کمک‌ها و یا ارائه خدمات بشر دوستانه به‌گونۀ غیر مستقیم موثریت کمتری بر مردم خواهد داشت.

یکی از نیازمندان به کمک: فعلا نگرانی ما این است اگر این موسسه از افغانستان خارج شود و کمک‌ها به دست دیگر کس بیفتد
موسسۀ شرکت برای همکاری بین‌المللی یا GIZ از سال‌های نخست سقوط طالبان پس از سال 2001 در افغانستان فعالیت می‌کرد.
موسسۀ شرکت برای همکاری بین‌المللی یا GIZ از سال‌های نخست سقوط طالبان پس از سال 2001 در افغانستان فعالیت می‌کرد.

یک تن از آنان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی در مورد تأثیر توقف فعالیت‌های موسسۀ GIZ از افغانستان بالای مردم گفت:

"یکی از افرادی هستیم که از طرف موسسۀ GIZ کمک دریافت می‌کنیم. فعلا نگرانی ما این است اگر این موسسه از افغانستان خارج شود و کمک‌ها به دست دیگر کس بیفتد. نگرانی ما این است که این کمک‌ها دست به دست شود و مقدار ناچیزی به ما مستحقین برسد".

خروج GIZ از افغانستان شماری از کارمندان محلی آن را نیز نگران کرده است.

یکتن دیگر از آنان به شرط افشا نشدن هویتش به رادیو آزادی گفت که او دیگر کارمندان محلی این موسسه نگران امنیت و آیندۀ شغلی خود زیر حاکمیت طالبان‌اند.

"این خروج تأثیرات زیادی بر روی کارمندان محلی‌ای خواهد گذاشت که برای GIZ کار می کردند، بسیاری از این کارمندان اکنون نگران امنیت خود و آیندۀ شغلی خود هستند. سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای حامی باید برنامه‌هایی برای حمایت و حفاظت از این کارمندان و خانواده‌های‌شان داشته باشند".

"GIZ" موسسۀ جرمنی است که از سال ۲۰۰۲ به این طرف در بخش‌های بهبود زنده‌گی افراد نادار در شهرها و قریه‌ها، صحت و حمایت از زنان کارآفرین در افغانستان فعالیت داشت.

افغانستان یکی از فقیرترین جوامع دارد که شمار زیادی از شهروندانش به کمک‌های بین‌المللی وابسته‌اند.
افغانستان یکی از فقیرترین جوامع دارد که شمار زیادی از شهروندانش به کمک‌های بین‌المللی وابسته‌اند.
پیشینۀ توقف نهادهای امدادرسان در افغانستان

GIZ تنها موسسه‌ای نیست که بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان فعالیتش را متوقف کرده است.

پیش از این کمیتهٔ سویدن نیز پس از محدودیت حکومت طالبان بر‌ کار زنان در اداره‌های غیر دولتی، به تاریخ ۱۵ مارچ سال گذشتهٔ میلادی فعالیت‌های خود در افغانستان را متوقف کرد.

در پی ممنوعیت کار زنان در ادارات غیر دولتی به‌شمول سازمان‌های بین المللی؛ شمار زیادی از موسسات بین‌الملی یا فعالیت‌های خود را کاهش دادند یا هم به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اما GIZ تاکنون دلیل توقف مستقیم فعالیت‌هایش را به‌گونۀ آشکار بیان نکرده است.

این موسسه درحالی کارمندانش از افغانستان را بیرون می‌کند که به اساس گزارش‌های ملل متحد بیش از ۲۹ میلیون تن در افغانستان نیاز به ‌کمک‌های بشری دارند.

XS
SM
MD
LG