لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

سرمنشی ملل متحد: از مبدل شدن افغانستان به «لانۀ تروریزم» باید جلوگیری شود


انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد گفته است که در افغانستان به صلح و یک حکومت همه شمول نیاز است که به حقوق بشر احترام بگذارد و با جامعهٔ جهانی مدغم شود.
انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد گفته است که در افغانستان به صلح و یک حکومت همه شمول نیاز است که به حقوق بشر احترام بگذارد و با جامعهٔ جهانی مدغم شود.

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد می‌گوید که از مبدل شدن افغانستان به «لانۀ تروریزم» باید جلوگیری شود.

آقای گوترش به روز پنج شنبه، ۱۴ ماه سرطان، در بیست‌وچهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای بر نیاز برقراری صلح در افغانستان و ایجاد حکومت همه‌شمول که به‌گفتۀ او به حقوق بشر احترام بگذارد و با جامعهٔ جهانی مدغم شود، تأکید کرد.

گوترش: "همۀ کشورها باید برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به لانۀ تروریزم متحد شوند."

او تأکید کرد که برای همۀ کشورها مهم است تا از تبدیل شدن افغانستان به لانهٔ تروریزم جلوگیری شود.

"ما در افغانستان به صلح و حکومت همه‌شمول نیاز داریم که به حقوق بشر احترام بگذارد و با جامعهٔ جهانی مدغم شود. همۀ کشورها باید برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به لانۀ تروریزم متحد شوند."

سرمنشی ملل متحد گفت که این سازمان آماده است که در تمام جهان در بخش مبارزه با هراس‌افگنی با سازمان همکاری شانگهای کمک کند.

تأکید بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان در اعلامیۀ نشست شانگهای

سران کشورهای عضو شانگهای بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید کردند.
سران کشورهای عضو شانگهای بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد سخنان انتونیو گوتریش پاسخ نداد.

اما او پیش از این گفته است که حکومت‌شان همه شمول است و حقوق همه مردم در آن تأمین است.

نشست دو روزهٔ سران سازمان همکاری‌ شانگهای روز چهارشنبه با شعار «تقویت گفت‌وگوهای چند‌جانبه-تلاش برای پیشرفت صلح دوامدار» آغاز شد.

در اعلامیهٔ این نشست به روز پنج‌شنبه نیز بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید شده و در آن گفته شده که صلح دایمی یگانه راه ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان است که باید به همه سیاسیون و اقوام افغانستان در آن سهم داده شود.

شهباز شریف، صدراعظم پاکستان در این نشست یک‌بار دیگر تأکید کرد که حکومت طالبان باید اطمینان بدهد که از خاک آن‌ها بر ضد کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد، موضوعی‌که طالبان بارها آن‌ را ادعا کرده‌اند.

شهباز شریف گفت، صلح تمام منطقه وابسته به همین است.

رهبران و نماینده‌گان روسیه، هند، ایران، چین، قرغزستان، پاکستان، قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، بلاروس، منگولیا، آذربایجان، قطر، امارات متحدهٔ عربی، ترکیه و ترکمنستان در این نشست اشتراک کرده بودند.

افغانستان از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای است.

اما پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، کرسی این کشور در نشست‌های این سازمان خالی است و اجازهٔ شرکت در این نشست‌ها را به‌دست نیاورده است.

XS
SM
MD
LG