لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

تهدید ماین‌ها در افغانستان؛ «جان میلیون‌ها نفر در دو سوم خاک کشور در خطر است»


موسسۀ ماین‌پاکی MDC می‌گوید که در حدود سه میلیون تن در یک کیلومتری محلاتی که با ماین آلوده است، زندگی می‌کنند.
موسسۀ ماین‌پاکی MDC می‌گوید که در حدود سه میلیون تن در یک کیلومتری محلاتی که با ماین آلوده است، زندگی می‌کنند.

با وجود تلاش‌ها برای پاکسازی خاک افغانستان از ماین‌ها و مهمات منفجرناشده، تا هنوز دو سوم خاک افغانستان آلوده است. شهاب حکیمی رئیس موسسۀ ماین‌پاکی MDC می‌گوید که ماین‌ها و مهمات منفجرناشده هر ماه بیش از ۷۰ قربانی و زخمی بر جای می‌گذارند که بیشتر قربانیان و مجروحان کودکان هستند.

آقای حکیمی در گفتگو با رادیو آزادی گفت که زمین‌های آلوده با ماین و مهمات منفجرناشده، هنوز هم جان میلیون‌ها تن را در افغانستان تهدید می‌کند.

او گفت:

"دو سوم افغانستان یعنی ۲۶۶ ولسوالی از چهارصد ولسوالی آلوده با ماین و مواد منفجرناشده است. در حدود سه میلیون تن در یک کیلومتری محلاتی که با ماین آلوده است، زندگی می‌کنند."

حکیمی: ولایت‌های اورزگان، کندز، هلمند، کندهار، کنر، بادغیس، فاریاب، ننگرهار، غزنی، فراه و میدان وردک بیشتر با تهدید ماین و مواد منفجرناشده روبرو هستند.

بیشتر ماین‌ها و مهمات در زمان تهاجم شوروی سابق و سال‌های پس از آن در افغانستان کارگزاری شده‌اند. در چند دهه گذشته، ماین‌ها و مهمات مختلف جنگی، توسط شورشیان ضد دولت‌ها برای هدف قرار دادن کاروان‌های نظامی جاسازی شده‌اند، اما در بیشتر رویدادها تلفات غیرنظامیان را به بار آورده‌اند.

مشکلات آسیب‌دیده‌گان ناشی از میان‌ها در افغانستان

شفیق‌الله افغان یک معلول است که در ننگرهار زندگی می‌کند و مسئولیت خانواده‌اش را نیز به عهده دارد. او چند سال پیش، هر دو پایش را در نتیجۀ انفجار بمب کنار جاده از دست داد.

"برای ما به موقع پول پرداخت نمی‌کنند. مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند. برای افراد معلول خودشان، سالانه ۱۰۰ هزار یا ۱۲۰ هزار معاش می‌دهند. برای ما سالانه ۳۵ هزار، ۳۴ هزار یا ۱۸ هزار می‌پردازند. این مقدار پول به هیچ صورت برای ما کافی نیست."

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد اعلام کرده که از جنوری سال ۲۰۲۲ تا فبروری ۲۰۲۴، در حدود ۱۴۰۰ تن در نتیجۀ انفجار ماین و سایر مهمات منفجرناشده زخم برداشته‌اند که ۸۶ درصدشان کودکان بوده‌اند.

فرید احمد همایون، مدیر و رئیس برنامه‌های ادارۀ ماین‌پاکی هلوترست در افغانستان ماه گذشته گفت که بازگشت دسته‌جمعی افغان‌ها از کشورهای همسایه خطر زخمی شدن افراد در انفجار ماین و مهمات منفجرناشده را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG