لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

فلیپو گراندی با پناهنده‌گان افغان در پاکستان دیدار و بر حمایت ملل متحد از آنها تأکید کرد


شورای عالی مهاجران افغان در پشاور مشکلات پناهنده‌گان را با فلیپو گراندی در میان گذاشت.
شورای عالی مهاجران افغان در پشاور مشکلات پناهنده‌گان را با فلیپو گراندی در میان گذاشت.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان، با نماینده‌گان پناهنده‌گان افغان از جمله زنان دیدار کرده و نگرانی‌های آن‌ها را شنیده است.

قیصر افریدی، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در پاکستان، به رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی گفته که گراندی برای سفر سه روزه وارد پاکستان شده و بر حمایت ملل متحد از پناهنده‌گان افغان تأکید کرده است.

فلیپو گراندی دیروز (۷ جولای) با اعضای شورای عالی مهاجران افغان و شماری از زنان پناهجو و فعال در پشاور دیدار کرد.

پناهنده‌گان افغان مقیم پاکستان خواستار توجه ملل متحد به مشکلات اقامتی خود شدند

سید آغا، یکی از اعضای شورای عالی پناهنده‌گان افغان که با فلیپو گراندی دیدار کرد، گفته که آن‌ها چندین موضوع را با این مقام ملل متحد شریک کردند:

"او همۀ مشکلات پناهنده‌گان ما را شنید و تعهد کرد که آن‌ها را حل کند. با حکومت پاکستان دیدار خواهد کرد و در مورد آن بحث خواهد کرد. یکی از پیشنهادها تمدید کارت است. این تمدید گاهی برای دو ماه، گاهی برای شش ماه و گاهی برای هشت ماه صورت می‌گیرد. بنا بر این، درخواست ما این بود که زمان بیشتری در تمدید کارها در نظر گرفته شود. همچنین بخش دیگر گفت‌وگوهای ما در مورد آموزش و پناهنده‌گان تازه‌وارد تمرکز داشت."

گراندی در سفرش به پاکستان با زنان و دختران مهاجر افغان مقیم این کشور نیز دیدار کرده است.
گراندی در سفرش به پاکستان با زنان و دختران مهاجر افغان مقیم این کشور نیز دیدار کرده است.

حکومت موقت پاکستان در ماه اکتوبر سال گذشته از اخراج پناهنده‌گان بدون سند از آن کشور در ماه نومبر همان سال خبر داد.

این روند از اول نومبر آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد و روزانه ده‌ها و حتی صدها تن از آن کشور اخراج می‌شوند. بر اساس گزارش‌های ملل متحد، پاکستان در مرحلۀ نخست تا کنون ۶۴۰ هزار افغان را اخراج کرده است.

ملل متحد نگران است که بسیاری از افغان‌های آسیب‌پذیر نیز با خطر بازگشت اجباری و تهدیدهای طالبان در افغانستان روبرو هستند و پاکستان باید در این زمینه نرمش نشان دهد.

بر اساس گزارش‌های ملل متحد، حداقل ۸۵۰ هزار پناه‌جوی افغان با خطر اخراج از پاکستان روبرو هستند. بیشتر آن‌ها کسانی هستند که مدارک اقامت قانونی ندارند، اما بر اساس گزارش‌ها، مقامات پاکستانی برخی از کسانی را که کارت و مدارک اقامت دارند نیز اخراج کرده‌اند.

نمایندۀ ویژۀ افغانستان برای پاکستان: ۷۰۰ هزار پناهندۀ افغان پس تسلط طالبان به پاکستان آمده‌اند.

آصف درانی، نماینده ویژۀ پاکستان برای افغانستان، هفتۀ گذشته در نشست دوحه گفت، از هنگامی که طالبان دوباره قدرت را در دست گرفته‌اند، حدود ۷۰۰ هزار افغان به پاکستان آمده‌اند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی پناهنده‌گان ملل متحد، بیش از سه میلیون پناه‌جوی افغان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند. به گفتۀ این اداره، حدود ۱.۴ میلیون تن از افغان‌ها کارت مهاجرت، POR دارند و ۱.۳ میلیون تن دیگر ثبت‌ناشده هستند.

XS
SM
MD
LG