لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

نهادهای حامی رسانه‌ها خواهان بازگشائی رادیو «کاوون غگ» شدند


مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته که رادیو "کاوون غگ" را بازگشایی کنند.
مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته که رادیو "کاوون غگ" را بازگشایی کنند.

پس از بسته شدن رادیو «کاوون غگ» به تاریخ ۲۴ جوزای سال روان از سوی ریاست استخبارات حکومت طالبان در ولایت لغمان، اکنون انقلابی یوسفزی، مدیر مسئول این رادیو، خواستار بازگشایی و آغاز نشرات فوری این رسانه است.

او روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی، دولتی بودن ملکیت این رادیو را بهانه دانست:

"این یک رویۀ شخصی بوده که به صدور یک مکتوب ریاست مطبوعات امنیت ملی رادیوی ما بسته شد، اگر مسألۀ زمین هم می‌بود باید از طریق کمیسیون نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات اجرات می‌شد و یا از طریق ارگان‌های عدلی قضیه، پیش می‌رفت، اما بسته شدن رادیو که بیست سال به مردم لغمان خدمت کرده و صدها هزار شنونده دارد، یک ضربۀ بزرگ است."

مدیر مسئول رادیو «کاوون غگ» می‌گوید، همۀ تجهیزات آن از سوی موسسۀ انترنیوز خریداری شده و به اساس یک تفاهم‌نامه، ادارۀ محلی وقت یک قطعه زمین به رادیو داده بود که بالای آن یک ساختمان یک طبقه‌ای اعمار شده است.

یوسفزی گفت که به روز دوشنبه با مراجعه به وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان و کمیسیون تخطی رسانه‌ها خواستار بررسی این موضوع و از سرگیری فعالیت رادیو «کاوون غگ» شده است.

عضو کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای: روی این موضوع بحث خواهد شد

حفیظ‌الله بارکزی، عضو کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای به رادیو آزادی گفت که این موضوع را مورد بحث قرار خواهند داد.

"موضوع رادیو کاوون در کمیسیون انشاالله مورد بحث قرار خواهد گرفت و اعضای کمیسیون نیز متکی به استناد به‌خاطر دفاع از حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها عمل خواهد کرد."

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز روز یک‌شنبه در گزارشی گفته است، این رادیو با ادعای مبنی بر دولتی بودن ملکیت آن بسته شده است. در گزارش این مرکز به نقل از منابع محلی آمده است که به تاریخ ۲۴ جوزا کارمندان ریاست استخبارات لغمان با حضور مقام‌های محلی و ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان وارد دفتر این رادیو شده و آن را خاموش کرده‌اند و گفته‌اند، ساختمان و تجهیزات این رادیو مربوط حکومت می‌شود و به همین علت هرچه به نام این رسانه است، ضبط می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان باید مطابق قانون رسانه‌های همه‌گانی عمل کنند.
مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان باید مطابق قانون رسانه‌های همه‌گانی عمل کنند.

احمد قریشی، رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"در مادهٔ چهارم رسانه‌های همه‌گانی افغانستان که از سوی طالبان نیز قابل اجرا است، آمده که هیچ شخص حقیقی یا حکمی نمی‌تواند فعالیت رسانه‌های خبری یا معلوماتی را منع، تحریم، سانسور و یا محدود کنند. ما از مقام‌های مسئول طالبان می‌خواهیم که اجازه دهند این رادیو هرچه زودتر و بی‌قید و شرط فعالیت خود را آغاز کند."

با تلاش‌های زیاد موفق به صحبت با مسئولان ریاست استخبارات و اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در لغمان در این باره نشدیم.

رادیو «کاوون غگ» در سال ۱۳۸۳ به حمایت مالی نهاد بین‌المللی انترنیوز در مهترلام، مرکز لغمان ایجاد شده است که به گفتۀ مسئولانش، با بسته شدن آن نزدیک به ۴۰ کارمندش بی‌کار شده‌اند.

نگرانی خبرنگاران افغان از توقف فعالیت‌های رسانه‌ها

متوقف شدن فعالیت‌های این رسانه به نگرانی برخی خبرنگاران در افغانستان افزوده است. یک تن از این خبرنگاران که به دلیل مشکلات امنیتی از گرفتن نامش خودداری کرد، به رادیو آزادی گفت:

"این که نشرات رادیو کاوون متوقف و دروازهٔ آن از سوی حکومت طالبان بسته می‌شود، بسیار نگران‌کننده برای خبرنگاران افغان است. خواست ما این است که به رسانه‌های آزاد اجازهٔ فعالیت آزاد داده شود تا به معنی واقعی موضوعات رسانه‌ای در افغانستان پوشش دهند."

حکومت طالبان پیش از این نیز چندین رسانه را در افغانستان به بهانه‌های مختلف بسته و خبرنگاران را بازداشت کرده است. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در چندین مورد مدعی شده که خبرنگاران به علت‌های غیر از کار خبرنگاری بازداشت شده‌اند.

در کنار دیگر نهادهای حامی خبرنگاران، اخیراً ریچارد بینت، گزارش‌گر ویژهٔ ملل متحد هم از وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و گفته بود، بازداشت خبرنگاران تأثیر بدی بر رسانه‌هایی که با محدودیت رو‌به‌رو‌ هستند، داشته است.

بر اساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان فعالیت نزدیک به ۲۲۰ رسانه در این کشور متوقف شده است. اما حکومت طالبان همواره ادعا کرده‌ که بیشتر رسانه‌ها به خاطر مشکلات مالی بسته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG