لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

تلاش «جنبش تحفظ پشتون‌ها» برای انتقال گیله‌من وزیر جهت معالجه به خارج از پاکستان


گیله‌من وزیر بی‌هوش است و توسط دستگاه تنفس مصنوعی اکسیجن دریافت می‌کند.
گیله‌من وزیر بی‌هوش است و توسط دستگاه تنفس مصنوعی اکسیجن دریافت می‌کند.

جنبش تحفظ پشتون‌ها درپاکستان می‌گوید که تلاش دارد، گیله‌من وزیر را برای معالجه به یک کشور خارجی انتقال دهد. گیله‌من وزیر یکی از اعضای برجستۀ این جنبش، شام روز یکشنبه توسط گروهی از افراد در اسلام آباد به شدت لت‌وکوب و زخمی شد.

او از دو شب به این‌سو با دستگاه تنفس مصنوعی اکسیجن می‌گیرد و بی‌هوش در شفاخانۀ پیمز (PIMS) «علوم طبی» اسلام‌آباد بستری است. بر اساس گزارش‌ها، علی‌رغم اینکه وی در اسلام‌آباد چندین‌بار عملیات جراحی شده، داکتران معالج توصیه کرده‌اند که برای درمان بهتر هر چه سریعتر به خارج از کشور منتقل شود.

منظور پشتین: تلاش می‌کنیم که گیله‌من را به خارج از پاکستان انتقال دهیم

منظور احمد پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها نیز گفت که تلاش می‌شود تا از همۀ امکانات برای انتقال گیله من به خارج از کشور استفاده شود.

آقای پشتین اواخر دوشنبه پیشروی شفاخانه به خبرنگاران گفت: «گیله‌من به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است. او تحت درمان است. قطعاً این یک حمله بسیار جدی است. وضعیت او وخیم است. داکتران و دوستان ما ایستاده‌اند. وضعیت را بررسی می‌کنند. ما معتقدیم در هر کجای دنیا، به خصوص نزد دوستان اروپایی خود یا هر جا که امکان معالجه وجود داشته باشد، انشالله تمام تلاش خود را برای انتقال و معالجه خوب او انجام خواهیم داد.»

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها در پاکستان می‌گوید که او و سایر اعضای این جنبش با همۀ توان تلاش می‌کنند تا گیله‌من وزیر را به خارج از پاکستان انتقال بدهند.
منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها در پاکستان می‌گوید که او و سایر اعضای این جنبش با همۀ توان تلاش می‌کنند تا گیله‌من وزیر را به خارج از پاکستان انتقال بدهند.

همچنین فعالان در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایکس (توئیتر سابق) کمپاینی را برای انتقال گیله‌من وزیر به خارج از پاکستان به راه انداخته‌اند. در عرض چند ساعت، حدود ۸۰ هزار نفر این کمپاین را که انتقال گیله‌من به آلمان نامگذاری شده، به اشتراک گذاشته‌اند. فعالان از مقامات پاکستانی می‌خواهند که یک آمبولانس هوائی برای انتقال گیله‌من فراهم کنند.

جنبش تحفظ پشتون اتهام وارد می‌کند که حمله به گیله‌من وزیر، توسط فردی به نام آزاد داور که گفته می‌شود از اعضای حزب تحریک انصاف است، انجام شده است. بر اساس گزارش‌ها، شامگاه یکشنبه بیش از ۱۰ نفر به گیله‌من وزیر، در منطقۀ بی‌سکتور اسلام‌آباد حمله کرده و وی را از ناحیه سر به شدت مجروح کردند.

منظور پشتین می‌گوید که حمله به گیله‌من دقیقاً مشابه حمله به اعضای رهبری جنبش، آرمان لونی، عارف وزیر و فعال و سیاستمدار عثمان کاکر است. آقای پشتین می‌گوید که حمله به گیله من در اسلام‌آباد و دستگیر نشدن حمله کننده‌گان نشان می‌دهد که ادارات حکومتی در این قضیه دست دارند.

واکنش‌ها به این رویداد

این حمله به عضو اصلی و فعال جنبش تحفظ پشتون «گیله من وزیر» که طرفداران زیادی دارد، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. مقامات طالبان در افغانستان هنوز به طور رسمی چیزی نگفته‌اند، اما سیاستمداران سابق افغانستان، از جمله محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه در نظام جمهوری مخلوع، حمله به گیله‌من را به شدت محکوم کرده و از دولت پاکستان خواسته که این موضوع را بی‌طرفانه بررسی کند.

روند سبز وابسته به امرالله صالح، معاون سابق رئیس‌جمهور مخلوع، نیز حمله به گیله‌من را به شدت محکوم کرده است. روند سبز در یک بیانیه افزوده که جنبش تحفظ پشتون‌ها سال‌هاست که با هماهنگی مردم افغانستان صدایی علیه افراط گرائی، تروریزم و طالبان بلند می‌کند.

XS
SM
MD
LG