لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

افزایش کم‌سابقۀ نبردها در مرکز شهر غزه؛ «هزاران نفر خانه‌های خود را ترک کردند»


در جریان جنگ هشت‌ماهه در نوار غزه، بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در عملیات اسرائیل کشته شده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات شدید اقتصادی و کمبود غذا مواجه‌اند.
در جریان جنگ هشت‌ماهه در نوار غزه، بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در عملیات اسرائیل کشته شده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات شدید اقتصادی و کمبود غذا مواجه‌اند.

با ورود تانک‌های اسرائیلی به محله‌های شجاعیه، صبرا و تل الهوا در قلب شهر غزه، ساکنان این مناطق مجبور شدند که خانه‌های خود را ترک کنند. امروز دومین روز عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه است.

گروه فلسطینی حماس که امریکا و اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌شناسند، گفته است که عملیات اسرائیل مذاکرات آتش‌بس را تهدید می‌کند. قطر و مصر که برای آتش‌بس میانجی‌گری می‌کنند، در این هفته تلاش‌های خود را برای پایان دادن به جنگ در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بدل آزادی زندانیان فلسطینی افزایش داده‌اند. امروز سه‌شنبه یکی از بدترین روزهای جنگ در نوار غزه بود که از هشت ماه به این سو ادامه دارد.

در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خانواده‌های فلسطینی دیده می‌شود که فرزندان خود را توسط موترها و گادی‌ها حمل می‌کنند و مناطق مورد هدف اسرائیل را ترک می‌گویند. اداره هلال احمر فلسطین اعلام کرده است که در پاسخ به دستور تخلیه اجباری از سوی اسرائیل، تمامی کلینیک‌های این نهاد مسدود شده است.

خانواده‌های فلسطینی در حال ترک مناطق مورد هدف اسرائیل به دنبال ورود تانک‌های اسرائیلی به محله‌های شجاعیه، صبرا و تل الهوا.
خانواده‌های فلسطینی در حال ترک مناطق مورد هدف اسرائیل به دنبال ورود تانک‌های اسرائیلی به محله‌های شجاعیه، صبرا و تل الهوا.

بعد از اینکه گروه حماس هفته گذشته در مورد یک سلسله امتیازات به اسرائیل موافقت کرد، مقامات امریکایی که در شرق میانه هستند برای تضمین آتش‌بس در غزه تلاش می‌کنند، اما اسماعیل هنیه، رئیس بخش سیاسی حماس، دیروز گفت که عملیات تازه اسرائیل این نگرانی را افزایش داده که این تلاش‌ها به نقطۀ آغاز برگردند.

جناح نظامی حماس و گروه جهاد اسلامی گفته‌اند که با راکت‌های ضدتانک و هاوان به نیروهای اسرائیلی حمله کرده‌اند و به آن‌ها تلفاتی وارد کرده‌اند.

اسرائیل هنوز چیزی در این مورد نگفته است. قبل از این، اعلامیۀ اردوی اسرائیل گفت پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر حضور شبه‌نظامیان حماس و جهاد در شهر غزه، به عملیات خود در این منطقه ادامه دادند. اردوی اسرائیل افزود که ده‌ها شبه‌نظامی از خطوط نبرد خارج ساخته شدند و مقدار زیادی اسلحه و مهمات دریافت شده است.

در عین حال، مقامات صحی فلسطینی گفته‌اند که در حملات هوایی امروز اسرائیل، شش نفر در یک خانه در شهر غزه، ۹ نفر در دو خانه در مناطق نصیرات و دیرالبلح در مرکز غزه، و سه نفر در شهر رفح در جنوب کشته شدند. مقامات صحی در نوار غزه که زیر کنترول حماس است، می‌گویند در جریان جنگ هشت‌ماهه در این نوار، بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در عملیات اسرائیل کشته شده‌اند.

جنگ در نوار غزه بعد از آن آغاز شد که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی به تاریخ هفتم اکتوبر گذشته به جنوب اسرائیل حمله کرده، طبق آمار اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

XS
SM
MD
LG