لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

ممنوعیت فعالیت صرافی‌های سیار در سرای شهزادۀ کابل و نگرانی صرافان سیار از بیکاری


تصمیم طالبان برای ممنوعیت فعالیت صرافان سیار در سرای شهزادۀ کابل نگرانی‌های بسیاری از صرافان را برانگیخته است.
تصمیم طالبان برای ممنوعیت فعالیت صرافان سیار در سرای شهزادۀ کابل نگرانی‌های بسیاری از صرافان را برانگیخته است.

تصمیم اخیر حکومت طالبان که فعالیت صرافان سیار را در داخل سرای شهزاده ممنوع کرده، برخی از این صرافان را نگران کرده است. یک تن از صرافان سیار که در داخل سرای شهزاده کار می‌کند، به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش به رادیو آزادی گفت، صدها تن مشغول این کار در این سرای هستند و این اقدام آنان را بیکار می‌کند.

"حد اقل پنجصد یا ششصد نفر آنجا کار می‌کنند. در شرایطی که کار وجود ندارد اگر این کار از آن‌ها گرفته شود برای‌شان بسیار مشکل است و روی وضعیت خانوادۀشان تأثیرات منفی می‌گذارد، چون حد اقل روز ۳۰۰ یا ۴۰۰ که آن‌ها پیدا می‌کنند از روی‌شان گرفته می‌شود، چون کار و بار وجود ندارد و در همین بخش برای مردم زمینۀ کار وجود دارد نباید این کار از روی‌شان گرفته شود."

صرافان سیار: افراد ضعیف از بازار حذف می‌شوند

این موضوع برخی صرافان سیار بیرون از سرای شهزاده را نیز نگران کرده است. او به شرط عدم افشاری هویتش به رادیو آزادی گفت:

"نگرانی ما این است که بازار صرافی انحصاری نشود، اگر بازار صرافی انحصار شود روی همه چیز تاثیرات منفی می‌گذارد و مافیایی می‌شود، مافیایی که شد افراد ضعیف از بازار حذف می‌شوند و مافیاها جای آن‌ها را می‌گیرند."

حکومت طالبان روز دوشنبه، ۱۸ سرطان فعالیت صرافی‌های سیار در بازار سرای شهزادۀ کابل را ممنوع کرد. وزارت داخلۀ طالبان در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست استخبارات، بانک مرکزی و اتحادیۀ صرافان نیز امضا شده است، مزایدۀ اسعار خارجی در سرای شهزاده از سوی صرافی‌های سیار را منع کرده است. این وزارت اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

سرای شهزادۀ کابل بزرگترین مرکز خرید و فروش اسعار خارجی در افغانستان است.
سرای شهزادۀ کابل بزرگترین مرکز خرید و فروش اسعار خارجی در افغانستان است.

در این باره خواستیم با سخنگوی بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان صحبت کنیم، اما موفق نشدیم. عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیۀ سرتاسری صرافان افغانستان نیز به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداد. در کنار شرکت‌های خدمات پولی و مبادلۀ ارز در داخل سرای شهزاده، از چندین سال به این‌سو تعدادی از مردم در این سرای صرافی‌ سیار داشتند.

شماری از کارشناسان اقتصادی با آنکه این اقدام را گامی برای قانونمند شدن این روند می‌دانند، اما تأکید می‌کنند که این کار نیاز به مدیریت مسلکی دارد تا صرافان سیار بتوانند به کارشان ادامه دهند. تاج محمد تلاش، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت، راه‌های زیادی وجود دارد که صرافان سیار می‌توانند کارشان را به گونۀ قانونی ادامه دهند.

"اگر تعداد زیادی از همکاران و وطن‌داران بیکار می‌شوند، می‌توانند که چندین نفر یکجا شده و یک جواز حقوقی و قانونی را بر اساس همین سهم‌ها بگیرند و فعالیت خود را بدون سیار بودن در سرای شهزاده آغاز کنند که این قانونمند می‌شود."

یک ماه پیش نیز بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان از همهٔ افغان‌ها خواسته بود که از مبادلات ارز با صرافی‌های غیرمجاز خودداری کنند. این بانک در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۳۰ ماه می، از افرادی که بدون مجوز در زمینۀ مبادلۀ ارز فعالیت می‌کنند نیز خواسته بود که در اسرع وقت از فعالیت غیرقانونی خود دست بکشند، در غیر آن با برخورد قانونی مواجه خواهند شد. در آن وقت شماری از صرافان گفته بودند که فرآیند دریافت مجوز مبادلۀ ارز، زمان‌بر و پر از مشکل است.

XS
SM
MD
LG