لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

سفر قریب‌الوقوع «اسحاق‌دار» معاون صدراعظم پاکستان به افغانستان


مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که حملات بر این کشور از خاک افغانستان افزایش یافته است.
مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که حملات بر این کشور از خاک افغانستان افزایش یافته است.

اسحاق دار، معاون صدراعظم و وزیر خارجۀ پاکستان، گفته است که در چند روز آینده به افغانستان سفر خواهد کرد.

او دیروز در نشست کمیته روابط خارجی سنای پاکستان از این سفر خبر داد.

اسحاق دار در حالی قرار است به افغانستان سفر کند که مقامات پاکستان اتهام وارد می‌کنند که جنگجویان، حملات‌ خود علیه پاکستان را در افغانستان طرح‌ریزی می‌کنند؛ ادعایی که همواره از سوی مقامات طالبان در افغانستان رد شده است.

اسحاق دار، وزیر خارجه و معاون صدراعظم پاکستان، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای کشورش که به تازه‌گی تشکیل شده، در مورد سیاست خارجی پاکستان و اولویت‌های آن‌ها سخنرانی کرد.

او دیروز (۹ جولای) در این دیدار گفت که تا چند روز دیگر به کابل خواهد رفت. او همچنان افغانستان را کشور برادر خواند.

دار افزود که پاکستان در گذشته روابط بسیار نزدیک با افغانستان داشته و به این روابط ادامه خواهد داد زیرا به گفتۀ او، «همسایه‌ها را نمی‌توان تغییر داد.»

مقامات پاکستانی: حملات از افغانستان به پاکستان افزایش یافته است

مناطق مرزی افغانستان با پاکستان هرازگاهی محل زد و خورد میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان بوده است.
مناطق مرزی افغانستان با پاکستان هرازگاهی محل زد و خورد میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان بوده است.

اسحاق دار در حالی از سفرش به کابل خبر داده که مقامات پاکستانی به تازه‌گی ادعا کرده‌اند که حملات بر این کشور از خاک افغانستان افزایش یافته است. اسلام‌آباد همچنان حکومت طالبان در افغانستان را به عدم همکاری متهم کرده است.

وزیر خارجۀ پاکستان نیز دیروز در نشست کمیتۀ روابط خارجی سنا گفت که امنیت مشکل بزرگی است که کشورش با افغانستان دارد.

از اسحاق دار در مورد اهداف این حملات هم پرسیده شد. او گفت که هدف از این حملات ایجاد شگاف میان پاکستان و چین است.

او همچنین ادعا و اتهام گذشته پاکستان را در مورد اینکه حملات توسط تحریک طالبان پاکستان در افغانستان طرح‌ریزی می‌شود، تکرار کرد.

وزارت دفاع طالبان این ادعای پاکستان را همواره و به شدت رد کرده و گفته است که حملات و ناامنی در پاکستان مشکل خود آن‌هاست و افغانستان نباید مقصر دانسته شود.

در ۲۶ می امسال، حداقل ۵ شهروند چین و یک پاکستانی در حمله به انجنیران چینی در پروژه بند داسو در خیبر پختونخوا کشته شدند.

یک روز پیش از اعلام سفر وزیر خارجۀ پاکستان به افغانستان، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان، گفت که مشکل امنیتی کشورش تنها با سفر حل نمی‌شود.

"من نمی‌دانم که آیا سفر به افغانستان مشکل را حل می‌کند یا نه. شاید فکر کنید می‌توانید سوار طیاره شوید، به آنجا بروید و همه مشکل حل شود. به خاطر دارید که در آنجا یک پیاله چای نیز نوشیدند. پس باید تعامل صورت گیرد و دیپلماسی خیلی مهم است. در این سلسله، وزیر خارجه اینجا هم می‌آید و آنجا هم می‌رود."

اظهارات بلاول بوتو زرداری به پیالۀ چای، ظاهراً اشاره به سفر فیض حمید رئیس پیشین اداره استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) به کابل در آغاز حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان بود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان تا اکنون در مورد سفر وزیر خارجۀ پاکستان به افغانستان چیزی نگفته است.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در حاشیۀ نشست دوحه گفته بود که افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه هستند و دخالت نکردن در مسائل حساس مهم است.

ذبیح‌الله مجاهد در اجلاس دوحه گفته بود که افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه‌اند و مداخله نکردن در امور یکدیگر مهم است.
ذبیح‌الله مجاهد در اجلاس دوحه گفته بود که افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه‌اند و مداخله نکردن در امور یکدیگر مهم است.

او گفته بود: "طبیعی است. ما گاهی در مرزها یا خط دیورند با پاکستان مشکل داریم. اما یک راه حل وجود دارد. هر دو کشور، همسایۀ یکدیگر هستند، ما طرفدار راه حل هستیم. تهدید کمکی نمی‌کند. ما پاسخی از وزارت دفاع داشتیم که تهدیدها خوب نیست. باید از مسائل حساس پرهیز کرد. افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه هستند، اما افغان‌ها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند تجاوز را تحمل کنند."

مجاهد این واکنش را در پاسخ به سخنان خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، که گفته بود کشورش می‌تواند در داخل خاک افغانستان حملاتی را انجام دهد، ابراز کرد.

اسلام‌آباد ادعا می‌کند که شورشیان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان پنهان شده‌اند و از آنجا حملاتی را در پاکستان طراحی و اجرا می‌کنند. مقامات پاکستانی افغان‌ها را به دست داشتن در حملات گوناگون در آن کشور نیز متهم کرده‌اند. اما حکومت طالبان همه این اتهام‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG