لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

ناتو نخستین دستۀ جت‌های جنگی F-16 را به اوکراین منتقل کرده است


رهبران ناتو اعلام کردند که نخستین دسته از جت‌های جنگی F-16 از دنمارک و هالند به اوکراین منتقل شده و به زودی در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد.
رهبران ناتو اعلام کردند که نخستین دسته از جت‌های جنگی F-16 از دنمارک و هالند به اوکراین منتقل شده و به زودی در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد.

رهبران کشورهای عضو ناتو از انتقال نخستین دسته از جت‌های جنگی F-16 به اوکراین خبر می‌دهند. آنها در یک نشست حاشیه‌ای ناتو در واشنگتن گفتند که این جنگنده‌های ساخت ایالات متحده از دنمارک و هالند به اوکراین منتقل شده‌اند.

انتونی بلنکن، در حالی که کشورش میزبان اجلاس ناتو است، دیروز (۱۰ جولای) در یک نشست حاشیه‌ای این اجلاس گفت که ظرفیت‌های نظامی اوکراین باید تقویت شود. او گفت:

"همین حالا که من و شما صحبت می‌کنیم، انتقال جت‌های F-16 در حال انجام شدن است. این جت‌ها از دنمارک و هالند منتقل می‌شوند و در تابستان امسال در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین می‌تواند به طور مؤثر از خودش در برابر تجاوز روسیه دفاع کند."

دسترسی به جت‌های جنگی F-16 آرزوی دیرینۀ اوکراین

یکی از رویاهای دیرینۀ اوکراین دست یافتن به جت‌های F-16 بود و حالا به نظر می‌رسد که به این آرزویش دست یافته است.

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، پس از دیدار با همتایان هالندی و دنمارکی‌اش در شبکه ایکس (تویتر سابق) نوشت که کشورش در حال آماده شدن برای دیدار جنگنده‌های مدرن در آسمان اوکراین است. رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی هفته گذشته گفته بود که می‌خواهد ظرفیت دفاع هوایی اوکراین را در تابستان دو برابر کند.

انتظار می‌رود زلنسکی که در حال حاضر برای اشتراک در اجلاس سه‌روزۀ ناتو در واشنگتن است، با رهبران سنا و مجلس نماینده‌گان امریکا و رئیسان کمیته‌های دفاعی، دیپلماسی، امنیت ملی و بودجه دیدار کند.

ایالات متحده که تا کمتر از چهار ماه دیگر میزبان انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، با برخی اختلاف‌های سیاسی میان‌حزبی روبه‌رو است.

در این راستا، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی‌اش روز سه‌شنبه خواست که رهبران سیاسی امریکا برای نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری منتظر نباشند و به کمک با اوکراین در جریان تهاجم روسیه ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG