لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

حادثه در یک تجمع انتخاباتی در پنسیلوانیای امریکا؛ «ترمپ زخمی شد»


قصر سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور بایدن گزارش اولیه‌ای از حادثه دریافت کرده و جزئیات بیشتری را بررسی می‌کند
قصر سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور بایدن گزارش اولیه‌ای از حادثه دریافت کرده و جزئیات بیشتری را بررسی می‌کند

در یک رویداد ناشی از فیر مرمی در تجمع انتخاباتی دونالد ترمپ در ایالت پنسیلوانیای امریکا دو تن به شمول حمله‌کننده و یک تن از شرکت کننده‌گان این تجمع کشته شدند. در این رویداد همچنان دو تن به شمول دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده زخم برداشتند.

در ویدئوهایی که از محل این رویداد منتشر شده، ابتدا صدای فیر مرمی شنیده می‌شود و سپس در حالیکه ترمپ زخمی شده بود به سرعت از محل حادثه توسط مأموران خدمات مخفی امریکا، از صحنه خارج ساخته می‌شود. خبرنگاران حاضر در تجمع گزارش دادند که «یک سری صداها» را شنیدند و سپس تجمع مختل شد.

خدمات مخفی ایالات متحده «یواس‌اس‌اس» در شبکۀ اجتماعی ایکس «توئیتر سابق» نوشته است که تحقیقات در مورد این رویداد آغاز شده است.

این رویداد در منطقۀ باتلر، واقع در ۴۸ کیلومتری شمال شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای امریکا رخ داد.

ترمپ: باور نکردنی است که چنین عملی می‌تواند در کشور ما رخ دهد
دونالد ترمپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با نشر بیانه‌ای گفت |باور نکردنی است که چنین عملی می‌تواند در کشور ما رخ دهد."
دونالد ترمپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با نشر بیانه‌ای گفت |باور نکردنی است که چنین عملی می‌تواند در کشور ما رخ دهد."

دونالد ترمپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رئیس‌جمهور اسبق این کشور به حادثۀ حمله به تجمع انتخاباتی خود واکنش نشان داد. او در شبکۀ اجتماعی Truth Social گفت که به «بخش بالایی گوش راستش» فیر شده است.

او در این بیانیه نوشت:

"می‌خواهم از خدمات مخفی ایالات متحده و تمام نیروی امنیتی به خاطر واکنش سریع‌شان در برابر حادثه‌ای که در باتلر پنسیلوانیا رخ داد تشکر کنم. مهم‌تر از همه، می‌خواهم تسلیت خود را به خانواده فردی که در این تجمع کشته شد و خانواده فرد دیگری که به شدت مجروح شد، ابراز کنم. باور نکردنی است که چنین عملی می‌تواند در کشور ما رخ دهد. در حال حاضر چیزی در مورد حمله کننده که اکنون مُرده است، نمی‌دانیم. به من با مرمی‌ای که به بخش بالایی گوش راست من اصابت کرد، فیر شد. من بلافاصله متوجه شدم که چیزی اشتباه است زیرا صدای وزوزی شنیدم، بلافاصله احساس کردم که مرمی پوست (گوش من) را پاره می‌کند. خونریزی زیادی صورت گرفت، بنابراین در آن لحظه فهمیدم چه اتفاقی افتاده است. خداوند آمریکا را حفظ کند!"

منابع امنیتی: ممکن است هدف حمله‌کننده، تلاش برای یک ترور بوده باشد

در ویدئوها دیده می‌شود که پس از شنیده شدن چند صدای مرمی، ترمپ به زمین افتاد اما به سرعت توسط مأموران امنیتی از صحنه خارج ساخته شد. در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود که دونالد ترمپ از ناحیۀ گوش زخم برداشته است.

رسانه‌های امریکا به نقل از منابع امنیتی در ایالت پنسیلوانیا گزارش داده‌اند که حمله کننده بر روی یک بام، خارج از محل تجمع قرار داشته است. طبق گفتۀ مقامات امنیتی در این ایالت، فیر مرمی در تجمع رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترمپ در پنسیلوانیا، به عنوان «یک تلاش احتمالی برای ترور» بررسی خواهد شد.

نیروهای کشفی ایالات متخده محل رویداد را محاصره کرده و تلاش‌ها برای کشف سرنخ‌‌های اصلی این رویداد را آغاز کرده‌اند.
نیروهای کشفی ایالات متخده محل رویداد را محاصره کرده و تلاش‌ها برای کشف سرنخ‌‌های اصلی این رویداد را آغاز کرده‌اند.

استیون چونگ، سخنگوی دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق پس از این حادثه به رسانه‌ها گفت که «حال آقای ترمپ خوب است.» سخنگوی ترمپ تأکید کرد که در یک مرکز صحی محلی، وضعیت آقای ترمپ تحت بررسی قرار دارد. او همچنین از نیروهای امنیتی و اولین پاسخ‌دهنده‌گان، به‌خاطر اقدام سریع‌شان سپاسگزاری کرده‌است.

همچنان پولیس نیویارک (NYPD) حضور خود را در برج ترمپ و سایر نقاط حساس این شهر را افزایش داده است. برج ترمپ در منطقۀ مشهور «منهتن» نیویارک معمولا محل تجمع طرفداران و مخالفان رئیس‌جمهور سابق امریکا است.

محافظان امنیتی، ترمپ را بلافاصله از محل رویداد دور ساختند.
محافظان امنیتی، ترمپ را بلافاصله از محل رویداد دور ساختند.

قصر سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گزارش‌های اولیه پیرامون این حادثه را دریافت کرده است. بر اساس این اطلاعیه، رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان حادثه در یک کلیسا در ایالت دلاور حضور داشته، به محل اقامت خود بازگشته است.

جو بایدن: در مورد «تروریستی بودن یا نبودن» این رویداد نظری دارم اما مدرک کافی ندارم

ساعتی پس از این اعلامیه، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن به حادثۀ تجمع انتخاباتی دونالد واکنش نشان داد.

بایدن گفت:

"من در جریان فیر مرمی در تجمع دونالد ترمپ در پنسیلوانیا قرار گرفته‌ام. خوشحالم که او در سلامت است و حالش خوب است. من برای او و خانواده‌اش و همه حاضران در تجمع دعا می‌کنم و منتظر اطلاعات بیشتر هستیم. من و جیل از «یواس‌اس‌اس» (خدمات مخفی ایالات متحده) برای حفظ امنیت او سپاسگزاریم. چنین خشونتی جایی در آمریکا ندارد. ما باید به عنوان یک ملت متحد شویم و آن را محکوم کنیم."

رئیس‌جمهور جو بایدن گفت در مورد اینکه آیا فیر مرمی در تجمع دونالد ترمپ در پنسیلوانیا یک تلاش برای ترور بود، نظری دارد اما به اندازه کافی مدارکی ندارد تا (نظر خود را) اظهار کند.

جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا و رقیب ترمپ در انتخابات ماه نوامبر از خدمات مخفی ایالات متحدۀ امریکا به خاطر نجات جان ترمپ سپاسگزاری کرد.
جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا و رقیب ترمپ در انتخابات ماه نوامبر از خدمات مخفی ایالات متحدۀ امریکا به خاطر نجات جان ترمپ سپاسگزاری کرد.

قرار است بایدن در انتخابات ماه نوامبر با ترمپ بر سر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده رقابت کند، هر چند لغزش‌های کلامی و انتقاد دموکرات‌ها از عملکرد انتخاباتی‌اش، اخیرا ابهاماتی را در مورد بقای او در این رقابت ایجاد کرده است.

همچنان کارکنان کمپین انتخاباتی جو بایدن به عدم اظهار نظر در مورد حادثه در تجمع ترمپ توصیه شدند. به گزارش رسانه‌های امریکایی، به کارمندان کمپین بایدن توصیه شده است که در مورد وقوع حادثه در تجمع دونالد ترمپ از اظهار نظر در رسانه‌های اجتماعی یا به صورت عمومی خودداری کنند.

کمپین انتخاباتی دونالد ترمپ نیز اعلام کرد که «موقتا همۀ تبلیغات تلویزیونی خود را متوقف می‌کند.»

واکنش‌های سریع رهبران سیاسی جهان و امریکا به این رویداد

پس از وقوع رویداد در تجمع انتخاباتی دونالد ترمپ، رهبران سیاسی جهان و ایالات متحده به سرعت به این حادثه واکنش نشان دادند.

جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده امریکا، حلمه به تجمع انتخاباتی ترمپ را «بزدلانه» توصیف کرد. همچنان بنیامین نتانیاهو رئیس‌جمهور اسرائیل گفت که از حمله بر دونالد ترمپ «شوکه» شده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر هنگری هم گفته است که در این ساعات افکار و دعاهای او همراه دونالد ترمپ است.

باراک اوباما، رئيس جمهور اسبق آمریکا هم در حساب ایکس «توئیتر سابق» خود تأکید کرد که در دموکراسی آمریکا مطلقاً جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد.

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز حمله به ترمپ را «بی‌معنی» خوانده و گفته است که خوشحال است ترمپ به شدت مجروح نشده است. هریس در شبکۀ ایکس نوشت:

"چنین خشونتی در کشور ما جایی ندارد. همه ما باید این عمل ناپسند را محکوم کنیم و سهم خود را انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که این خشونت به خشونت بیشتری منجر نشود."

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ کنونی امریکا نیز گفت که از تیراندازی در تجمع رئیس‌جمهور سابق ترامپ «شوکه و غمگین» شده، اما خوشحال است که او (ترمپ) در امان است.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا هم گفت که کل وزارت دفاع «این خشونت را که هیچ جایی در دموکراسی ما ندارد» محکوم می‌کند.

همچنان رئیس‌جمهور سابق امریکا، بیل کلینتون و وزیر امور خارجۀ سابق، هیلاری کلینتون، خشونت در تجمع دونالد ترمپ در پنسیلوانیا را محکوم کردند و گفتند که برای افراد آسیب دیده «دل‌شکسته» شده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نماینده‌گان امریکا نیز در واکنش به این رویداد در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشت: "خشونت سیاسی هیچ‌جایی در جامعۀ ما ندارد."

همچنان نیکی هیلی رقیب ترمپ در انتخابات مقدماتی درون حزبی در پی وقوع این رویداد، خشونت سیاسی را محکوم کرده است. ساعاتی پس از وقوع این رویداد، همچنان ایلان ماسک، سرمایه‌گذار مشهور و صاحب شبکۀ اجتماعی ایکس «توئیتر سابق» اعلام کرد که پس از این حادثه، از رئیس‌جمهور سابق امریکا، دونالد ترمپ حمایت می‌کند.

هاکیم جفریز، رهبر دموکرات‌های مجلس نماینده‌گان امریکا نیز در بیانیه‌ای که در شبکۀ ایکس منتشر کرده، گفته است که آمریکا یک دموکراسی است و خشونت سیاسی از هر نوع آن، قابل قبول نیست.

ایوانکا ترمپ، دختر دونالد ترمپ، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس از حمایت‌ها و دعاهای مردم برای پدرش و دیگر قربانیان خشونت در پنسیلوانیا، سپاسگزاری کرد.

همچنان دونالد ترمپ جونیور فرزند بزرگ ترمپ نوشت که پدرش هرگز از صحنۀ مبارزات کنار نخواهد رفت.

همچنان شاروال منطقۀ باتلر، جایی که رویداد حمله به ترمپ اتفاق افتاد در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان امریکا گفته است که از زمان دونالد ریگان تا اکنون چنین صحنه‌ای را در امریکا سراغ ندارد.

وزیر امنیت داخلی امریکا: برای امنیت بایدن و ترمپ همۀ اقدامات لازم را انجام می‌دهیم
یک نیروی امنیتی در محل رویداد
یک نیروی امنیتی در محل رویداد

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، حادثه در تجمع ترمپ را محکوم کرد و گفت که این نهاد که شامل خدمات مخفی ایالات متحده است، برای اطمینان از امنیت رئیس‌جمهور جو بایدن و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، همه اقدامات ممکن را انجام می‌دهد.

مایورکاس که بایدن را در جریان اتفاقات ناشی از حمله به ترمپ قرار می‌دهد، در بیانیه‌ای گفت: "ما این خشونت را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کنیم و از خدمات مخفی برای واکنش سریع‌شان تشکر می‌کنیم. ما با رئیس‌جمهور بایدن، رئیس‌جمهور سابق ترامپ و کمپین‌های آن‌ها در ارتباط هستیم و همه اقدامات ممکن را برای اطمینان از امنیت آن‌ها انجام می‌دهیم."

XS
SM
MD
LG