لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

سه شهروند آمریکایی در بازداشت طالبان؛ «طالبان خواستار تبادل زندانیان هستند»


رایان کوربت که مدتی را با همسرش در افغانستان خدمت کرده پس از آگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد اما در سال ۲۰۲۲ دوباره به افغانستان برگشت و توسط طالبان دستگیر شد.
رایان کوربت که مدتی را با همسرش در افغانستان خدمت کرده پس از آگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد اما در سال ۲۰۲۲ دوباره به افغانستان برگشت و توسط طالبان دستگیر شد.

واشنگتن اگزامینر به نقل از وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گزارش داده که ۳ شهروند امریکایی در نزد حکومت طالبان زندانی هستند. این درحالیست که حکومت طالبان پیش از این موضوع زندانی بودن دو شهروند امریکایی را تأیید کرده بود.

واشنگتن اگزامینر روز شنبه ۱۳ جولای در گزارشی از قول یک سخنگوی این وزارت که نامش در گزارش ذکر نشده، نوشته است که جرج گلیزمن، محمود حبیبی، و رایان کوربت که در ماه‌های مختلف سال ۲۰۲۲ بازداشت شدند، در حال حاضر در بازداشت طالبان بسر می‌برند.

این درحالیست که ودانت پتیل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در ۲ جولای تأیید کرد که توماس ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغان در حاشیۀ نشست سوم دوحه با نمایندگان طالبان در بارۀ آزادی رهایی شهروندان زندانی امریکا گفت‌وگو کرده بودند.

طالبان در نشست دوحه: امریکا باید شرایط ما را بپذیرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و رئیس هیئت آنان در نشست سوم دوحه پس از برگشت از دوحه در یک نشست خبری در کابل گفت که امریکا باید شرایط طالبان را بپذیرد و در بدل رهایی دو شهروند امریکا زندانیان آنها را از زندان گوانتانامو آزاد سازد. اما وزارت خارجۀ امریکا تا کنون در بارۀ تبادل زندانیان ابراز نظر نکرده است.

طالبان درخواست مبادلۀ زندانیان را در بدل رهایی دو شهروند امریکایی مطرح کرده‌اند.
طالبان درخواست مبادلۀ زندانیان را در بدل رهایی دو شهروند امریکایی مطرح کرده‌اند.

با این وجود عبدالواحد سادات، آگاه حقوقی، می‌گوید که شرایط تبادل زندانی‌ها مطابق قوانین بین‌المللی می‌تواند صورت بگیرد. او به رادیو آزادی گفت که اما با توجه به وضعیت حکومت طالبان که به رسمیت شناخته نشده و معلوم نبودن پیشینۀ زندانیان گوانتانامو، چنین تبادلی دشوار است.

"در این ارتباط از لحاظ حقوقی بسیار مشکل است که مصداق دقیق حقوقی در این باره تطبیق شود، به دلیل اینکه ما کنوانسیون‌های چهارگانه ژنیو ۱۹۴۹ را داریم و همچنان در الحاقیه ۱۹۷۷ تمام موارد درمورد اسیر جنگی و گروگانان و افراد بازداشت شده به جرم جاسوسی در آن ذکر شده است."

در همین حال سمیع یوسفزی، آگاه سیاسی، می‌گوید که طالبان می‌خواهند از این طریق امتیاز سیاسی در منطقه بدست بیاورند. او به رادیو آزادی گفت:

"من فکر می‌کنم که طالبان از این‌ موضوع می‌خواهند امتیاز سیاسی بدست آورند، چون از یک‌لحاظ حکومت به رسمیت شناخته نیستند و از سوی دیگر همرای امریکا در این مورد صحبت می‌کنیم، آنها می‌خواهند نشان دهند که امریکا شرایطی که به کشورهای دیگر تطبیق می‌کند به ما نمی‌تواند."

سیمع یوسفزی: اگر تبادلۀ زندانیان صورت بگیرد، ممکن است طالبان شهروندان و اتباع خارجی را مانند ایران بازداشت کنند
سیمع یوسفزی: اگر تبادلۀ زندانیان صورت بگیرد، ممکن است طالبان شهروندان و اتباع خارجی را مانند ایران بازداشت کنند

او افزود، اگر تبادلۀ زندانیان صورت بگیرد، ممکن است طالبان شهروندان و اتباع خارجی را مانند ایران بازداشت کنند و به جای آنها از کشورهای مختلف امتیاز بگیرند.

واشنگتن اگزامینر در گزارش‌اش گفته که هر سه شهروند امریکایی در سال ۲۰۲۲ بازداشت شدند که جرج گلیزمن در ۵ دسامبر، محمود حبیبی در ۱۰ آگست به همراه ۲۹ کارمند دیگر شرکت ای آر اکس کامینویکیشن به ارتباط کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده و رایان کوربت در جولای ۲۰۲۲ در سفری برای بررسی وضعیت کارکنان افغان شرکت خود دستگیر شدند. در این گزارش شرایط بازداشت شدگان نامناسب توصیف شده است.

این سه تن درحالی در زندان طالبان بسر می‌برند که در گذشته نیز طالبان برخی از شهروندان امریکایی را زندانی و پس از آن مبادله کرده بودند. در آخرین مورد در سال ۲۰۲۲ بشر نورزی، یک عضو برجستۀ طالبان که به اتهام قاچاق مواد مخدر از سوی یک دادگاه در امریکا به حبس ابد محکوم شده بود، در بدل رهایی مارک فریکس، کهنه‌سرباز نیروهای دریایی امریکا رها شد. مارک فریکس در ۳۱ جولای ۲۰۲۰ در افغانستان ربوده شده بود.

XS
SM
MD
LG