لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

روز جهانی مهارت‌های جوانان؛ «نگرانی‌های جوانان افغان از محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی»


مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۵ جولای را به‌عنوان «روز جهانی مهارت‌های جوانان» اعلام کرد تا اهمیت تجهیز جوانان به مهارت‌ها برای اشتغال و کارآفرینی را جشن بگیرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۵ جولای را به‌عنوان «روز جهانی مهارت‌های جوانان» اعلام کرد تا اهمیت تجهیز جوانان به مهارت‌ها برای اشتغال و کارآفرینی را جشن بگیرد.

امروز ۱۵ جولای روز جهانی مهارت‌های جوانان است. اما شماری از دختران و پسران جوان در افغانستان می‌گویند که دیگر زمینه رشد و فراگیری مهارت‌ها برای آنان در این کشور فراهم نیست.

شماری از این‌چنین جوانان در افغانستان می‌گویند که محدودیت‌های آموزشی و کاری بر دختران و زنان، نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان و شرایط فعلی نه‌تنها که مانع رشد مهارت‌های بیشتر آنان شده، بلکه اندوخته‌های قبلی آنان را نیز تحت تأثیر قرار داده‌است.

هما رجبی یک دانش‌آموز که در نزدیک به سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان از آموزش محروم است به رادیو آزادی می‌گوید:

"جوانان افغانستان در حکومت فعلی یک زنده‌گی مبهم و تاریک در انتظار دارند، اگر به همین روال که است پیش برویم جدا از ارتقا و پیدا کردن ظرفیت و مهارت متأسفانه جوانان همه امید خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند طوری‌که لازم است از زنده‌گی لذت ببرند."

زینب حیدری یک بانو ورزشکار که قبلاً در ولایت بامیان به حیث بایسکل‌ران و عضو تیم ملی هاکی فعالیت می‌کرد می‌گوید بخاطر سلب فرصت‌های آموزشی، ورزشی و شغلی زنان از سوی طالبان مجبور شد افغانستان را ترک کند.

در دو دهۀ گذشته جوانان افغانستان در میادین ورزشی مهارت‌های خود را ثابت کرده‌اند، از جمله کریکت، فوتسال، فوتبال و ورزش های رزمی
در دو دهۀ گذشته جوانان افغانستان در میادین ورزشی مهارت‌های خود را ثابت کرده‌اند، از جمله کریکت، فوتسال، فوتبال و ورزش های رزمی

او به رادیو آزادی گفت: "با آمدن طالبان من دیگر نتوانستم در این رشته فعالیت داشته باشم، به این خاطر مجبور شدم کشور را ترک کنم تا بتوانم در کشور دیگری این مهارت خود را ارتقا ببخشم و همچنان مهارت‌های جدید را کسب کنم."

یک پسر جوان فارغ رشته انجنیری در کابل که نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش گرفته شود می‌گوید با آن‌که از مهارت‌های خوبی برخوردار است در بیشتر از دو سال گذشته بی‌کار بوده‌است: "شخصاً خودم که رشته‌ام انجنیری است و در ضمن در بخش‌های مختلف مهارت‌های دارم، در بخش ژورنالیزم و برخی بخش‌های دیگر هم کار کرده‌ام، قبلاً وظیفه داشتم، اما متأسفانه فعلاً بی‌کار هستم، من از جامعه جهانی می‌خواهم تا به جوانان افغانستان توجه داشته باشد."

این جوانان افغان در حالی از وضعیت دشوار و آینده مبهم‌شان شاکی اند که تنها این‌ها نیستند که با این‌گونه چالش‌ها در این کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس معلومات اداره ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان که سه هفته قبل با نشر یافته‌های یک نظرسنجی اعلام کردند، ۵۴،۵ درصد جمعیت افغانستان را افراد کمتر از ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

۵۴،۵ درصد جمعیت افغانستان را افراد کمتر از ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.
۵۴،۵ درصد جمعیت افغانستان را افراد کمتر از ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) پیش از این، با توجه به این رقم گفته که افغانستان بیشترین جمعیت را از نظر داشتن جوانان در سطح جهان دارا است.

در این حال سنگر امیرزاده فعال امور اجتماعی و جوانان در مورد اهمیت ارتقاء توانایی و مهارت جوانان می‌گوید افغانستان در چند سال اخیر با مشکلات بیشتر روبه‌رو شده و میزان مأیوسی جوانان افزایش یافته است.

او به رادیو آزادی گفت اگر به این مسئله توجه لازم صورت نگیرد اثرات ناگواری بر حال و آینده کشور خواهد داشت:

"ما بسیار زیاد مأیوس شدیم، این حالت بسیار خطرناک است، اول جوانان به این فکر اند که به کدام طرف مهاجرت کنند و بروند، ما نتوانستیم که خود ما فکر کنیم که از مهارت‌های خود استفاده کنیم، بخاطری‌که برای ما آموزش داده نشده، گروه‌های اجتماعی در محلات نداریم، تبادل نظر نداریم، مصروفیت‌های سالم جوانان از هم پاشیده، اگر توجه لازم صورت نگیرد در یک حالت بسیار بد در آینده و حال روبه‌رو هستیم."

جوانان افغان در حالی از عدم رشد مهارت‌های بیشتر و تحت تأثیر قرار گرفتن اندوخته‌های قبلی‌شان شکایت دارند که امروز پانزدهم جولای در سراسر جهان به عنوان «روز جهانی مهارت‌های جوانان» تجلیل می‌شود.

سازمان ملل متحد امسال به مناسبت این روز می‌گوید که جهان امروز با چالش‌های متعددی مواجه است که بسیاری از آن‌ها جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به‌گفته این سازمان جوانان رهبران امروز و آینده هستند.

این سازمان در وب‌سایت خود نوشته که درگیری‌های خشونت‌آمیز، آموزش و ثبات را مختل و منفی‌گرایی را تقویت کرده و نابرابری اقتصادی مداوم فرصت‌ها را محدود می‌کند.

در ادامه آمده که این مسائل نه‌تنها آینده فردی، بلکه ثبات کلی جوامع را نیز تهدید می‌کند و تجهیز جوانان به مهارت‌های لازم برای پرورش فرهنگ صلح، پرورش شهروندان مسئول جهانی و ترویج توسعه پایدار برای ساختن آینده‌ای عادلانه‌تر، فراگیرتر و پایدار برای همه بسیار مهم است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پیش از این در صحبت با رادیو آزادی ادعاها مبنی بر این‌که برای کدر‌های مسلکی در حکومت آنان جا نیست، رد کرده بود.

نزدیک به سه سال از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد، در این مدت حتی دختران نوجوان بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش را ندارند و کار زنان هم در بسیاری ادارات دولتی و غیر دولتی ممنوع شده‌است.

بر اساس گزارش‌ها همچنان در این مدت بسیاری از کارمندان اداره‌های ملکی در نقاط مختلف افغانستان از وظایف‌شان برکنار شده و یا به دلیل متوقف شدن فعالیت‌های مؤسسه‌های غیر دولتی بی‌کار شده‌اند، بسیاری از این جوانان بخاطر نبود کار و برخی مشکلات دیگر کشور را ترک کرده و شماری دیگر هم با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۵ جولای را به‌عنوان «روز جهانی مهارت‌های جوانان» اعلام کرد تا اهمیت استراتژیک تجهیز جوانان به مهارت‌ها برای اشتغال، کار شایسته و کارآفرینی را جشن بگیرد.

XS
SM
MD
LG