لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

شاروالی هرات نرخ نان را کاهش داده است، اما مالکان نانوایی‌ها راضی نیستند


تصویر آرشیف: نانوایی
تصویر آرشیف: نانوایی

مالکان نانوایی ها در هرات و تعدادی از مردم تصمیم اخیر شاروالی مبنی بر کاهش وزن و کاهش بهای نان را مورد انتقاد قرار داده گفته اند که این روشن کار ساز نیست.

در یک اقدام تازه، کمیسیون منع احتکار و کنترل قیمت اجناس و خدمات شاروالی حکومت طالبان در ولایت هرات با نشر اطلاعیه‌ای به تاریخ ۲۴ سرطان، بهای یک قرص نان را در این ولایت ۸ افغانی و وزن آن را ۲۶۰ گرام تعیین کرده است.

شاروالی هرات همچنان از همه نانوایی‌ها خواسته که از ترازوی دیجیتالی استفاده کنند و نظافت را رعایت کنند.

اما ۳ روز پس از این فیصله، مالکان برخی نانوایی‌ها در هرات این اقدام شاروالی حکومت طالبان را زیر سوال برده و می‌گویند، از این تصمیم راضی نیستند.

نانوایی ها انواع مختلف نان می پزند اما وزن آن بر اساس فیصله شاروالی باید همسان باشد
نانوایی ها انواع مختلف نان می پزند اما وزن آن بر اساس فیصله شاروالی باید همسان باشد

ابراهیم، یک تن از آنان می‌گوید، با این فیصله حتا اگر قدرت خرید مردم بالا برود و فروشات‌شان زیاد شود نیز سود زیادی نخواهند کرد.

شاروالی هرات قیمت یک قرص نان به وزن ۲۶۰ گرام را ۸ افغانی تعیین کرده است

به گفتۀ او، با افزایش فروشات، مواد سوخت و وقت بیشتری را صرف کار خواهند کرد و همچنان باید مزد بیشتری به کارگران خود بپردازند و به همین علت مفادشان کم خواهد شد:

"یک مشکلاتی به بار می‌آورد، اگر یک دانه بفروشیم، یا حق مشتری طرف ما می‌آید یا حق ما طرف مشتری می‌رود. باز هم هرچه که دولت تصمیم داشته باشد فیصله کرده باشد، نرخ است برای سه، سه ماه تمدید می‌شود، دیگر برای فعلاً قناعت بخش نیست."

احمدشاه، یکی دیگر از نانواهای این ولایت می‌گوید، با توجه به کاهش نرخ و در کنار آن کاهش وزن، تغییر زیادی در نرخ نان به میان نیآمده، اما در محاسبات برای نانوایی‌ها و مشتریان‌شان جنجال ایجاد شده است:

"همه به یک طرف خوب یک جنجالی به پا می‌شود که ۲۶۰ گرم نرخ داده به ۸ روپیه، قبلاً ۲۷۰ گرم بود به ۱۰ روپیه، ۱۰ گرام کم کردند ۲ روپیه کم کرده، این ۲ روپیه خودش یک جنجال است."

تصویر از یک نانوایی محلی
تصویر از یک نانوایی محلی

جاوید و اسد، دو تن از شهروندان هرات نیز با انتقاد از این کار شاروالی حکومت طالبان می‌گویند، با کاهش وزن نان و قیمت آن، منفعتی برای مردم در این فیصله وجود ندارد.

"اینطور تفاوتی دیگه نکرده، نرخ و وزن آن را که مقایسه کنیم، باز هم همان چیز است، این دیگه خوشی نیست به ما واقعیت را بگویم."

"اگر برای مردم همکاری می‌کرد همان را ۸ روپیه کرده بود قیمت اش را وزن نان را ۲۷۰ می‌گذاشت و قیمت نان هم ۸ روپیه می‌کرد، برای مردم فقیر خیلی خوب بود."

در مورد این انتقادها از نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات و احمد‌الله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طاابان پرسیدیم، اما آنان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG