لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

نگرانی از ادامهٔ رویداد های طبیعی در افغانستان؛ سازمان ملل: تعداد تلفات بیشتر خواهد شد


تصویر آٰرشیف: یک روستای سیلاب زده در ولایت غور
تصویر آٰرشیف: یک روستای سیلاب زده در ولایت غور

درحالی که سیلاب‌ها و تند باد های اخیر در برخی از مناطق افغانستان تلفات و خسارات فراوانی را به بار آورده است، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان می‌گوید که ممکن است به دلیل موج تازه تغییرات اقلیمی، تعداد تلفات ناشی از این رویداد ها در افغانستان افزایش یابد.

«یو ان اچ سی آر» در تازه‌ترین گزارش خود در مورد آفات طبیعی در افغانستان که روز پنجشنبه نشر کرده گفته که تغییرات اقلیمی بیشتر ولایات شرقی افغانستان را متضرر ساخته که ننگرهار در راس آن قرار دارد.

در این گزارش همچنان آمده که ولایات مرکزی افغانستان نیز در اثر حوادث طبیعی اخیر آسیب دیده اند و تیم‌های مددرسان همچنان مشغول ارزیابی مناطق برای تعیین رقم تلفات و خسارات هستند.

بر اساس این گزارش، اداره رسیده‌گی به حوادث طبیعی حکومت طالبان در ننگرهار گفته که بربنیاد ارزیابی‌های اولیه، ولایت‌های ننگرهار، کابل، کاپیسا، میدان وردگ و پنجشیر بیشترین آسیب را از توفان‌های کم‌پیشینه و باران دیده‌اند.

باشنده گان یک منطقه سیلاب زده در ولایت ننگرهار
باشنده گان یک منطقه سیلاب زده در ولایت ننگرهار

در عین حال برخی از افرادی‌که اعضای خانواده آن‌ها در نتیجه آفات طبیعی اخیر جان باخته و یا زخمی شده‌اند در گفت‌وگو با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است این حوادث دوباره تکرار شود.

باشنده گان مناطق سیلاب زده: ما به کمک های فوری نیاز داریم

مسلمیار باشنده ننگرهار که در طوفان شدید اخیر هفت تن از اعضای خانواده‌اش را از دست داده به رادیو آزادی گفت:

"در این رویداد برادر بزرگم، خانم برادرم، چهار دختر و یک برادرزاده کوچک‌ام جان باختند. ما ساکنان ولسوالی کوت ولایت ننگرهار هستیم، اما در آن‌جا در خشت‌پزی کار می‌کردیم که طوفان دفعتاً رخ داد و همه چیز را ویران کرد."

از روز دوشنبه هفته جاری تا کنون چندین ولایت افغانستان از جمله ننگرهار شاهد طوفان شدید همراه با باران و سیل بوده است که بر اساس آخرین آمار حکومت طالبان، ۵۲ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۳۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

به همین ترتیب صدها جریب زمین زراعتی، شاهراه‌ها، پُل‌ها و صدها خانه نیز به طور کامل ویران شده که به دلیل آن ارتباط با مردم منطقه دشوار شده‌است.

خسارات ناشی از طوفان در ولایت ننگرهار
خسارات ناشی از طوفان در ولایت ننگرهار

محمد آغا یک باشنده دیگر ولایت ننگرهار در این باره به رادیو آزادی گفت:

"در حال حاضر شبکه‌های ارتباطی در بسیاری از مناطق تخریب شده و امکان ارتباط با آن‌ها وجود ندارد، در منطقه ما دیوار بر روی فرزند کوچک ما که هفت ساله بود فرو ریخت و شهید شد."

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد «اوچا» اعلام کرد که خانواده‌های آسیب دیده از سیلاب اخیر به غذا، سرپناه و خدمات صحی نیاز فوری دارند.

اوچا در گزارشی‌که دو روز پیش منتشر شد گفت که بیش از ۷۰۰ خانواده به کمک‌های جدی و فوری ضرورت دارند.

ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا نیز متعهد شده‌اند که حوادث طبیعی اخیر در افغانستان و تلفات و ویرانی‌های ناشی از آن را از نزدیک زیر نظر داشته و در این زمینه اقدامات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG