لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

تظاهرات مردمی در بنگلادیش ادامه دارد؛ در شهر داکه قیود بر گشت و گذار نافذ شده است


مظاهرات خشونت آمیز در داکه پایتخت بنگلادیش
مظاهرات خشونت آمیز در داکه پایتخت بنگلادیش

پس از آنکه در جریان تظاهرات این هفته به رهبری محصلان علیه سهمیه های وظایف دولتی در بنگلادیش، حداقل ۱۱۴ تن کشته شدند، عساکر به روز شنبه (۲۰ جولای) در سرک های خلوت شهر داکه پایتخت بنگلادیش گزمه می کردند و حکومت دستور داده تا همۀ دفاتر و نهادها برای دو روز مسدود بمانند .

خبرگزاری رویترز از قول مقامات صحی گزارش داده که به روز شنبه نیز، برخی مناطق شهر داکه شاهد تظاهرات بود و در نتیجۀ درگیری های پراکنده و تیراندازی نیروهای امنیتی برای تطبیق قیودات برگشت و گذار حداقل چهار تن کشته شدند.

حکومت شیخ حسینه، صدراعظم بنگلادیش، به دلیل وضعیت متشنج در آن کشور، روز های یکشنبه و دوشنبه را "رخصتی عمومی" اعلام کرده گفته که تنها خدمات عاجل اجازۀ فعالیت دارند. پوهنتون ها و سایر موسسات تحصیلی از روز چهارشنبۀ گذشته به اینسو، بسته بوده اند.

حکومت شیخ حسینه، صدراعظم بنگلادیش
حکومت شیخ حسینه، صدراعظم بنگلادیش

ناآرامی های سراسری در بنگلادیش به دنبال خشم محصلان علیه سهمیه های مشاغل دولتی که ۳۰ درصد خانواده های کسانی را شامل می شود که برای استقلال آن کشور از پاکستان جنگیدند، آغاز شده است.

حکومت شیخ حسینه در سال ۲۰۱۸ میلادی این سیستم سهمیه بندی را لغو کرده بود، اما ستره محکمۀ بنگلادیش در ماه گذشته، دوباره آن را فعال ساخت. ستره محکمه این تصمیم را بعد از یک درخواست تجدید نظر حکومت به حالت تعلیق در آورده و به این قضیه دوباره رسیدگی خواهد کرد.

تظاهرات هفتۀ اخیر در بنگلادیش بزرگترین تظاهرات از انتخاب مجدد شیخ حسینه برای چهارمین دوره متوالی است که با توجه به سطح بلند بیکاری در بین جوانان که تقریباً یک پنجم نفوس آن کشور را تشکیل می دهند، دامن زده شده است.

خدمات انترنتی و پیام های متنی در بنگلادیش از روز پنجشنبه به اینسو به حالت تعلیق در آمده و ارتباط را با جهان قطع کرده است. پولیس معترضانی را سرکوب می کند که از ممنوعیت تجمعات عمومی سرپیچی کرده اند.

پولیس برای متفرق ساختن مظاهره چیان از گاز اشک آور استفاده کرده است
پولیس برای متفرق ساختن مظاهره چیان از گاز اشک آور استفاده کرده است

تماس های تیلفونی بنگلادیش با خارج نیز با مشکلات مواجه است، ویب سایت های نهاد های رسانه ای مستقر در بنگلادیش اپدیت نشده و حساب های آنها در شبکه های اجتماعی نیز غیر فعال باقی مانده است.

به گفته شفاخانه ‌های سراسر بنگلادش، در جریان درگیری‌ها هزاران تن هم زخمی شده اند.

براساس خبر گزاری رویترز، در جریان هفته، پولیس بنگلادیش از گاز اشک آور، مرمی های رابری و بمب های صوتی برای متفرق ساختن اعتراض کنندگانی که خشت و سنگ پرتاب می کردند و موترها را آتش میزدند، استفاده کرده است.

قیودات بر گشت و گذار در بنگلادیش بعد از ظهر روز شنبه، فقط برای دوساعت اندکی کاهش یافت، تا مردم بتوانند مواد لازم را را خریداری کنند. به گفتۀ مقامات، تا زمانیکه حکومت وضعیت را دوباره ارزیابی کند، این قیودات به روز یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG