لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

استرالیا روش پرداخت غرامت به قربانیان افغان را بررسی می‌کند


خانواده‌های افغان که اعضای‌شان توسط نیروهای استرالیایی کشته شده‌اند، خواستار پرداخت غرامت به قربانیان هستند
خانواده‌های افغان که اعضای‌شان توسط نیروهای استرالیایی کشته شده‌اند، خواستار پرداخت غرامت به قربانیان هستند

وزارت دفاع استرالیا طرحی را به هدف پرداخت غرامت برای خانواده‌های افرادی که به‌گونۀ غیرقانونی از سوی نیروهای ویژۀ استرالیا در افغانستان کشته شدند یا مورد آزار قرار گرفته‌اند، تهیه کرده است.
«ای بی سی نیوز» رسانۀ استرالیایی روز شنبه گزارش داده که در حال حاضر چگونگی شیوۀ پرداخت غرامت برای این افغان‌ها از سوی حکومت استرالیا مورد بررسی قرار دارد.
بر اساس گزارش ای بی سی نیوز، پرداخت غرامت یکی از توصیه‌های گزارش بریتون در سال ۲۰۲۰ است که دریافته بود، نیروهای دفاعی استرالیا در قتل ۳۹ زندانی و غیرنظامی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان دست داشته‌اند.
گفتنی است که تحقیقات دستگاه عدلی و قضایی استرالیا زیر نام «افغان فایل» پس از آن آغاز شد که دیوید مکبراید، وکیل مدافع نیروهای استرالیایی در سال ۲۰۱۴ اتهاماتی را دربارۀ احتمال کشته شدن غیرنظامیان توسط نظامیان این کشور در افغانستان با برخی رسانه‌ها مطرح کرد.
تلاش کردیم با خانواده‌های افغان که اعضایشان از سوی نیروهای استرالیایی کشته شدند، صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

فاطمه، باشندۀ ولایت بادغیس مدعی است که پسر ۲۶ ساله‌اش به نام شمس که غیرنظامی و کشاورز بود، ۱۵ سال قبل در منطقۀ بالامرغاب این ولایت به دلیل بی‌توجهی به دستور توقف از سوی نیروهای خارجی که مشخص نمی‌داند که مربوط به کدام کشور بوده‌اند، هدف تیراندازی قرار گرفته و پس از ۲۴ ساعت جان باخته است.
او در صحبت با رادیو آزادی خواهان پرداخت غرامت شد.
"نیروها (نیروهای خارجی) می‌ترسیدند که او طالب نباشد، وقتی صدا کرده بود این بچه نفهمیده بود، زمانی که بر او نور چراغ را انداخته بود، خیز زده بود، فیر کرده بودند که دو مرمی به شانه و دو مرمی به شکم‌اش فرو رفته بود، همینجا داکتر خانه‌گی او را در خانه تداوی کرد، فایده نکرد، یکی شمس کشته شد و یکی از همراهانش، دو همراه دیگرش زنده ماندند، از همان زمان کسی پرسان ما را نکرده، به خداوند معلوم است که او بی‌گناه و غریب بچه بود، حالا می‌خواهیم که به شهیدان پرداخت بکنند."

محمد اختر راسخ، آگاه نظامی می‌گوید، بخاطر رعایت و احترام به حقوق بشر پرداخت غرامت به خانواده‌هایی که بدون گناه آسیب دیده‌اند، ضروری است.
او در پیوند به نحوۀ پرداخت غرامت جنگی به مستحقان آن به رادیو آزادی گفت که تشکیل یک کمیسیون برای شناسایی و تثبیت هویت قربانیان ضروری است.
"اگر این پول به بانک افغانستان برود فقط به جیب دولتمردان خواهد رفت، اما اگر آنها یک کمیسیون بی‌طرف ایجاد کنند و اشتباهات نیروهای استرالیایی و هویت شهدا و بازماندگان‌شان را تثبیت کنند که سپس پول به آنها برسد تا بتوانند با استفاده از آن حداقل یک زندگی به دور از مشکلات اقتصادی داشته باشند."

سرباز استرالیایی در حال ترک افغانستان
سرباز استرالیایی در حال ترک افغانستان

بر اساس گزارش‌ها، ۳۹ هزار سرباز استرالیا در چوکات ماموریت نظامی ناتو در سال‌های گذشته در افغانستان خدمت می‌کردند که از این میان ۴۱ سرباز کشته شدند.
این در حالیست که خبرگزاری رویترز در ماه مارچ سال گذشته گزارش داد که بریتانیا تحقیقات در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه نیروهای ویژۀ بریتانیا ده‌ها قتل غیرقانونی را در جریان عملیات شبانه بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در افغانستان انجام داده‌اند یا خیر، آغاز کرده است.
نیروهای بین‌المللی عضو ناتو بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ در افغانستان حضور نظامی داشتند و در این جریان اتهامات مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی توسط آنان، از سوی برخی افراد و سازمان‌ها مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG