لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

مجمع مدافعان حقوق بشر: برخوردهای اخیر با مهاجران افغان در ایران «مردم انسان‌دوست جهان را متأثر ساخته است»


مجمع مدافعان حقوق بشر از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته هرچه زودتر با مداخله خود، به تحقیر، توهین، لت‌وکوب و برخوردهای فیزیکی با افغان‌ها در ایران پایان دهند.
مجمع مدافعان حقوق بشر از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته هرچه زودتر با مداخله خود، به تحقیر، توهین، لت‌وکوب و برخوردهای فیزیکی با افغان‌ها در ایران پایان دهند.

مجمع مدافعان حقوق بشر از جامعه جهانی می‌خواهد که هرچه زودتر برای رفع محدودیت‌های ضد حقوق بشری بر مهاجران افغان در ایران، مداخله کند.

این نهاد که یک شبکه هماهنگی فعالان حقوق بشر در داخل و بیرون از افغانستان است، ناوقت روز چهارشنبه در اعلامیه‌ای از وضعیت مهاجران افغان در ایران ابراز نگرانی کرده‌است. در اعلامیۀ این مجمع آمده که برخوردهای اخیر در ایران با مهاجران افغان همه افغانستان و مردمان انسان‌دوست جهان را متأثر کرده‌است.

این مجمع همچنان نگرانی کرده که در اعلامیه‌های پخش‌شده از سوی اداره‌های محلی ایران بر محدودیت سرپناه برای افغان‌ها و قرار ندادن امکانات ابتدایی به دسترس‌شان تأکید شده‌است.

مجمع مدافعان حقوق بشر همچنان از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته هرچه زودتر با مداخله خود، به تحقیر، توهین، لت‌وکوب و برخوردهای فیزیکی با افغان‌ها در ایران پایان دهند. این مجمع از دولت ایران نیز خواسته با افرادی‌که عامل توهین، هتک حرمت، تحقیر، شکنجه و برخوردهای "غیر انسانی" با افغان‌های مهاجر است مطابق قوانین داخلی و موازین حقوق بشری برخورد قانونی کند و عدالت را بالای آنان تطبیق کند.

هاجران افغان از حکومت ایران می‌خواهند هرچه زودتر برای کاهش ذهنیت افغان‌ستیزی اقدام کند.
هاجران افغان از حکومت ایران می‌خواهند هرچه زودتر برای کاهش ذهنیت افغان‌ستیزی اقدام کند.

شماری از مهاجران افغان نیز از ذهنیت ایجاد شده نزد ایرانیان از مردم افغانستان و فضای به وجود آمده در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی می‌کنند. آنان با شرح وضعیت خود از حکومت ایران می‌خواهند هرچه زودتر برای کاهش ذهنیت افغان‌ستیزی پا به میدان بگذارد.

یک تن از افغان‌هاییکه در شهر ری ایران زنده‌گی می‌کند و نخواست از او در گزارش نام گرفت شود ادعا کرد نه‌تنها مردم، بلکه پولیس ایران نیز به آزار و اذیت مهاجران افغان می‌پردازد: "در منطقه ۱۵ تهران برای افغان‌ها خیلی زنده‌گی دشوار شده، حتی این‌که از طرف پولیس‌های همان منطقه هم خیلی مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار می‌گیرند و مردم محل هم خیلی افغان‌ها را آزار و اذیت می‌کنند، بعد از این حادثۀ‌ای که به ایران رخ داده، حتی این‌که بچه‌های ما یا خانم ما یا خود ما پشت نان یا یک سودای خانه می‌رویم مردم خیلی ما را توهین و تحقیر می‌کنند."

او همچنان گفت خبرهای بین‌شان دست به دست می‌شود که پس از این به آسانی خانه نیز به افغان‌ها در منطقه زنده‌گی آنان در ایران داده نمی‌شود.

یکی دیگر از این افغان‌های مهاجر نیز که نخواست از او در گزارش نام ببریم گفت: "گرچند جرم را یک فرد انجام می‌دهد متأسفانه آن تأمیم داده می‌شود، برای تمام مهاجران افغانستانی در عین حال ممکن فیصدی خیلی کمی یا تعداد انگشت‌شماری باشند که مرتکب جرم و جنایت می‌شوند."

این درحالی‌ست که اخیراً ویدیوهای از لت‌وکوب و خشونت فیزیکی علیه مهاجران افغان در برخی شهرهای ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

ویدیوهای خشونت فیزیکی علیه مهاجران افغان در برخی شهرهای ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.
ویدیوهای خشونت فیزیکی علیه مهاجران افغان در برخی شهرهای ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.

هرچند علت برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌آمیز در برابر افغان‌ها در برخی شهرهای ایران مشخص نیست، اما گفته می‌شود این رویکرد بعد از آن‌چه کشته شدن یک ایرانی توسط کارمند افغان‌اش که در رستورانت او در منطقه خنج کار می‌کرده، بالا گرفته‌است. انگیزه این قتل نیز تاکنون مشخص نیست.

اما با این همه آزار و اذیت و اخراج مهاجرین افغان در کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان تازه‌گی ندارد. آن‌چه اکنون بیشتر مدافعان حقوق بشر و مهاجرین افغان را نگران کرده، حملۀ کتله‌های مردمی بالای مهاجران افغان در ایران است. پیش از این نیز ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که ادعا می‌شد، ایرانیان خشمگین خانه‌های برخی از افغان‌ها را در مناطق خنج و خور تهران آتش زدند.

XS
SM
MD
LG