لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

طالبان: پاکستان گذرگاه تورخم را به روی بیماران مسدود کرده است؛ پاکستان: تنها مانع ورود داره‌ندگان ویزای جعلی شده‌ایم


AFGHANISTAN-PAKISTAN-BORDER-SECURITY-TRADE
AFGHANISTAN-PAKISTAN-BORDER-SECURITY-TRADE

شماری از بیماران و مقام‌های محلی طالبان در ننگرهار می‌گویند که حکومت پاکستان گذرگاه تورخم را به روی بیماران مسدود کرده‌است. اما مقام‌های پاکستانی این موضوع را رد کرده و می‌گویند که در تورخم تنها جلو کسانی را گرفته‌اند که با ویزۀ جعلی صحی و تحصیلی تلاش رفتن به این کشور را کرده‌اند.

خبرگزاری باختر تحت کنترول حکومت طالبان به روز چهارشنبه به نقل از عبدالبصیر زابلی سخنگوی فرماندهی امنیۀ ولایت ننگرهار گفته بود که گذرگاه تورخم به روی کسانی‌که ویزه‌های «ای تی ای» دارند مسدود است و به روی دیگر ویزه داران و تاجران باز است.

شیرآغا باشنده‌ ولایت ننگرهار است که همراه با بیمارانش از روز گذشته به این طرف منتظر گذشتن از گذرگاه تورخم است. شیرآغا می‌گوید هر چند بیمارش ویزه و اسناد مریضی دارد، اما باز هم از سوی نگهبانان گذرگاه تورخم برایش اجازه ورود به پاکستان داده نمی‌شود.

او چاشت روز پنجشنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"این‌جا همرای من بیمارم بود، دیروز آورده بودم، ویزۀ میدیکل هم دارد، ویزه‌های مریضی را بند کرده و برای بیماران اجازه ورود داده نمی‌شود، دیگر ویزه‌ها را اجازه می‌دهد و دیروز هم اجازه می‌داد، هوا گرم است و هم مریضی سخت است، دیروز هم تمام روز را سپری کردیم و امروز صبح هم انتظار بودیم، اما اجازه ندادند."

مراد خان که بیماری گرده دارد و می‌خواست برای تداوی به پاکستان برود نیز مشکلی مشابهی را با رادیو آزادی مطرح کرد:

"ویزه میدیکل همرایم است، دیروز هم آمدم اجازه ندادند، امروز باز آمدم اجازه ندادند، ویزۀ سه ماهه دارم بیمار استم و گرمی هم زیاد است."

آن‌ها از حکومت پاکستان می‌خواهند که گذرگاه تورخم را به روی بیماران باز کند. اما ملا عادل سخنگوی والی حکومت طالبان در ننگرهار با تأیید مسدود شدن گذرگاه تورخم از سوی پاکستان به روی بیماران گفت که تا هنوز علت این اقدام مشخص نیست:

"دروازه تورخم به مانند گذشته به گونه عادی باز است، تنها بیمارانی‌که پاکستان برایش ویزۀ آنلاین می‌داد، آن ویزه را بالای‌شان بند کرده‌است."

اما یاسر خان معاون اداره تحقیقات مرکزی پاکستان در تورخم «اف آی ای» امروز به بخش مشال رادیو آزادی گفت که در گذرگاه تورخم تنها جلو کسانی گرفته می‌شود که با ویزۀ جعلی میدیکل و تحصیلی تلاش داخل شدن به خاک پاکستان را می‌کنند.

گذرگاه تورخم پیش از این نیز چندین بار به روی مسافران به ویژه بیماران مسدود شده‌است.
گذرگاه تورخم پیش از این نیز چندین بار به روی مسافران به ویژه بیماران مسدود شده‌است.

به‌گفتۀ وی مسئولان در سه روز گذشته صد تن را به دلیل داشتن ویزۀ جعلی میدیکل و تحصیلی دوباره به افغانستان فرستاده‌اند. خبرگزاری باختر تحت کنترول حکومت طالبان به روز چهارشنبه ۲۴ جولای در یک گزارش به نقل از عبدالبصیر زابلی سخنگوی فرماندهی امنیۀ ولایت ننگرهار گفته بود که گذرگاه تورخم به روی کسانی‌که ویزه‌های «ای تی ای» دارند مسدود است. اما به روی دیگر ویزه داران و تاجران باز است.

این درحالی‌ست که گذرگاه تورخم پیش از این نیز نه‌تنها به روی بیماران، بلکه به روی دیگر مسافرین، تاجران به دلیل درگیری در امتداد خط دیورند میان نیروهای مرزی دو کشور و دیگر دلایل معلوم و نامعلوم چندین بار به روی مسافران به ویژه بیماران مسدود شده و سبب بروز مشکلات بیشتر برای‌شان شده‌است.

XS
SM
MD
LG