لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

اعتراضات جدید در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان در پی بسته شدن دوباره مسیر سپین بولدک - چمن


پس از مسدود شدن دوباره مسیر سپین بولدک – چمن، باشنده‌های محل از تاثیرات منفی بر زندگی و کار خود شکایت دارند و هشدار به از سرگیری اعتراضات داده‌اند.
پس از مسدود شدن دوباره مسیر سپین بولدک – چمن، باشنده‌های محل از تاثیرات منفی بر زندگی و کار خود شکایت دارند و هشدار به از سرگیری اعتراضات داده‌اند.

پس از یک روز بازگشایی، نزدیک به ده روز مسدود ماندن دوباره مسیر سپین بولدک – چمن بار دیگر نگرانی‌ها را میان باشنده‌های دو طرف این مسیر بیشتر کرده و آنان از افزایش فقر و بیکاری شکایت دارند.
ذوالفقار، باشندهٔ قریهٔ راز محمد منطقهٔ چمن، روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که مسدود ماندن این مسیر بر همهٔ عرصه‌های زندگی مردم تأثیر منفی گذاشته است.
"ما را بلکل در قفس قید کردند، ما را از روزگار، کشت و کار و از همه چیز محروم کرده‌اند. کودکان در هر خانه از تعلیم باز مانده‌اند چرا که پدران‌شان توان پرداخت فیس‌شان را ندارند، زیرا پولی را که روزانه پیدا می‌کردند آن را بند کردند."

پس از آنکه پاکستان یکشنبهٔ هفتهٔ گذشته پس از بیش از ده ماه، مسیر چمن را به روی رفت و آمد مردم باز کرد، تحصن‌کنندگان به اعتراض‌شان پایان دادند، اما این مسیر پس از یک روز دوباره از سوی پاکستان بسته شد.

در مورد دلیل تغییر دوبارهٔ این تصمیم پاکستان جزئیاتی داده نشده است.

پیش از آن، ملک عنایت کاسی، وزیر امور داخلهٔ سابق ایالت بلوچستان، روز یکشنبه (۲۱ جولای) با اعلام خبر بازگشایی مسیر چمن به تحصن‌کنندگان اطمینان داد که بعد از این، سفرهای شما بر اساس تذکره و شناخت کارت صورت خواهد گرفت.

مسیر چمن - اسپین بولدک یکی از گذرگاه‌های پر تردد برای ساکنان دوی مرز در افغانستان و پاکستان است.
مسیر چمن - اسپین بولدک یکی از گذرگاه‌های پر تردد برای ساکنان دوی مرز در افغانستان و پاکستان است.

تحصن‌کنندگان در چمن که خواستار رفت و آمد افراد دارای تذکرهٔ افغانستان و شناخت کارت پاکستانی از این مسیر بودند، گفتند که حکومت پاکستان خواست‌های‌شان را پذیرفته است.

در این حال، برخی اعتراض‌کنندگان در چمن هشدار می‌دهند که هرگاه این‌بار به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، اعتراضات‌شان را از سر خواهند گرفت.

حاجی عبدالمنان، یکی از اعتراض‌کنندگان، به رادیو آزادی گفت:
"امکان اعتراض‌ها است که راه‌اندازی شود. احتجاج‌ها صورت خواهد گرفت. هرچیزی که امکان داشته باشد مردم می‌خواهند که زحمات ده ماه‌شان ضایع نشود و جامع عمل بپوشد."

اما صادق خان اچکزی، سخنگوی اعتراض‌کنندگان در چمن، به رادیو آزادی گفت که نشست‌هایی برای باز شدن این مسیر به روی رفت و آمد مردم، میان جانب افغانستان و پاکستان ادامه دارد.
"تا چهار یا پنج روز دیگر این مسیر باز می‌شود. امروز هم مذاکرات جریان دارد. جنرال‌های پاکستان در چمن نشست دارند، با جانب افغانستان مذاکرات شده و راه برای تمام عمر باز خواهد شد و دیگر مشکلات نخواهد بود."

معترضین بیش از ده ماه قبل اعتراضات‌شان را بخاطر آنچه اجباری شدن داشتن پاسپورت و ویزه از سوی پاکستان خوانده شده بود، آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG