لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران کشته شد


آرشیف: اسماعیل هنیه در جریان دیدار با علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران
آرشیف: اسماعیل هنیه در جریان دیدار با علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران

سپاه پاسداران ایران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه تندرو حماس، که در تهران به سر می‌برد خبر داده است. حماس ازسوی امریکا واتحادیه اروپا یک سازمان دهشت افگن شناخته می‌شود.

روابط عمومی سپاه پاسداران، بامداد چهارشنبه در اطلاعیه‌ای گفت که محل اقامت اسماعیل هنیه در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه او و یک نفر از محافظین وی کشته شده‌اند.

این اطلاعیه توضیح بیشتری درباره این رخداد نمی‌دهد و تنها می‌گوید که درباره علت و ابعاد حادثه اطلاع رسانی خواهد شد.

آقای هنیه یک روز قبل از این رخداد در آستانه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، با او و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تهران دیدار کرده بود.

آقای پزشکیان در دیدار با اسماعیل هنیه به او گفته بود که پشتیبانی رژیم جمهوری اسلامی از گروه حماس «پس از این نیز با قوت و قدرت بیشتر ادامه» خواهد داشت.

اسماعیل هنیه همچنین در دیدار با علی خامنه‌ای با اشاره به جنگ غزه که اکنون سیصد روز از آغاز آن می‌گذرد تاکید کرده بود که این جنگ به «مرحله‌ای حساس و تاریخی» رسیده و نیروهای حماس «باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند».

حماس نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به حضور آقای هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان گفته است که اسرائیل او را هدف قرار داده است.

یک مقام ارشد حماس می گوید که قتل اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این گروه بی پاسخ نخواهد ماند.

موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس دراعلامیه خود قتل اسماعیل هنیه را یک عمل بزدلانه خواند.

آمیچای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی اسرائیل، اولین مقام ارشد دولتی است که به کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران واکنش نشان داد و در شبکه ایکس نوشت: «این راهِ درست برای پاکسازی جهان از آلودگی است».

اظهارات او علی‌رغم گزارش رسانه‌های عبری مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به وزرای خود دستور داده در مورد ترور شبانه اسماعیل هنیه در پایتخت ایران سکوت کنند، بیان می‌شود.

اسرائیل هنوز به طور رسمی در مورد کشته شدن هنیه اظهارنظری نکرده است.

میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به نقل از یک منبع ایرانی که به نام او اشاره‌ای نشده، به شبکه المیادین گفته کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران با «شلیک راکت از کشوری به کشور دیگر بوده» است.

این منبع افزوده که اصابت راکت به محل اقامت هنیه و محافظش، «از داخل ایران انجام نشده است.»

این منبع با این حال به این موضوع اشاره نکرده که در صورت صحت این اظهارات، موشک یادشده توانسته از مدافع هوایی ایران عبور کند.

زیاد ابوزیّاد، وزیر پیشین تشکیلات فلسطینی به رادیوفردا بخش ایران رادیو آزادی گفت، فلسطینی‌ها بیش از اسرائیل نیازمند امنیت هستند و کشتن این فرد یا آن فرد تنها وضعیت را با زمینه‌سازی انتقام و پاسخ پیچیده می‌کند و ما به دور باطل کشتن و بازکشتن می‌افتیم.

مصاحبه: آیا کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پیآمدهای به همراه خواهد داشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:26 0:00
لینک مستقیم

این مقام پیشین تشکیلات خودگردان می‌گوید کشتن اسماعیل هنیه، اولین مورد از کشته شدن رهبران حماس و فلطسینی، یا رهبران گروه‌های مقاومت نیست، و مشکل یک مشکل شخصی نیست، چون افراد می‌توانند جایگزین شوند. به گفته او مشکل، «مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان»، و «سیاست اسرائیل برای دائمی کردن اشغال، ریشه‌کن فلسطینیان، و انکار حقوق فلسطینیان» است.

آقای ابوزیّاد تأکید می‌کند که «تا زمانی که اشغال وجود دارد، تنها راه برای خروج از این وضعیت دشوار و تراژیک برای فلسطینیان و اسرائیل، دستیابی به سازوکاری است که حقوق فلسطینی‌ها و حق آنها را برای داشتن کشوری که در آن در صلح زندگی کنند، تضمین کند».

همزمان با این اسرائیل زیف، جنرال بازنشسته اسرائیلی، در واکنش به کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران به رادیوفردا گفت: «این اتفاقات با هدف قرار دادن دقیق فرماندهی حزب‌الله آغاز شد و به عالی‌ترین سطح تصمیم‌سازی رسید.»

به‌گفتهٔ او، «مسئله دوم نشان از هدف قرار دادن سر اختاپوس دارد. این‌که ترور در تهران صورت می‌گیرد، ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای وارد این معادله کرد و هشداری به مقام‌های ایرانی برای تغییر سیاست‌های خود است.»

او تأکید کرده که این ترور «در عین حال گامی اسرائیلی در یک بازی شطرنج است؛ عملیاتی استثنایی که پیامی مستقیم به سر اختاپوس دارد و تأثیرش هم مستقیم است.»

اسماعیل هنیه کمتر از ۲۴ ساعت قبل از کشته‌شدن در تهران، در آستانهٔ مراسم تحلیف مسعود پزشکیان با برخی مقامات ارشد رژیم جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آقای هنیه به همراه زیاد النخالة، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سه‌شنبه نهم اسد با علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، دیدار کرد.

خامنه‌ای در این دیدار مانند گذشته اقدامات گروه افراطی حماس را که از نظر آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی است، ستود.

XS
SM
MD
LG