لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

ایران در هفت ماه گذشته ۲۰ افغان را اعدام کرده؛ سازمان‌های حقوق بشری خواهان توقف اعدام‌ها شده اند


حلقه دار و جلاد در ایران
حلقه دار و جلاد در ایران

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی که روز شنبه(۳ اگست) منتشر شد گفته که در جریان هفت ماه گذشته، رژیم ایران حداقل ۳۰۰ نفر را اعدام کرده که ۲۰ افغان، ۴۲ بلوچ، ۲۰ کرد و ۱۵ زن را شامل می‌شود.

این سازمان که در ناروی مستقر است، همچنین گفته که تعداد این اعدام ها نسبت به همین مدت در سال گذشته سی درصد کاهش را نشان می دهد.

در گزارش انتخابات پارلمانی، دو دور انتخابات ریاست جمهوری و مرگ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سابق ایران، از دلایل عمدۀ کاهش اعدام‌ها در ایران خوانده شده است.

در حال حاضر حدود ۸ هزار افغان در محابس ایران زندانی هستند که بیشتر آنان به جرایم‌ مرتبط به مواد مخدر دستگیر شده‌اند، ولی معلوم نیست که چه تعدادی از این افغان ها به اعدام محکوم شده‌اند.

در جریان هفت ماه گذشته حداقل سه صد نفر در ایران اعدام شده اند

سازمان حقوق بشر ایران در مورد این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده، هشدار داده که اعدام فعالان مدنی و کسانی که به جرایم مرتبط با مواد مخدر در ایران محکوم شده‌اند، در حال افزایش است.

در هفت ماه گذشته بیشتر افراد به اتهام کار و بار مواد مخدر و فعالیت های اجتماعی اعدام شده اند.
در هفت ماه گذشته بیشتر افراد به اتهام کار و بار مواد مخدر و فعالیت های اجتماعی اعدام شده اند.

براساس ارقام منتشر شده، حداقل ۴۹ تن در ماه گذشته، در ایران اعدام شده‌اند که ۳۶ تن آنها فقط در ۱۱ روز اخیر ماه جولای اعدام شدند.

منابع رسمی و رسانه‌های ایران اعدام تنها ۲۸ تن را تایید کرده‌اند.

براساس گزارش رادیو فردا، بخش ایران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی حداقل ۳۰ زندانی در جریان هشت روز اعدام شده‌اند.

براساس رادیو فردا، رژیم ایران در چند هفته اخیر افراد زیاد را اعدام کرده که در اعتراض به آن شماری از زندانیان در محابس ایران اعتصاب غذایی را آغاز کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته اند تا این اعدام ها را متوقف کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ایران پنج‌شنبه گذشته، از مسعود پزشکیان برندۀ انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواست تا برای به وجود آوردن "تغییرات واقعی" مجازات اعدام را به حالت تعلیق در آورد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین خواستار توجۀ خاص جامعۀ جهانی برای فشار آوردن بر ایران، برای توقف اعدام ها شده است.

XS
SM
MD
LG