لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

لیگ کریکت «شپگیزه» پس از یک سال تأخیر دوباره آغاز می‌شود


کریکت بورد افغانستان اعلام کرد که امسال پنج تیم در مسابقات لیگ «شپگیزه» شرکت خواهند کرد.
کریکت بورد افغانستان اعلام کرد که امسال پنج تیم در مسابقات لیگ «شپگیزه» شرکت خواهند کرد.

قرار است تا یک هفته دیگر لیگ کریکت «شپگیزه»، بزرگ‌ترین لیگ بیست آوره کریکت در افغانستان، آغاز شود.
کریکت بورد افغانستان می‌گوید که امسال پنج تیم در این مسابقات شرکت دارند. این اداره ابراز امیدواری کرده که در این مسابقات استعدادهای تازه‌ای کشف خواهند شد.

سید نسیم سادات، سخنگوی کریکت بورد افغانستان، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

"کریکت بورد افغانستان نهمین دور بازی‌های کریکت «شپگیزه» را برگزار می‌کند که این بازی‌ها از تاریخ ۱۲ تا ۲۵ آگست ادامه خواهد یافت. این مسابقات سال گذشته به دلیل برنامه‌ها و مسابقات بین‌المللی برگزار نشد، اما امسال برگزار خواهد شد. در این لیگ، پنج تیم شرکت خواهند کرد که هر تیم نماینده یک زون خواهد بود."

کریکت‌بازان مس عینک، کابل | افغانستان
کریکت‌بازان مس عینک، کابل | افغانستان

او می‌گوید که امسال علاوه بر بازیکنان ملی و زیر ۱۹ سال افغانستان، بازیکنان تست با قرارداد «سپین بال»، «تیم الف» و بازیکنان برجستۀ کریکت داخلی در لیگ «شپگیزه» شرکت خواهند کرد.
کریکت بورد افغانستان همچنان روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته که کمیتۀ گزینش بازیکنان، این مسابقات را به پنج زون تقسیم کرده که تیم‌های‌ د سپین غر پرانگان به رهبری راشد خان، بند امیر خاماران به رهبری حشمت‌الله شهیدی، مس عینک اتلان به رهبری ابراهیم زدران، د بست ساتونکی به رهبری رحمت شاه زرمتی و آمو نهنگان به رهبری عظمت‌الله عمرزی با هم بازی خواهند کرد.

این بورد همچنین اعلام کرده که محمد نبی، رحمان‌الله گربز، نوین‌الحق، فضل‌الحق فاروقی و چند بازیکن دیگر که در لیگ‌های تجاری شرکت دارند، برای این مسابقات انتخاب شده‌اند.
این بازی‌ها نهمین دور لیگ کریکت «شپگیزه» است.

سال گذشته، دور هشتم این مسابقات به دلایل نامشخص برگزار نشد، اما در دور هفتم، هشت تیم شرکت کرده بودند و تمامی تیم‌ها توسط تجار و شرکت‌های تجاری مختلف خریداری شده بودند.
کریکت بورد اعلام کرده که امسال نیز لیگ «شپگیزه» با هزینه‌های مالی این بورد برگزار خواهد شد.

در همین حال، برخی از طرفداران بازی‌های کریکت از آغاز این مسابقات بسیار خوشحال‌اند.
محمد یاسین سعادت، باشنده شهر کابل، به رادیو آزادی می‌گوید:

"در حال حاضر، افغان‌ها به ویژه جوانان، با بی‌کاری و فشار روانی زیادی مواجه‌اند. اگر این مسابقات آغاز شود، می‌تواند تفریح سالمی برای آن‌ها باشد و آن‌ها می‌توانند چند روز را با خوشحالی سپری کنند، بازیکنان مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند و آن‌ها را تشویق کنند."

لیمه امیری، یکی دیگر از باشنده‌گان شهر کابل و طرفدار کریکت، نیز از آغاز این مسابقات خوشحال است، اما ابراز نگرانی می‌کند که طالبان به دختران و زنان اجازه تماشای مسابقات از نزدیک را نمی‌دهد:

"زنان اجازه ندارند که این مسابقات را از نزدیک تماشا کنند و شادی خود را نشان دهند. حقوق اساسی زنان گرفته شده و چگونه می‌توانند فرصت این را بیابند که از نزدیک بازی‌ها را تماشا کنند."

این در حالی‌ست که حکومت طالبان محدودیت‌های زیادی بر زنان در ورزش و حضور آنان در تیم‌های ورزشی وضع کرده‌است.

لیگ کریکت «شپگیزه» که اولین دور آن در سال ۲۰۱۳ برگزار شد و از آن زمان به صورت منظم هر سال در کابل برگزار می‌شود، سال گذشته به دلایل نامعلوم برگزار نشد.
در دورۀ هفتم این لیگ، تیم سپین غر پرانگان مقام نخست این مسابقات را کسب کرد.

XS
SM
MD
LG