لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

پایان سفر ورزشی ورزشکاران افغان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ «بدون کسب مدال»


کاروان ورزشکاران افغان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدون کسب مدال به رقابت‌های خود پایان داد.
کاروان ورزشکاران افغان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدون کسب مدال به رقابت‌های خود پایان داد.

سفر ورزشی کاروان ورزشکاران افغان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به پایان رسید و سه ورزشکار دختر و سه ورزشکار پسر در این رقابت‌ها شرکت کردند و هرچند برخی از آن‌ها توانستند رکوردهایی را ثبت کنند، اما هیچ مدالی را از این رقابت‌ها به دست نیاوردند.

برخی مردم و کارشناسان ورزش اما می‌گویند که با توجه به تحولات سه سال گذشته، حضور این ورزشکاران در این رقابت‌ها مهم‌تر از کسب مدال برای افغانستان بوده است.

اما این سفر چگونه گذشت؟

کیمیا یوسفی، یولدوز هاشمی، فریبا هاشمی، محمود نورزهی، فهیم انوری و صمیم فیض‌زاد، ورزشکارانی بودند که با بیرق افغانستان در این رویداد بزرگ شرکت کردند، اما بدون کسب مدالی به رقابت‌های خود پایان دادند.

فریبا و یولدوز هاشمی دو بایسکل‌ران افغان که در رقابت‌های المپیک پاریس شرکت کردند.
فریبا و یولدوز هاشمی دو بایسکل‌ران افغان که در رقابت‌های المپیک پاریس شرکت کردند.

همزمان با آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس، طالبان اعلام کردند که حضور سه ورزشکار زن افغان را به رسمیت نمی‌شناسند. اما برخلاف این موضع، حضور این سه دختر افغان مورد استقبال گستردۀ کشورهای جهان و به ویژه مردم افغانستان، از جمله دختران محروم از ورزش، قرار گرفت.

کیمیا یوسفی، دونده افغان که در سومین تجربه المپیک خود حضور داشت، از بین ۳۶ دونده، مقام ۳۱م را کسب کرد. کیمیا با پیامی از حق تحصیل و برابری به این بازی‌ها آمده بود.

او روز جمعه دوم اگست به رادیو آزادی گفت: "چیزی‌که در این مسابقات برای من مهم‌‌تر بود، حضور من به نماینده‌گی از زنان افغان بود. من در پشت برگه شماره ورزشکاری‌ام درباره حقوق اولیه، از جمله تحصیل و ورزش نوشتم. من و دیگر دختران خواستار حقوق اولیه زنان افغان در افغانستان هستیم."

یولدوز هاشمی و فریبا هاشمی نیز در مسابقه‌ای که در چهارم آگست برگزار شد، شرکت کردند. فریبا هاشمی مقام ۷۵م را به دست آورد و یولدوز هاشمی موفق به عبور از خط پایان نشد.

شاه محمود نورزهی، دونده المپیکی افغانستان، رکورد خود را ارتقا داد و در مسابقه دو ۱۰۰ متر مردان، در گروه اول دور مقدماتی، مقام چهارم را کسب کرد.

فهیم انوری، شناگر افغان که تجربه حضور در المپیک توکیو را نیز دارد، با ثبت رکورد جدیدی در المپیک، مقام پنجم دور مقدماتی این بازی‌ها را به دست آورد.

اما محمد صمیم فیض‌زاد، جودوکار افغان، پس از شکست در یک مسابقه و با مثبت شدن تست دوپینگ‌اش در دوم اگست، به‌طور موقت از بازی‌های المپیک حذف شد.

اما مردم و کارشناسان در مورد رقابت‌های کاروان ورزشکاران افغان در المپیک چه دیدگاهی دارند؟

سپوژمی، باشنده شهر کابل، به رادیو آزادی می‌گوید: "فکر می‌کنم در چنین شرایطی‌که کشور ما قرار دارد، نام کشور ما و پرچم کشور ما در میدان‌های بین‌المللی حضور داشت، بسنده است. به امید این‌که ورزشکاران بتوانند در کشور از حقوق خود برخوردار باشند."

نیلا بیات، یک دختر محروم از ورزش، به رادیو آزادی می‌گوید: "کیمیا یوسفی که تجربه قبلی در المپیک دارد، باید با توجه به تجربیاتش کوشش می‌کرد که مدال برونز یا نقره بگیرد. ما توقع نداشتیم که طلا بیاورد."

سمیع‌الله هلال، کارشناس امور ورزش، معتقد است: "حضور تمامی ورزشکاران، به ویژه دختران، برای افغانستان اهمیت ویژه‌ای داشت، اما انتظاراتی برای کسب مدال نیز وجود داشت. انتظار می‌رفت که یک یا دو ورزشکار از میان کاروان ورزشکاران افغان مدال برنز کسب کنند، اما متأسفانه آن‌ها نتوانستند مدالی برای افغانستان به دست آورند. فشارهای ذهنی و ناآرامی‌های روحی همه باعث شدند تا آن‌ها نتوانند به خوبی بدرخشند."

ورزشکاران افغان در المپیک پاریس رکوردهای شخصی خود را بهبود بخشیدند
ورزشکاران افغان در المپیک پاریس رکوردهای شخصی خود را بهبود بخشیدند

این درحالی‌ست که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، این نخستین المپیک است که ورزشکاران افغان در آن شرکت می‌کنند. کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل ممنوعیت ورزش دختران، هیچ مقامی از طالبان را در بازی‌ها دعوت نکرده بود.

مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ۲۶ جولای آغاز شده و تا ۱۱ اگست ادامه خواهد داشت و بازی‌های پارالمپیک نیز از ۲۸ آگست تا هشتم سپتامبر برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG