لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

جهان

حملهٔ نیروهای اسرائیلی بر ساختمان یک مکتب در غزه، بیشتر از ۹۰ کشته بجا گذاشت

نیرو های امداد در حال انتقال اجساد کشته شدگان رویداد اند.
نیرو های امداد در حال انتقال اجساد کشته شدگان رویداد اند.

سازمان دفاع ملکی غزه امروز گفته که در حملۀ هوایی اسرائیل بر ساختمان یک مکتب که شمار زیادی از آوارگان جنگ در آن جابجا شده بودند، ۹۳ نفر کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) نوشته است، به تنهایی نمی‌تواند این آمار را تأیید کند، اما در صورت تأیید این شمار تلفات، این خونین‌ترین رویداد در جنگ ده ماهه میان اسرائیل و حماس خواهد بود.

اما وزارت صحت غزه شمار تلفات این حمله را ۸۰ تن اعلام کرده است.

در همین حال سخنگوی ارتش اسرائیل گفته که در مکتبی که هدف قرار دادند حدود ۲۰ فرد مسلح گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فعالیت می‌کردند.

ناداو شوشانی در صفحۀ ایکس خود نوشته است که محوطۀ مکتب و مسجدی که به عنوان مرکز فعالیت نظامیان حماس و جهاد اسلامی استفاده می‌شدند، ویران شده اند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسند.

بر اساس گزارش‌ها، تقریباً تمامی مکاتب در نوار غزه به پناهگاه آوارگان جنگ مبدل شده است.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

متا، شماری از رسانه‌های دولتی روسیه مانند آر.تی و راشیا تودی را از پلت‌فورم‌های خود حذف می‌کند

شرکت "متا" مدعی است که رسانه‌های روسی از تاکتیک‌های فریبنده برای عملیات نفوذ استفاده می‌کنند.
شرکت "متا" مدعی است که رسانه‌های روسی از تاکتیک‌های فریبنده برای عملیات نفوذ استفاده می‌کنند.

شرکت تکنالوژی "متا"، مالک شبکۀ اجتماعی فیسبوک، می‌گوید که این شرکت خبرگزاری‌های آر. تی (RT)، راشیا تودی (Russia Segodnya) و سایر شبکه‌های رسانه‌ای دولتی روسیه را از پلت‌فورم‌های خود ممنوع می‌کند.

"متا" ادعا کرده که این رسانه‌ها از تاکتیک‌های فریبنده برای اجرای عملیات‌های نفوذ مخفی، به‌طور آنلاین استفاده کرده‌اند. شرکت تکنولوژی "متا" در اعلامیه‌ای گفته که تطبیق این ممنوعیت در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

این ممنوعیت نشان‌دهندۀ تشدید شدید اقدامات بزرگترین شرکت رسانه‌های اجتماعی جهان علیه رسانه‌های دولتی روسیه است.

وزارت خارجۀ هند، اظهارات رهبر ایران دربارۀ مسلمانان را نادرست خواند

وزارت امور خارجۀ هند سخنان خامنه‌ای را ناپذیرفتنی خواند.
وزارت امور خارجۀ هند سخنان خامنه‌ای را ناپذیرفتنی خواند.

دهلی جدید اظهارات اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، را در مورد برخورد هند با مسلمانان رد کرد.

خامنه‌ای روز دوشنبه (۱۶ سپتمبر) در سخنرانی‌اش گفت که اگر از رنج مسلمانان در میانمار، نوار غزه، هند یا جاهای دیگر بی‌خبر بود، نمی‌توان خود را مسلمان نامید.

در واکنش، وزارت امور خارجۀ هند امروز (۱۷ سپتمبر) سخنان خامنه‌ای را ناپذیرفتنی خوانده و در اعلامیه‌ای گفته که این اظهارات بر اساس اطلاعات نادرست استوار است.

اعلامیه می‌افزاید، کشورهایی که از حقوق اقلیت‌ها در سایر ممالک سخن می‌گویند، نخست باید به اقدامات آنها نگاه کنند، اما سخنگوی وزارت امور خارجۀ هند تأکید کرده که دهلی جدید و تهران روابط مستحکم دارند.

کریستیان وبر، شهروند اتریشی از زندانی در ایران آزاد شد

ایران می‌گوید که شهروند اتریشی را در پرتو اصل عفو عمومی اسلام آزاد کرده است.
ایران می‌گوید که شهروند اتریشی را در پرتو اصل عفو عمومی اسلام آزاد کرده است.

مقامات ایران امروز (۱۷ سپتمبر) کریستیان وبر، اتریشی را که در یک دوسیۀ جنایی در ولایت آذربایجان غربی آن کشور دستگیر شده بود، آزاد کردند.

حکومت اتریش در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که یکی از شهروندان آن کشور در قضیه‌ای که با تظاهرات گسترده در ایران پس از مرگ مهسا امینی ارتباط ندارد، دستگیر شده است.

به اساس خبرگزاری "میزان" قوای قضایی ایران، کریستیان وبر در پرتو اصل عفو عمومی اسلام آزاد و به سفیر اتریش در تهران سپرده شده تا امکان خروج او از این کشور فراهم شود.

خبرگزاری "میزان" جزئیات جرمی را که وبر به‌خاطر آن دستگیر شده بود، ارائه نکرده است.

ارسال بسته‌های مشکوک به دفاتر انتخابات در پنج ایالت امریکا

اف‌بی‌آی و ادارۀ پست امریکا در حال بررسی بسته‌های مشکوک انتخاباتی هستند.
اف‌بی‌آی و ادارۀ پست امریکا در حال بررسی بسته‌های مشکوک انتخاباتی هستند.

بسته‌های مشکوک برای مأموران انتخابات حداقل پنج ایالت در ایالات متحده دیروز دوشنبه ارسال شد، اما از موجودیت مواد خطرناک در این بسته‌ها گزارش نشده است.

مقامات ایالت‌های آیووا، نبراسکا، تینیسی، وایومینگ و اوکلاهاما تأیید کردند که ماده‌ای شبیه پودر در بسته‌ها به دفاتر وزارت خارجه و منشی‌های دفاتر انتخابات ایالتی ارسال شده است.

ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف‌بی‌آی و ادارۀ خدمات پستی ایالات متحده در حال بررسی این موضوع هستند.

در یک سال گذشته، این دومین بار است که بسته‌های مشکوک از راه پست به دفاتر انتخابات ایالتی ارسال می‌شود.

وزیر دفاع اسرائیل: حزب‌الله به حماس نزدیک‌تر شده است

یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

حکومت اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که ممکن است جنگ بالقوه گسترده بین اسرائیل و گروه شیعه حزب‌الله لبنان قریب‌الوقوع باشد.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با آموس هوخشتاین، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده، گفت زمان توافق احتمالی به‌خاطر اینکه به‌گفتۀ او حزب‌الله لبنان به گروه افراطی فلسطینی حماس نزدیک‌تر شده و از توقف خشونت خودداری کرده است، رو به اتمام است.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا حماس را سازمان تروریستی می‌دانند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه در ۱۱ ماه پیش، تقریباً هر روز درگیری‌ها در امتداد مرز میان اسرائیل و حزب‌الله رخ می‌دهد.

وزیر خارجۀ امریکا امروز برای مذاکرات دربارۀ آتش‌بس در غزه به مصر سفر می‌کند

آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

قرار است که انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، امروز به مصر برود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده به روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن با مقامات مصر دربارۀ تلاش‌ها برای دست‌یابی به یک توافق در مورد برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که مقامات فلسطین گفته‌اند که در حملات اسرائیل به نوار غزه، دیروز شانزده تن به‌شمول پنج زن و چهار کودک کشته شدند.

در کنار ایالات متحده و مصر، قطر نیز از ماه‌ها به این‌سو در تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها میانجیگری می‌کند.

مسعود پزشکیان: ایران بعد از ماه جولای هیچ اسلحه‌ای به روسیه نداده است

زشکیان بر ادامۀ برنامۀ راکت‌های بالستیک ایران با وجود تحریم‌های غرب تأکید کرده است
زشکیان بر ادامۀ برنامۀ راکت‌های بالستیک ایران با وجود تحریم‌های غرب تأکید کرده است

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، می‌گوید بعد از آنکه در اواخر ماه جولای وظیفۀ خود را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور آغاز کرد، هیچ نوع اسلحه‌ای به روسیه نداده‌اند.

این سخنان آقای پزشکیان در حالی بیان شده که بحث‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات مستقیم در مورد برنامه‌های اتمی کشورش با ایالات متحدۀ امریکا مطرح شده است.

اما پزشکیان ۶۹ ساله که بعضی تحلیل‌گران او را یک فرد نسبتاً معتدل حساب می‌کنند، بر ادامه برنامۀ راکت‌های بالستیک کشورش مانند گذشته پافشاری کرده و گفته است ایران با وصف فشارها و تحریم‌های غرب به هدف محدود ساختن این برنامه، هرگز از موقف خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

پزشکیان در حالی در این مورد در تلویزیون ملی ایران سخن گفت که تحریم‌های اقتصادی فشارهای اقتصادی مضاعفی در ایران وارد ساخته و نیز جنگ های منطقه و اتهام غرب بر نقش ایران در این نبردها، اوضاع منطقه را نیز حساس ساخته است.

تعداد درخواست‌های پناهندگی در اتحادیۀ اروپا، ناروی و سویس در نیمۀ اول سال جاری میلادی کاهش یافته است

سازمان اتحادیۀ اروپا برای پناهندگی اعلام کرده که تعداد درخواست‌های پناهندگی نسبت به سال گذشته ۶ هزار مورد کمتر شده است.
سازمان اتحادیۀ اروپا برای پناهندگی اعلام کرده که تعداد درخواست‌های پناهندگی نسبت به سال گذشته ۶ هزار مورد کمتر شده است.

بر اساس یک گزارش، میزان پناهندگی در اتحادیۀ اروپا، ناروی و سویس در نیمۀ اول سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

بر بنیاد آمار این گزارش که امروز، ۱۶ سپتامبر منتشر شده، شمار پناهجویان در این مدت به ۵۱۳ هزار نفر رسیده است. سازمان اتحادیۀ اروپا برای پناهندگی که در مالتا مستقر است، اعلام کرده که در نیمۀ اول سال جاری، تعداد درخواست‌های پناهندگی در اتحادیۀ اروپا، ناروی و سویس (که عضو این اتحادیه نیستند)، ۶ هزار مورد کمتر شده است.

بیشترین درخواست‌های پناهجویی در جرمنی ثبت شده و پناهجویان از ۲۹ کشور، از جمله افغانستان، در صدر لیست پناهجویان قرار دارند.

نتایج تحقیقات ده ماهه اسرائیل: سه گروگان اسرائیلی در حملۀ هوایی «خودی» به غزه کشته شدند

حمله هوایی به غزه برای هدف قرار دادن یکی از رهبران حماس انجام شده بود.
حمله هوایی به غزه برای هدف قرار دادن یکی از رهبران حماس انجام شده بود.

ارتش اسرائیل تأیید کرده است که سه گروگان اسرائیلی به احتمال زیاد در حملۀ هوایی به غزه در دسامبر سال گذشته کشته شده‌اند.

استخبارات ارتش اسرائیل به تازگی نتایج تحقیقات ده ماهۀ خود را در مورد سه گروگان کشته شده منتشر کرده است. نیک بایرز، ران شرمن و الیا تولدانو، سه اسرائیلی‌ای بودند که در این حمله هوایی جان خود را از دست دادند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حمله هوایی با هدف کشته شدن احمد غندور، یکی از رهبران گروه نظامی حماس در غزه، انجام شده بود. ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت می‌شناسند.

اردوی اسرائیل اعلام کرد که یک راکت زمین به زمین از یمن به سمت مرکز اسرائیل شلیک شد

اردوی اسرائیل گفته است که این حمله خساراتی نداشته است.
اردوی اسرائیل گفته است که این حمله خساراتی نداشته است.

اردوی اسرائیل اعلام کرد که یک راکت زمین به زمین از یمن به سمت مرکز اسرائیل شلیک شد و به یک منطقه بدون سکنه اصابت کرد.

اردو امروز یکشنبه (۲۵ سنبله) گفت که این حمله آسیبی در پی نداشت.

لحظاتی قبل از فرود راکت، در حدود ساعت ۶:۳۵ صبح به وقت محلی در تل‌ابیب و سراسر مرکز اسرائیل، آژیرهای حمله هوایی به صدا درآمد.

پیش از آن، شورشیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار اند، در ماه جولای امسال طیاره بی‌سرنشین را به سمت تل‌ابیب شلیک کردند که در نتیجه آن یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله، اسرائیل را واداشت تا یک حملۀ هوایی بزرگ به اهداف شورشیان حوثی در نزدیکی بندر حدیده یمن انجام دهد که منجر به کشته شدن حداقل سه نفر و زخمی شدن ۸۷ نفر شد.

اردوی اسرائیل همچنین گفت که امروز ۴۰ راکت از لبنان به سمت اسرائیل پرتاب شده که توسط سیستم دافع هوا دفع گردید و یا به مناطق بدون سکنه اصابت کرد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG