لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

کارشناسان ملل متحد: نهاد های ورزشی جهان باید در رفع محدودیت های طالبان در برابر زنان، اقدام کنند


اعتراض زنان و دختران افغان در برابر محدودیت های طالبان به ورزش در افغانستان
اعتراض زنان و دختران افغان در برابر محدودیت های طالبان به ورزش در افغانستان

در ادامه نگرانی ها درپیوند به وضع محدودیت ها بر زنان درافغانستان، ،سازمان ملل متحد ازتمام نهادهای ورزشی جهان خواسته است تا در برابر این محدودیت ها، اقدام جدی کنند.

یک گروه کارشناسان این سازمان روزجمعه ۹اگست با نشراعلامیه‌ای وضع ممنوعیت بر هرگونه فعالیت ورزشی زنان از سوی طالبان را نقض آشکار حقوق زنان خوانده، گفته است که این مسئله به حیث جنایت قلمداد شده می تواند.

این گروه کارشناسان توصیه کرده که به روند تخطی ها در برابر حقوق همه افغان ها به ویژه زنان افغان باید نقطه پایان گذاشته شود.

این گروه با فرستادن نامه‌ای به کمیته بین المللی المپیک گفته که با وجود محدودیت ها، شرکت زنان افغان دربازی های جهانی قابل ستایش است ، اما باید نهادهای ورزشی مسوولیت شان را درقسمت مصئونیت حقوق این ورزشکاران ادا کنند.

ریچارد بنیت گزارشگرویژه سازمان ملل متحد در امورحقوق بشر افغانستان
ریچارد بنیت گزارشگرویژه سازمان ملل متحد در امورحقوق بشر افغانستان

دراین حال ریچارد بنیت گزارشگرویژه سازمان ملل متحد در امورحقوق بشر افغانستان ویک عضو گروه کارشناسان این سازمان درصفحه ایکس خود با نشر این اعلامیه گفته که هرچند ازشرکت زنان ورزشکارافغان درمیدان های بین المللی ورزش خوشحال است ،اما ازنهادهای ورزشی میخواهد که در این راستا تلاش بیشتر کنند وبه گفته او این مسئوولیت شان است که محدودیت های طالبان را در برابرشرکت زنان در ورزش، به چالش بکشند.

کارشناسان ملل متحد به این عقیده اند که عملکرد طالبان در برابر زنان و دختران افغانستان میتواند جنایت به شمار رود.

این درحالیست که منیژه تلاش عضو تیم المپیک پناهندگان، روزجمعه "۹ اگست " پس از آن از این بازی ها حذف شد که درمسابقه مقدماتی درپوشش آبی رنگ که برشانه هایش آویخته بود، با حروف سفید به زبان انگلیسی عبارت«زنان افغان را آزاد کنید» درج شده بود.

شعارها و بیانیه های سیاسی در زمین بازی و روی سکوهای المپیک ممنوع است.

فدراسیون بین المللی ورزش های رقص دریک اعلامیه گفته که بانو تلاش بخاطر نشان دادن شعارسیاسی درلباس خود ازادامه بازی منع شده است.

هرچند پیش از این شرکت بازی کنان افغان به شمول منیژه تلاش دربازی های المپیک به ویژه بانوان به سطح گسترده مورد استقبال قرارگرفت اما وضع محدودیت بر یک وزرشکارافغان برخی زنان ورزشکارافغانستان را نگران کرده است.

رقیه علی زاده عضو تیم تکواندوی سابق افغانستان می‌گوید که شرکت زنان ورزشکارافغان دررقابت های المپیک پاریس برای همه بازیکنان روحیه می‌بخشد:

"هرچند طالبان ما را از هر گونه فعالیت های ورزشی منع کرده اند، اما خوشبختانه که یک تیم ما فعلا درفرانسه است و با انجام دادن بازی برای همه ما افتخار می‌بخشد.خواست ما از جامعه بین المللی این است که به همه ورزشکاران زن توجه داشته باشد و صدای شان را بشنود"

یولدوز هاشمی و فریبا هاشمی دو ورزشکار افغان که در رقابت های المپیک پاریس اشتراک کردند.
یولدوز هاشمی و فریبا هاشمی دو ورزشکار افغان که در رقابت های المپیک پاریس اشتراک کردند.

یک ورزشکاردیگر درکابل که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام وصدایش درگزارش نشرشود به رادیوآزادی گفت که تنها ورزشکاران هستند که تصویر واقعی افغانستان را برخلاف طالبان به جهانیان ارائه میکنند.

دررقابت های المپیک پاریس امسال به نماینده گی از افغانستان شش ورزشکار شامل سه زن و سه مرد شرکت کرده بودند ، برعلاوه پنج بازیکن زن افغان به عنوان یک بخش از تیم مهاجرین دراین بازی ها شرکت کردند.

به گزارش رویترز، کمیته بین المللی المپیک به صورت سمبولیک از این ورزشکاران افغان دعوت کرد تا پیامی را به طالبان حاکم بر افغانستان که زنان و دختران را از ورزش و ورزشگاه ها منع کرده اند، برساند.

با آنکه طالبان به طور خاص در پیوند به نگرانی های اخیر در مورد ممنوعیت حضور زنان افغان در ورزش، اظهار نظر نکرده اند، آنها شرکت سه ورزشکار زن افغان را که در خارج از کشور زندگی می کنند در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به رسمیت نشناخته اند.

XS
SM
MD
LG