لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

افغانستان

نیروهای سرحدی طالبان و پاکستان دیروز در تورخم درگیر شدند

گزارش می‌افزاید که دو پوستۀ پاکستانی در نتیجه تیراندازی از جانب افغانستان منهدم گردید.
گزارش می‌افزاید که دو پوستۀ پاکستانی در نتیجه تیراندازی از جانب افغانستان منهدم گردید.

نیروهای سرحدی حکومت طالبان و قوای پاکستان بعدازظهر دیروز در تورخم درگیر شدند.

خبرگزاری دولتی باختر زیر کنترل طالبان از قول منابع در تورخم گزارش داد که نظامیان افغان در حال کار روی توسعۀ یک پوسته امنیتی در منطقۀ "بوکلین پرمت" در نزدیکی خط فرضی دیورند بودند که نیروهای پاکستانی بر آن‌ها تیراندازی کردند.

گزارش می‌افزاید که نیروهای طالبان به تیراندازی دفاعی پرداختند.

در این درگیری، یک زن در اثر اصابت چند گلوله از جانب نظامیان پاکستانی کشته و یک طفل زخمی شد.

همچنین در اثر تیراندازی از جانب افغانستان، دو پوستۀ پاکستانی منهدم گردید. تا تهیۀ این خبر، گزارشی در این مورد از جانب پاکستان منتشر نشده بود.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

سفارت امریکا برای افغانستان: امریکا به حمایت از حق آموزش دختران و پسران افغان ادامه خواهد داد

مکتبی در کابل
مکتبی در کابل

سفارت امریکا برای افغانستان به مناسبت بازگشت شاگردان به مکاتب در این ماه، اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت خود از حق برابر آموزش برای دختران و پسران افغان ادامه می‌دهد.

دان براون، معین سفارت امریکا برای افغانستان، در اعلامیۀ خود گفت که ایالات متحده با تمامی والدینی که آموزش را یک ضرورت حیاتی برای آینده فرزندان و کشورشان می‌دانند، همدردی دارد. او افزود که در حالی که مردان و زنان جوان در سراسر جهان برای بازگشت به صنوف درسی آمادگی می‌گیرند، ۱.۴ میلیون دختر در افغانستان از ادامه آموزش محروم هستند.

آقای براون در اعلامیۀ خود تصریح کرد که امریکا از مطالبه برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران افغان دست نخواهد کشید تا آن‌ها نیز مانند پسران مهارت‌هایی را بیاموزند که کشورشان برای پیشرفت به آن نیاز دارد.

سفارت امریکا همچنین از ادامه اعطای بورسیه‌های آموزشی به شاگردان و محصلان افغان اطمینان داد.

طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند و درهای پوهنتون‌ها را نیز به روی زنان و دختران بسته‌اند. سال تحصیلی در اکثر مناطق افغانستان در ماه حمل آغاز شده و پس از رخصتی‌های تابستانی دوباره ادامه می‌یابد.

رادان: ایران تا شش ماه آینده دو میلیون مهاجر افغان را اخراج می‌کند

احمد رضا رادان
احمد رضا رادان

یک مقام امنیتی ایران از تدابیر برای اخراج حدود دو میلیون مهاجر افغان در شش ماه آینده از این کشور خبر می‌دهد.

احمد رضا رادان، قوماندان عمومی نیروهای امنیتی ایران، در گفت‌وگوی تلویزیونی امروز گفت که دو میلیون مهاجر افغان که اسناد قانونی اقامت در ایران ندارند، تا پایان مارچ سال ۲۰۲۵ اخراج خواهند شد.

سکندر مومنی، وزیر داخلۀ ایران، نیز در مصاحبۀ تلویزیونی دیروز خود در اشاره به مشکلات مهاجران افغان در این کشور گفت که افغان‌ها مردمان با فرهنگ‌اند، ولی افزود که ایران نمی‌تواند این تعداد زیاد مهاجران را بپذیرد.

از سوی دیگر، ارقام کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان نشان می‌دهد که در حال حاضر چهار و نیم میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که اکثریت مدارک اقامت قانونی ندارند. اما رسانه‌های ایرانی می‌گویند تعداد واقعی مهاجران افغان از این هم بیشتر است.

درگیری میان طالبان و پولیس مرزی پاکستان در زازی میدان خوست ادامه دارد

والی طالبان: درگیری در پلوسی زازی میدان متوقف شده است
والی طالبان: درگیری در پلوسی زازی میدان متوقف شده است

گزارش‌ها از خوست می‌رساند که درگیری میان نیروهای طالبان و قوای سرحدی پاکستان در ولسوالی زازی میدان هنوز هم ادامه دارد.

باشنده‌گان این ولسوالی به رسانه‌ها گفتند که صدای تیراندازی پراگنده در امتداد خط دیورند شنیده می‌شود و آتش‌بس برقرار نشده است.

به اساس گزارش‌ها، این درگیری حوالی ساعت یک بعد از ظهر دیروز آغاز شد. والی حکومت طالبان در خوست شب گذشته به رادیو آزادی گفت که درگیری با نیروهای پاکستانی در منطقۀ پلوسی زازی میدان هنگام عصر متوقف شد.

مایک جانسون به افتخار ۱۳ سرباز کشته‌شده در افغانستان گردهمایی برگزار می‌کند

مایک جانسون
مایک جانسون

رئيس مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا، مایک جانسون، امروز سه‌شنبه از یک گردهمائی به افتخار ۱۳ سرباز امریکایی که در جریان خروج از افغانستان کشته شدند، میزبانی می‌کند.

او قرار است بلندترین مدال کانگرس را به این قربانیان اهدا نماید.

این ۱۳ سرباز امریکایی و ۱۷۰ افغان در یک حملۀ انتحاری در جریان خروج نا منظم و با هرج‌ومرج قوای امریکا از افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در میدان هوائی کابل کشته شدند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو از قطعنامۀ یادبود از این ۱۳ قربانی امریکایی حمایت نمودند و رئیس‌جمهور بایدن در ماه دسمبر همان سال آن را امضا کرده بود.

این اجلاس که در آن رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه سخنرانی می‌کنند، در بنای کانگرس برگذار می‌شود.

این اجلاس در زمانی برگذار می‌شود که بحث‌ها در مورد خروج با هرج‌ومرج قوای امریکا از کابل به اوج آن رسیده و در مبارزات انتخاباتی امریکا از آن به حیث وسیله استفاده می‌شود.

آقای جانسون این اجلاس را در زمانی دعوت کرده که چند ساعت بعد از آن اولین مناظرۀ بین دو نامزد ریاست جمهوری امریکا، کامالا هاریس از حزب دموکرات و دونالد ترمپ از حزب جمهوری‌خواه، برگذار می‌شود.

ولکر تُرک: جهان باید جلو رفتار نادرست طالبان با زنان را بگیرد

ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ولکر تُرک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل

ولکر تُرک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از جهان خواست تا جلو رفتار نادرست طالبان با زنان در افغانستان و جنگ در اوکراین را بگیرد.

او در پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل (به تاریخ ۹ سپتمبر) گفت که حکومت طالبان، که پس از خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در سال ۲۰۲۱ کنترول افغانستان را به دست گرفت، قوانین و پالیسی‌های نفرت‌انگیزی علیه زنان را به شدت عملی کرده است که بر اساس آن، زنان از زندگی عمومی محروم شده‌اند.

قرار است ریچارد بنت، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، امروز نیز گزارش خود را ارائه کند.

در نسخۀ از این گزارش که پیش از این منتشر شده است، وضعیت حقوق بشر در افغانستان بسیار حساس و دشوار توصیف شده و طالبان متهم به اعمال محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران شده‌اند.

پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز دوشنبه، ۹ سپتمبر، در ژنو آغاز شد و تا ۱۱ اکتوبر ادامه خواهد داشت.

کاظمی قُمی: روند ساخت دیوار مرزی ایران با افغانستان و پاکستان ادامه دارد

کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان
کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان

کاظمی قُمی، نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان می‌گوید که روند ساخت دیوار مرزی در مرز با افغانستان و پاکستان از قبل آغاز شده است.
قُمی روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفت که این اقدام به درخواست شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفته است.
وی افزود که ایران همچنان به همکاری با حکومت موقت طالبان در افغانستان در زمینهٔ تأمین امنیت مرزی ادامه می‌دهد.
نمایندهٔ ویژهٔ ایران برای افغانستان همچنین تأکید کرد که هر دو طرف در زمینهٔ مبارزه با تروریسم، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و مسائل منافع متقابل همکاری دارند.

استقبال برنامۀ جهانی غذا از کمک ۲۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا

وسایط برنامۀ جهانی غذا در افغانستان
وسایط برنامۀ جهانی غذا در افغانستان

برنامه جهانی غذا در افغانستان از کمک ۲۵ میلیون یورویی اتحادیۀ اروپا استقبال کرد.

این برنامه روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای که در وبسایت خود منتشر کرده است، اعلام کرد که این کمک مالی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به تعدادی از خانواده‌های بسیار آسیب‌پذیر، مواد غذایی یا پول نقد ارائه کنند.

همچنین به گفتۀ این نهاد، با کمک مالی اتحادیۀ اروپا، مواد غذایی برای زنان حامله، مادران و کودکان زیر پنج سال فراهم خواهد شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان: یونسکو باید منار جام را از خطر تخریب نجات دهد

منار جام در افغانستان بعد از «قطب منار» در دهلی هند، دومین سازۀ خشتی بلند جهان به‌شمار می‌رود.
منار جام در افغانستان بعد از «قطب منار» در دهلی هند، دومین سازۀ خشتی بلند جهان به‌شمار می‌رود.

حکومت طالبان از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) خواست که منار جام در ولایت غور را از خطر تخریب نجات دهد.

عتیق‌الله عزیزی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، هنگام بازدید از منار جام در ولسوالی شهرک ولایت غور اظهار داشت که سیلاب‌های اخیر به این منار آسیب‌های جدی وارد کرده‌ و اگر سیلاب‌ دیگری رخ دهد یا حادثه طبیعی دیگری پیش آید، احتمال دارد که این منار به‌طور کامل تخریب شود.

عزیزی همچنین تأکید کرد که حفاظت از منار جام بر عهده یونسکو است و از این نهاد علمی، فرهنگی ملل می‌خواهد تا جلوی تخریب این اثر تاریخی را بگیرد.

منار جام در سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد. این منار ۶۵ متر ارتفاع دارد و پس از منار قطب در دهلی هندوستان، دومین منار بلند خشتی در جهان است.

این منار در دوران سلطنت سلطان غیاث‌الدین غوری ساخته شده است.

وزارت خارجۀ بریتانیا: تصمیم به بسته شدن سفارت افغانستان پس از بی‌اعتبار اعلام شدن دیپلومات‌ها توسط طالبان گرفته شد

ساختمان سفارت افغانستان در لندن
ساختمان سفارت افغانستان در لندن

وزارت خارجۀ بریتانیا می‌گوید، تصمیم بسته شدن سفارت افغانستان در لندن پس از آن گرفته شد که طالبان کارکنان این سفارت را فاقد اعتبار خواندند.
این وزارت در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که بر اساس روابط دیپلوماتیک کنوانسیون ویانا، افغانستان مسئول برکناری کارکنان سفارت‌های خود است.
دفتر مطبوعاتی وزارت خارجۀ بریتانیا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که با وجود بسته کردن سفارت افغانستان، یکجا با شرکایش به حمایت از افغان‌ها ادامه می‌دهند و زمینهٔ کمک‌ها را به نیازمندان زیادی فراهم می‌کنند.

پس از آن‌که وزارت خارجۀ طالبان ۱۴ مأموریت دیپلوماتیک افغانستان را به دلیل تعامل نکردن بی‌اعتبار اعلام کرد، بریتانیا به دیپلوماتان سفارت افغانستان در لندن ۹۰ روز فرصت داد تا سفارت را ببندند و خودشان خواستار پناهندگی شوند و یا هم این کشور را ترک کنند.

ریچارد بنیت: عادی‌سازی تعامل با طالبان باید بر اساس پیشرفت‌های حقوق بشری باشد

بنیت در گزارش خود به شورای حقوق بشر ملل متحد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را حساس و دشوار خواند.
بنیت در گزارش خود به شورای حقوق بشر ملل متحد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را حساس و دشوار خواند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ حقوق بشر ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که هر نوع عادی‌سازی تعامل با طالبان باید بر اساس پیشرفت‌ها در بخش حقوق بشر باشد.
او که گزارش خود در بارهٔ وضعیت حقوق بشری افغانستان را امروز در ۵۷مین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه کرد، گفت:
"هر نوع عادی‌سازی تعامل با مقام‌های سرپرست باید بر اساس پیشرفت‌های قابل اندازه‌گیری و قابل تأیید در بخش حقوق بشر باشد."

در یک نسخهٔ گزارش بنیت که پیشتر نشر شد، وضعیت حقوق بشری افغانستان بسیار حساس و دشوار خوانده شده و طالبان به وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران متهم شده‌اند.
همچنین، وُلکر تُرک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، در این نشست از جهان خواست که از رفتار نادرست با زنان در افغانستان و ادامهٔ جنگ در اوکراین جلوگیری کند.
او گفت که حکومت طالبان در بیش از سه سال گذشته سختگیرانه‌ترین قوانین و سیاست‌های نفرت‌انگیز را علیه زنان به اجرا گذاشته است که زنان را از زندگی عمومی حذف می‌کند.

پنجاه و هفتمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد امروز دوشنبه در ژنو آغاز شده و تا ۱۱ اکتوبر ادامه خواهد یافت.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG