لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

جنرال فیض حمید رئیس سابق استخبارات پاکستان به اتهام «نقض قانون نظامی» بازداشت شد


جنرال فیض حمید در دوران ریاستش به حمایت از طالبان متهم بود و حالا با اتهامات جدید به محبس نظامی منتقل شده است.
جنرال فیض حمید در دوران ریاستش به حمایت از طالبان متهم بود و حالا با اتهامات جدید به محبس نظامی منتقل شده است.

اردوی پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که جنرال متقاعد فیض حمید، رئیس سابق استخبارات (آی‌اس‌آی)، را در ارتباط با یک دوسیۀ توسعۀ زمین و شهرک‌سازی بازداشت کرده است.

بازداشت یک افسر بلندپایه در پاکستان غیرمعمول است.

در یک گزارش خبرگزاری رویترز آمده است که اردوی پاکستان در تاریخ ۷۷ ساله این کشور بعد از استقلال، بیش از ۳۰ سال در پاکستان حکمروایی کرده و هنوز هم زمام امور مهم را در دست دارد.

اعلامیه اردوی پاکستان گفت که این بازداشت به دستور ستره محکمه صورت گرفته است. اردوی پاکستان افزود که دیده می‌شود جنرال فیض حمید بعد از تقاعد در چندین مورد قانون نظامی پاکستان را نقض کرده است.

اعلامیه بدون اینکه دربارۀ این موارد جزئیات دهد، می‌گوید که روند محاکمۀ نظامی آغاز شده و جنرال متقاعد به محبس نظامی منتقل شده است.

جنرال فیض حمید از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ رئیس استخبارات آی‌اس‌آی بود و بعد از این‌که پس از خروج قوای امریکا از افغانستان، در اوایل برگشت طالبان به قدرت در یک تصویری در یک هوتل در کابل پیاله به دست در حال نوشیدن چای دیده شد، مورد توجه قرار گرفت.

در اوایل برگشت طالبان به قدرت، جنرال حمید در یک عکس در یک هوتل در کابل پیاله به دست در حال نوشیدن چای دیده شد.
در اوایل برگشت طالبان به قدرت، جنرال حمید در یک عکس در یک هوتل در کابل پیاله به دست در حال نوشیدن چای دیده شد.

در زمان حضور نیروهای تحت رهبری امریکا در افغانستان در دو دهۀ گذشته، آی‌اس‌آی بارها توسط واشنگتن و حکومت وقت افغانستان به حمایت از طالبان متهم شده بود.

رئیس آی‌اس‌آی عموماً دومین افسر نظامی قدرتمند پاکستان پس از لوی درستیز محسوب می‌شود.

جنرال فیض حمید همچنین از افراد نزدیک به صدراعظم سابق عمران خان پنداشته می‌شد که در زمان اقتدار خود او را رئیس آی‌اس‌آی معرفی کرد.

احزاب مختلف و سیاسیون پاکستانی جنرال متقاعد فیض حمید را متهم می‌کنند که او هنگام ریاست استخبارات و قوماندانی قول اردو در پشاور با گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان مذاکرات کرده و حکومت وقت به رهبری عمران خان برخی از زندانیان طالبان پاکستانی را از حبس رها و شماری از آن‌ها را اجازه داد که در مناطق قبایلی جا بجا شوند.

اما محمود شاه، افسر متقاعد اردوی پاکستان و کارشناس مسائل امنیتی، به این باور است که فیض حمید به ارتباط این اتهامات بازداشت نشده و با این‌که روابط نزدیکی با صدراعظم سابق عمران خان داشت، اما بازداشت وی انگیزۀ سیاسی ندارد.

"عمران خان در نظر داشت که لوی درستیز را برکنار و به جای وی {جنرال فیض حمید} را مقرر کند. عمران خان از خود اهدافی داشت که می‌خواست با برکناری لوی درستیز آن را برآورده سازد. چنین روایتی وجود دارد اما به هر صورت این قضیه با آن کدام ارتباطی ندارد."

عمران خان در سال ۲۰۲۲ با رای عدم اعتمادی که به گفتۀ وی توسط اردو سازماندهی شده بود، برکنار شد، اما اردو این اتهام را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG