لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

ایران: درخواست سه کشور اروپایی برای خویشتن‌داری در قبال اسرائیل «بدون منطق» و «مغایر با حقوق بین‌الملل» است


Nasser Kanani, Spokesman of the Ministry of Foreign Affairs of Iran
Nasser Kanani, Spokesman of the Ministry of Foreign Affairs of Iran

جمهوری اسلامی ایران درخواست فرانسه، آلمان و بریتانیا برای خویشتن‌داری در قبال اسرائیل را «بدون منطق سیاسی» و «مغایر با اصول حقوق بین‌الملل» خوانده و رد کرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران روز سه‌شنبه گفت اعلامیهٔ این سه کشور اروپایی به گفتۀ وی به «صورت وقیحانه‌ای» از جمهوری اسلامی برای عدم اقدام تنبیهی و بازدارنده علیه اسرائیل که به حاکمیت و تمامیت ایران تجاوز کرده، درخواست خویشتن‌داری کرده است.

ناصر کنعانی ادعا کرد که چنین درخواست‌ها به گفتۀ وی فاقد منطق سیاسی بوده و کاملاً مغایر با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای به گفتۀ وی «زیاده‌خواهانه» است.

جمهوری اسلامی ایران ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را که به تاریخ دهم اسد پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید مسعود پزشکیان در اقامتگاه خاص‌ش در شمال تهران کشته شد، به اسرائیل نسبت داده و علی خامنه‌ای رهبر ایران وعدهٔ «خون‌خواهی» کرده است.

اتحادیهٔ اروپا و امریکا گروه افراطی حماس را یک سازمان تروریستی می‌شناسند.

سخنان کنعانی واکنش به بیانیه‌ای است که روز دوشنبه رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا طی آن ایران را به خودداری از گسترش بحران فراخواندند.

ساعاتی بعد از این بیانیه نیز سران سه قدرت اروپایی همراه با رئیس‌جمهور امریکا و صدراعظم ایتالیا در بیانیۀ دیگری تهران را فراخواندند که از تهدید اسرائیل دست بردارد و بر حمایت دولت‌های خود از اسرائیل تأکید کردند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و کایر استارمر، صدراعظم بریتانیا نیز روز دوشنبه در تماس‌های تلیفونی جداگانه با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، بر لزوم جلوگیری از وقوع جنگ منطقه‌ای که عواقب آن برای ایران نیز زیان‌بار خواهد بود، تأکید کردند.

دفتر صدراعظم بریتانیا از رئیس‌جمهور پزشکیان خواست تا از برنامۀ حمله به اسرائیل دست بکشد و گفت که جنگ به نفع هیچ‌کسی نیست. استارمر افزوده که وضعیت شرق میانه نگران‌کننده است و از همهٔ اطراف خواست تا از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کنند.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران بعد از این مکالمهٔ تلفنی از قول رئیس‌جمهور پزشکیان منتشر ساخت که گفته است جنگ در هر نقطۀ جهان به نفع هیچ‌کسی نیست، اما کشورها حق دارند که به گفتۀ وی متجاوز را تنبیه کنند.

تقریباً هم‌زمان با ترور هنیه در تهران، فواد شُکر، قوماندان ارشد حزب‌الله لبنان نیز در حملۀ اردوی اسرائیل در بیروت کشته شد، و حزب‌الله نیز وعدهٔ انجام عملیات گسترده و مؤثر علیه اسرائیل را داده است.

دفتر صدراعظم بریتانیا از مسعود پزشکیان خواسته است تا از برنامۀ حمله به اسرائیل دست بکشد و گفته است که جنگ به نفع هیچ‌کسی نیست.
دفتر صدراعظم بریتانیا از مسعود پزشکیان خواسته است تا از برنامۀ حمله به اسرائیل دست بکشد و گفته است که جنگ به نفع هیچ‌کسی نیست.

اسرائیل بدون پذیرش مسئولیتی در عملیات کشتن هنیه، خود را در دو هفتۀ اخیر برای مقابله با حملۀ احتمالی ایران آماده کرده و با قبول مسئولیت در کشتن فواد شُکر، به حزب‌الله از عواقب حملۀ گسترده در اسرائیل هشدار داده است.

امریکا در جریان این بحران در دو هفتۀ اخیر، تجهیزات نظامی بیشتری به شمول کشتی‌های جنگی، تحت‌البحری با توان اتمی و طیاره‌های جنگی پیشرفتهٔ اف-۲۲ در پایگاه‌های خود در کشورهای مختلف منطقه جا به جا کرده است.

واشنگتن بر دفاع از اسرائیل در برابر هر نوع حملۀ احتمالی ایران تأکید کرده و به تهران هشدار داده است.

قصر سفید همچنین دوشنبه اعلام کرد که ایران ممکن است در طول این هفته یک حملۀ تلافی‌جویانه علیه اسرائیل انجام دهد و واشنگتن در پیام‌های علنی خود در روزهای اخیر به ایران هشدار داده که امریکا از ظرفیت‌های نظامی خود برای دفاع از اسرائیل استفاده خواهد کرد.

مثلث: آیا ترور اسماعیل هنیه در تهران آغازگر جنگ تمام‌عیار بین ایران و اسرائیل خواهد شد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:27:21 0:00

یک مقام امریکا روز سه‌شنبه به شبکۀ ای‌بی‌سی گفت که اقدامات امریکا در روزهای گذشته با مستقر ساختن تحت‌البحری یواس‌اس جورجیا و موشک‌های کروز ۱۵۴ تام‌هاوک در منطقه، یک پیام قوی از ظرفیت‌های هجومی معنادار به ایران می‌رساند.

ولی به هر صورت ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران روز سه‌شنبه گفت که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود و «ایجاد بازدارندگی» در برابر اسرائیل «قاطع و مصمم است» و «از کسی اجازه نمی‌گیرد.»

XS
SM
MD
LG