لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

دیدبان حقوق بشر: سالگرد حاکمیت طالبان، یادآور بحران حقوق بشری در افغانستان است


سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که افغانستان بدون حمایت جهانی با خطر بحران فراموش‌شده مواجه است.
سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که افغانستان بدون حمایت جهانی با خطر بحران فراموش‌شده مواجه است.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید سومین سالگرد حاکمیت دوباره طالبان، یادآوری تلخ بحران حقوق بشری در افغانستان است.

این سازمان ناوقت روز سه‌شنبه ۱۳ آگست در حساب اکس (توییتر سابق) خود نوشته است که حکومت‌هایی که با طالبان تعامل دارند باید به آنان یادآوری کنند که نقض حقوق زنان، دختران و همه مردم افغانستان، تخطی این کشور از قوانین بین‌المللی است.

در همین حال، شماری از زنان و دخترانی که از ممنوعیت‌های حکومت طالبان متأثر شده‌اند، می‌گویند نقض آشکار حقوق بشر از سوی طالبان در افغانستان جریان دارد.

دو دانش‌آموز که به دلیل ممنوعیت‌های حکومت طالبان از آموزش محروم شده‌اند و به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند نام‌هایشان در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفتند:

"در جایی که مردان حق تعلیم، تحصیلات عالی و قدرت را داشته باشند و زنان حتی نتوانند به پایین‌ترین سطح آموزش هم ادامه دهند، این سخن واضح است که این نقض حقوق بشر است، چون این یک عمل ناعادلانه است."

"طبعاً این نقض آشکار حقوق بشر است. بدبختانه در موقف آنان هیچ پیشرفتی به وجود نیامده که دیدگاه و موقف‌شان در مورد زنان تغییر کند. روز به روز در افغانستان حالت همه افغان‌ها به‌خصوص زنان رو به خراب شدن است."

سازمان دیدبان حقوق بشر همچنین به نقل از فرشته عباسی، محقق بخش افغانستان این سازمان، نوشته که کشورهای کمک‌کننده به افغانستان باید به افرادی که بیشترین نیاز را دارند کمک کنند و راه‌حل‌های پایدار برای بحران انسانی افغانستان ایجاد کنند.

این در حالی است که در پی ممنوعیت کار زنان از سوی حکومت طالبان، وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها که زنان سرپرستی‌شان را به عهده دارند، خراب است.

یک زن افغان که سرپرست خانواده خود است و قبلاً در یکی از ادارات دولتی وظیفه داشته، به دلیل حساسیت موضوع به شرط افشا نشدن نام و تغییر صدایش به رادیو آزادی گفت:

"بدبختانه روزهای بسیار سختی می‌گذرانم و در این سه سال گذشتاندم. همانند من زنان و دخترانی هستند که بی‌کارند. مشکلات زنان بسیار است. بسیاری‌شان نان شب و روز خود را ندارند."

این زن در حالی از وضعیت اقتصادی خود شکایت دارد که مؤسسات بین‌المللی حقوق بشری می‌گویند افغانان تاوان بی‌پروایی جهان را می‌پردازند.

در همین حال، سازمان اقدام علیه گرسنگی (ای‌سی‌اف)، سازمان جهانی پاملرنه (کییر)، شورای پناهندگان دنمارک (دی‌آر‌سی)، کمیته جهانی نجات (ای‌آر‌سی)، مؤسسه جهانی کمک اسلامی (آی‌آر‌دبلیو)، شورای پناهندگان ناروی (ان‌آر‌سی)، پیوپل ان نید (پی‌آی‌ان) و سازمان جهانی نجات کودکان روز سه‌شنبه ۱۳ آگست هشدار داده‌اند که افغانستان بدون تعامل و حمایت دوامدار جامعه جهانی، با خطر بحران فراموش‌شده مواجه است.

زنان و دخترانی که از ممنوعیت‌های طالبان متأثر شده‌اند، می‌گویند وضعیت جاری نقض آشکار حقوق بشر است.
زنان و دخترانی که از ممنوعیت‌های طالبان متأثر شده‌اند، می‌گویند وضعیت جاری نقض آشکار حقوق بشر است.

به گفته آنان، با گذشت سه سال از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، میلیون‌ها افغان به مبارزه خود با یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین بحران‌های جهانی ادامه می‌دهند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که فردا ۱۵ اگست، از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان سه سال می‌گذرد.

در این سه سال، وضع محدودیت‌های متعدد از سوی حکومت طالبان زندگی افغان‌ها به‌خصوص زنان و دختران را متأثر کرده‌است.

XS
SM
MD
LG