لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

منابع اتاق تجارت : آتش‌سوزی در گمرک هرات ده‌ها میلیون دالر به تاجران خساره وارد کرده است


آتش سوزی مدهش در گمرک هرات
آتش سوزی مدهش در گمرک هرات

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از خسارات هنگفت در پی آتش‌سوزی در گمرک هرات خبر می‌دهند.

یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رادیو آزادی گفت هرچند تا هنوز آمار دقیق خسارات وارد شده به تجار معلوم نیست، اما یافته‌های ابتدایی نشان‌دهنده میلیون ها دالر خساره است:

او افزود: "هیئت اتاق تجارت، اتاق تجارت زون غرب، رهبری اتاق تجارت کار می‌کنند تا این خسارات را معلوم کند، ما که دیروز دیدیم خسارات تقریباً به حدود ده‌ها میلیون دالر رسیده، ولی باز هم دقیق معلوم نیست که چقدر شده، ما کوشس می‌کنیم که ارقام دقیق معلوم شود چون کل چیزهای‌که هستند در دیتابیس ثبت است."

او همچنان تأکید کرد پس از این قرار است ادارات مربوطه حکومت طالبان در تلاش تهیه امکانات اطفاعیه در گمرکات افغانستان باشند.

انتقاد های فراوانی وجود دارد که ساختمان گمرک و هنگر های مربوط به آن ترتیبات لازم را به هدف پیشگیری و جلوگیری از رویداد های مانند آتش سوزی ندارد.
انتقاد های فراوانی وجود دارد که ساختمان گمرک و هنگر های مربوط به آن ترتیبات لازم را به هدف پیشگیری و جلوگیری از رویداد های مانند آتش سوزی ندارد.

هرچند دلیل این آتش‌سوزی تا کنون با رسانه‌ها شریک نشده، اما خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان، ۲۵ اسد به نقل از مسئولان گمرک هرات گزارش داده بود که آتش‌سوزی در نتیجۀ مشکلات تخنیکی رخ داده‌است.

احمد سعید صدیقی معاون اتاق تجات ولایت هرات هم روز گذشته در یک نشست خبری گفته بود گمرک اسلام قلعه انگرهای معیاری ندارد:

"در گمرک چیزی‌که ما مشاهده کردیم دیدیم که انگرهای که آن‌جا ساخته شده و جنس در آن‌ها تخلیه می‌‌شود، همان انگرهای ۴۰، ۵۰ سال قبل ساخته شده، انگرهای ما معیاری و مطابق استندرد نیست."

هنگر های گمرک هرات حدود چهل یا پنجاه سال قبل ساخته شده و ترتیبات لازم محافظتی را ندارند

مقام‌های وزارت خارجه ایران، کشوری‌که در گمرک اسلام قلعه نیز با افغانستان مرز مشترک دارد هم به خسارات این آتش‌سوزی واکنش داشتند.

سید رسول موسوی، سکرتر وزیر امور خارجه ایران و مدیر کل جنوب آسیا در این وزارت در حساب اکس (تویتر سابق) خود نوشته که در این‌گونه حوادث خساره دیده‌گان اصلی مردم و تجار اند.

او همچنان گفته که ایران بارها پیشنهاد داده برای کمک‌رسانی اضطراری در مرز بین کشورهای همسایه به خصوص افغانستان تدابیر لازم گرفته شود.

پیش از این نیز گمرک هرات شاهد آتش سوزی مدهشی بود که در آن دهها میلیون دالر به تاجران و سرمایه گذاران خساره وارد شده بود.
پیش از این نیز گمرک هرات شاهد آتش سوزی مدهشی بود که در آن دهها میلیون دالر به تاجران و سرمایه گذاران خساره وارد شده بود.

گمرک اسلام قلعه ولایت هرات دو روز پیش گواه آتش‌سوزی گستردۀ بود.

آزانس خبری باختر در کنترول حکومت طالبان به نقل از مسئولان گمرک هرات نوشته بود که این آتش‌سوزی تلفات جانی نداشته است.

این خبرگزاری به نقل از تجار هم نوشته بود که ۹ هنگر این گمرک آتش گرفته بود.

پیش از این هم، چندین بار مجموعه‌های تجارتی در سه سال حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در ولایات مختلف آتش گرفته و سوخته است که تا کنون دلیل هیچ کدام آن و یا چگونگی رسیده‌گی به عوامل این آتش‌سوزی‌ها از سوی حکومت طالبان همگانی نشده و به دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است.

گفته می شود آتش‌سوزی گمرک اسلام قلعه هرات هنگامی رخ داده که رخصتی بوده و کارمندان گمرک آن‌جا نبودند.

XS
SM
MD
LG