لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

در آستانه آغاز دور تازهٔ مذاکرات آتش بس در غزه، امیدواری ها برای رسیدن به توافق افزایش یافته است


جنگ و آواره گی خانواده ها در غزه
جنگ و آواره گی خانواده ها در غزه

تلاش های دیپلوماتیک برای ختم جنگ ده ماهه بین اسرائیل و گروه حماس در غزه تا حال به نتیجه یی نرسیده است .

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بعد از دور تازه مذاکرات در قطر، گفت نسبت به هر وقت دیگر امروز به موافقه نزدیک میباشند.

میانجیگران مصر، قطر و ایالات متحده امریکا پنجشنبه گذشته در دوحه پایتخت قطر کوشش کردند که جزئیات چوکاتی را نهائی کنند که در ماه می همین سال از سوی جو بایدن پیشنهاد شده بود ، طرحی که به گفته آقای بایدن در اصل از سوی اسرائيل ترتیب شده است.

در همین حال قرار است انتونی بیلینکن وزیر خارجه امریکا به اسرائیل برود و برای قبول شدن طرح نو پیشنهادی سعی کند.

انتونی بیلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بیلینکن وزیر خارجه امریکا

میانجیگران در یک اعلامیه مشترک گفته اند که یک طرحی را به دو طرف پیشنهاد کرده اند که خالیگاه های موجود در آن رفع شده و آنها در روزهای آینده کار خودرا دوام میدهند که طبق آن در برابر مقررات بشری و آزادی گروگانها از چنگ حماس ، آزادی زندانیان فلسطینی هم مشخص میشود.

نظر به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است در هفته آینده برای رسیدن به یک موافقت نامه، مذاکرات در قاهره پایتخت مصر آغاز شود.

گروه حماس با برخی از نکات پیشنهادی در طرح آتش بس مخالفت کرده است

حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی خوانده میشود در مذاکراتی که در روزهای گذشته در پایتخت قطر پیش برده شد، اشتراک نداشت.

حماس با نکاتی مخالفت کرده که از سوی اسرائیل در پلان تازه همچون شرط های نو مطرح شده اند.

خبرگزاری فرانسه ازقول یک منبع آگاه نوشته که حماس با شرایطی مخالفت کرده که طبق آن قرار است سربازان اسرائیلی در سرحدات مصر با غزه باقی بمانند.

گفته میشود که گروه حماس در برابر رهائی گروگانهای اسرائیلی با شرایطی که برای آزادی اسیران فلسطینی هم گذاشته شده مخالفت می کند.

بنیامین نتانیاهو صدر اعظم اسرائیل از میانجیگران خواسته تا گروه حماس را به پذیرفتن شرایطی تشوق کنند که از سوی رئیس جمهور امریکا جو بایدن پیشنهاد شده است.

سربازان اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
سربازان اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

تهدیدهای حملات از سوی گروه های نیابتی ایران بر اسرائیل همیت تلاشها برای رسیدن به موافقت در مورد غزه را بیشتر ساخته است.

میانجیگران تلاش می کنند که در مورد یک موافقه به نتیجه برسند که مانع گسترش جنگ غزه در منطقه شود و راه برای آزادی گروگانها از چنگ حماس و رهائی زندانیان فلسطیین از چنگ اسرائیل باز شود.

در حدو ۱۰۰ نفر هنوز هم در دست گروه حماس گروگان میباشند که کوششها برای رهائی آنها نتیجه نداده است.

گروه حماس در هفتم ماه اکتوبر سال قبل بطور ناگهانی بر اسرائیل حمله کرد که در آن در حدود۱۲۰۰ نفر کشته شده و ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شدند.

در جریان یک آتش بس در ماه نومبر که یک هفته دوام کرد بعضی از گروگانهای اسرائيلی در بدل رهائی ده ها زندانی فلسطینی آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG