لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

اداره خط آهن ایران: کارمندان کنسرسیوم خط آهن افغانستان، دست به اقدام غیر قانونی در قلمرو ایران زدند


خط آهن که از مسیر خواف ایران به افغانستان وصل شده است.
خط آهن که از مسیر خواف ایران به افغانستان وصل شده است.

در یک بیانیه رسمی اداره راه‌آهن ایران آمده است که شرکت خصوصی ریلی کنسرسیوم افغانستان، دست به اقدامات غیر قانونی در حریم ریلی ایران زده که پس از ممانعت کارمندان فنی و تخنیکی راه آهن ایران، عوامل این کنسرسیوم، کارمندان راه آهن ایران را مورد لت و کوب قرار داده و شیشه موتر آنها را نیز شکستانده اند.

به گزارش رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، در این بیانیه که روز جمعه ۲۶ اسد نشر شده افزوده شده است که یک ایستگاه ریلی ایران نیز از سوی افغانستان به گونه غیر قانونی تصرف شده است.

حکومت طالبان تا هنوز در این مورد واکنشی نداشته و سائس سعیدی سخنگوی والی طالبان در هرات هم به پرسش های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

شرکت ریلی خصوصی موسوم به کنسرسیوم افغانستان متشکل از شرکت‌های خصوصی ایران است.

خط آةن که از ایران به افغانستان امتداد یافته است.
خط آةن که از ایران به افغانستان امتداد یافته است.

ایران قبلاً نیز اولین قطار حامل اموال ترانزیتی افغانستان به ترکیه را که از این مسیر عبور می کرد در ماه ثور سال جاری متوقف کرده بود.

مقامات ایران در آن زمان سخنان ضد و نقیضی درباره علت متوقف کردن این قطار که حامل سنگ معدنی تالک بود ارائه کرده بودند.

اداره راه‌آهن ایران توضیح نداده است که عوامل شرکت خصوصی ریلی کنسرسیوم افغانستان دقیقا چه اقدامات غیرقانونی انجام داده و چرا به حریم ایران وارد شده‌اند.

آذرخش حافظی: افغانستان به خط آهن نیاز دارد و باید این مشکل به زودی میان دو کشور حل شود

اما در بیانیه این اداره گفته شده که عوامل شرکت خصوصی ریلی کنسرسیوم افغانستان بدون اجازه اقدام به تصرف غیرقانونی ایستگاه میوتک در خاک ایران کردند و با شکستن قفل ساختمان ایستگاه وارد آن شده اند.

اداره راه آهن ایران اعلام کرده که تردد هرگونه وسیله نقلیه در حریم خط آهن ایران باید با مجوز راه آهن ایران باشد.

این اداره در ادامه گفته است با توجه به تخلف عوامل شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی از قوانین سیر و حرکت راه‌آهن ایران و قصد آن‌ها برای سیر بدون مجوز در محدوده ریلی ایران، مسدود کردن خط یک اقدام پیشگیرانه و جهت دفع تجاوز، محسوب می‌شود.

آذرخش حافظی یکی از آگاهان اقتصادی
آذرخش حافظی یکی از آگاهان اقتصادی

آگاهان امور اقتصادی می گویند از آنجای که افغانستان تازه راه آهن را اغاز کرده است باید قوانین مربوط به آنرا مراعات کند و جانب ایران هم باید از حوصله مندی کار بگیرد.

آذرخش حافظی یکی از آگاهان اقتصادی در صحبت با رادیوآزادی گفت که باید هرچه زود تر به مرجع حل منازعات که اتاق تجارت هردو کشور آنرا دارند ، مراجعه شده و این مشکل حل گردد:

"در شرایط فعلی که حکومت افغانستان را دیگر کشور ها به رسمیت نمی شناسند ما فقط به همان حل منازعات اتاق تجارت افغانستان وایران مراجعه کرده می توانیم. به حل منازعات تجارتی و اقتصادی که اعتبار بین المللی دارد نمی توانیم مراجعه کنیم. این کار مناسب نیست باید سوتفاهمات هرچه زود تر حل شود برای این که خط آهن برای افغانستان بسیار مهم است."

این خط ریلی یاد شده در ماه حوت سال گذشته از سوی مقامات وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان افتتاح شد و هدف آن تسهیل حمل و نقل اموال تجارتی میان ایران و افغانستان، همچنین ترانزیت اموال تجارتی افغانستان از مسیر ایران به کشورهای ساحلی خزر و ترکیه بوده است.

XS
SM
MD
LG