لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان؛ «رساندن صدای زنان افغان به جهان دشوار می‌شود»


ممنوعیت سفر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل، به افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.
ممنوعیت سفر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل، به افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

وضع ممنوعیت حکومت طالبان بر سفر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد به افغانستان، واکنش و نگرانی سازمان‌های حقوق بشری و زنان افغان را برانگیخته است.

آنان روز چهارشنبه «۳۱ اسد» در صحبت با رادیو آزادی گفتند که این اقدام طالبان، رساندن صدای‌شان به جهان را دشوار می‌کند و همچنان زنان را بیشتر به حاشیه می‌کشاند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز سه‌شنبه «۳۰ اسد» به تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز گفته که این تصمیم به دلیل به گفتۀ او "تبلیغات ضد افغانستان" آقای بنت اتخاذ شده‌است.

آقای مجاهد افزوده که "او به تبلیغات ضد افغانستان گماشته شده و فردی نیست که ما بر او اعتماد کنیم. او یک موضوع کوچک را بزرگ جلوه می‌داد و از آن پروپاگندا می‌ساخت".

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که ریچارد بنت چند ماه پیش از این تصمیم اطلاع یافته که نمی‌تواند به افغانستان سفر کند.

این ممنوعیت بر سفر آقای بنت به افغانستان، سبب نگرانی دختران و زنانی شده که از آموزش و کار محروم و خانه‌نشین شده‌اند.

دو دختر محصل از کابل که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند نام‌شان در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی می‌گویند که این اقدام می‌تواند بر بدتر شدن اوضاع بشری در افغانستان تأثیر بگذارد: "طالبان در تلاش اند که جهانیان از وضعیت حقوق مردم افغانستان، به ویژه زنان و اقدامات ظالمانه‌شان با خبر نشوند. اگر این‌گونه محدودیت‌ها ادامه یابد، شنیده شدن صدای زنان دشوارتر خواهد شد."

"اگر آقای بنت دیگر به افغانستان سفر نکند، حقوق زنان بیشتر نقض می‌شود و صدای زنان دیگر به جهان رسانده نمی‌شود. فکر می‌کنم در کنار گزارش‌های آقای بنت، مشکلاتی وجود دارد که به دلیل محدودیت‌ها گزارش نمی‌شوند و به گوش جهانیان نمی‌رسند."

آقای بنت در گزارش‌های خود حکومت طالبان را به تبعیض جنسیتی متهم کرده، اما طالبان هر بار یافته‌های گزارش او را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، برخی نهادهای حقوق بشری می‌گویند که این‌گونه اقدامات حکومت طالبان و ممنوعیت گفت‌وگوها و مذاکرات بین‌المللی در مورد وضعیت کنونی کشور بر مردم عام افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

ریچارد بنت در گزارش‌های خود طالبان را به تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر متهم کرده است.
ریچارد بنت در گزارش‌های خود طالبان را به تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر متهم کرده است.

شهرزاد اکبر، مسئول سازمان حقوق بشری رواداری، افزود: "اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند و طالبان با تعامل مثبت با جهان مخالف باشند و درهای گفت‌وگو و مستندسازی را ببندند، افغانستان به طور کامل فراموش می‌شود و نادیده گرفته می‌شود. همچنین، موضع طالبان در خصوص تعیین نماینده ویژه سازمان ملل نیز مثبت نبوده است که به نوعی نشان‌دهنده عدم تمایل طالبان به تعامل مثبت است. طالبان تغییر و گفت‌وگو را نمی‌پذیرند و به مخالفان خود فرصتی برای انعکاس واقعیت‌های افغانستان نمی‌دهند. عواقب این را مردم افغانستان خواهند پرداخت."

استفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، در نشست خبری روز سه‌شنبه در نیویارک، این گزارش‌ها را نه تکذیب و نه تأیید کرد، اما گفت که آقای بنت نقش مهمی در تقویت حقوق بشر بین‌المللی دارد و سازمان ملل متحد به طور کامل با او همکاری می‌کند.

در اول ماه می ۲۰۲۲، بنت به‌عنوان گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان منصوب شد.

او از آغاز مأموریت خود چندین بار به افغانستان سفر کرده و هر بار حکومت طالبان را به نقض حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، متهم کرده‌است.

XS
SM
MD
LG